Friday, Apr 26, 2019

صفحه نخست » مالزی و ترکیه شرکای جمهوری اسلامی ایران در دور زدن تحریم‎ها

naftkesh.jpgکیهان لندن ـ منابع اطلاعاتی غربی می‎گویند مالزی به جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک می‎کند.

روزنامه اسرائیلی «هآرتص»، پنجشنبه ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت)، به نقل از منابع اطلاعاتی غربی با استناد به انتقال محموله‌های نفتی توسط نفتکش‌های ایرانی به مالزی نوشته‌ است، رژیم ایران به دنبال جابجایی درآمد حاصل از فروش نفت و ذخایر گاز طبیعی خود از طریق کشور مالزی است.

این در حالیست که دولت آمریکا پیش‎بینی کرده بود که برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی در دور زدن تحریم‎ها به جمهوری اسلامی کمک کنند.

سیگال ماندلکر معاون وزارت خزانه آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و رصد اطلاعات مالی، روز ۲۹ مارس (۵ فروردین ۹۸) در سنگاپور با اشاره به مذاکرات ایالات متحده با دولتمردان سنگاپور و مالزی در خصوص پایبندی آنها به تحریم‎های ایران گفته بود، «مهم و ضروری است که این کشورها دیدگاه مصممی داشته باشند تا نسبت به شناسایی روش‌های مختلفی که رژیم ایران برای فریب جامعه بین‌المللی درباره محموله‌های نفتی، به آنها متوسل می‌شود، اقدام کنند.»

ماندلکر به آسیای جنوب شرقی رفته بود تا مالزی، سنگاپور و هند را از خرید محموله‌های نفت ایران منع و در مورد عواقب آن با آسیایی‌ها اتمام حجت کند.

واشنگتن بارها به کشورهایی که در دور زدن تحریم‎ها به رژیم ایران کمک می‎کنند نسبت به پیامدها و مجازات‌های سنگین اقدامات‌شان هشدار داده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این میان، ترکیه همچنان یکی از شرکای اصلی رژیم ایران برای دور زدن تحریم‎های آمریکاست. در همین ارتباط برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا به دولت این کشور هشدار داده «یا قانون به صفر رساندن صادرات نفت ایران را اجرا می‎کند و یا باید منتظر عواقب آن باشد.» در روزهای اخیر با افزایش تنش میان ترکیه و آمریکا ارزش لیر به شدت سقوط کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه اخیراً گفته، «ما تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیریم و مناسبات خود با همسایه‌مان را ادامه خواهیم داد.»

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز عنوان کرده، «ما روشن اعلام کردیم که می‎خواهیم به خرید نفت ایران ادامه دهیم، مردم نباید انتظار داشته باشند که ترکیه به این ترتیب از ایران روی برگرداند.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با رویترز، در واکنش به تحریم‌های آمریکا گفته، ایران در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت خواهد کرد. وی تأکید کرده است که ما در دور زدن تحریم‎ها دکترا داریم!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy