Tuesday, May 7, 2019

صفحه نخست » شایعاتی جدید در باره قتل مشکوک طلبه همدانی

mystery_050519.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / بخش فارسی ایران بریفینگ

مصطفی قاسمی طلبه همدانی در دادسرای ویژه روحانیت همدان پرونده داشته و پیش‌ازاین چند بار موردحمله لباس شخصی‌ها واقع‌شده بود

خبر کوتاه بود:

یک روحانی در همدان به ضرب گلوله به قتل رسید! (شنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰)

ساعاتی بعد فرمانده انتظامی استان همدان خبر را تکمیل کرد: حجت‌الاسلام «م. قاسمی» ۴۶ ساله صبح امروز در جلوی درب مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی واقع در خیابان شهدا به ضرب ۲ گلوله به قتل رسید./ایرنا (شنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۴)

این اولین بار است که نام یک فرد و آن‌هم یک روحانی که در ایران مورد سوءقصد در یک عملیات تروریستی واقع‌شده است به‌صورت مستعار عنوان می‌شود: «م. قاسمی»

ساعاتی بعد فردی به نام بهروز حاجیلو چند استوری در اکانت اینستاگرام خود منتشر می‌کند و اعلام می‌کند که «ضارب طلبه همدانی» بوده است. متعاقب آن فرمانده انتظامی استان همدان می‌گوید: «قاتل متواری شناسایی‌شده و با اجرای طرح مهار در پی دستگیری وی هستیم/صبا ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه شنبه ۷ اردیبهشت»

بعد از آن رئیس‌کل دادگستری استان همدان در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اعلام می‌کند: «با دستورات اکید قضایی و همکاری نهادهای مختلف و نیروی انتظامی، متهم در کمتر از چند ساعت از وقوع قتل، در قروه کردستان درحالی‌که قصد حرکت به سمت مرزهای غربی کشور را داشت، دستگیر شد. پرونده به‌صورت فوق‌العاده و با دقت و سرعت رسیدگی خواهد شد. /فارس (شنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۸:۲۸)

ساعاتی بعد از اعلام خبر دستگیری قاتل ، فرمانده انتظامی استان همدان بابیان اینکه قاتل طلبه همدانی در درگیری با مأموران پلیس به هلاکت رسید، گفت: «این قاتل یک شرور سابقه‌دار بود.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

قاتل برای فرار قصد استفاده از سلاح گرم را داشت که نیروهای پلیس وارد عمل شدند و درنهایت قاتل به هلاکت رسید و در این درگیری یک مأمور نیروی انتظامی و یک سرباز وظیفه نیز زخمی شده‌اند./فارس یکشنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۹:۴۵»

در طی ۲۴ ساعت درباره نحوه قتل و شناسایی و دستگیری قاتل، گزارش‌های ضدونقیضی منتشر می شود و بهروز حاجیلو که بعضی رسانه ها نیز نام فامیل وی را حاجیلویی عنوان می کنند ، در اینستاگرام مسئولیت این قتل را برعهده‌گرفته بود و برخی رسانه‌ها نیز از او به‌عنوان قاتل این روحانی یاد می‌کردند و در ساعات پایانی روز شنبه، آقای بخشعلی کامرانی صالح، فرمانده نیروی انتظامی استان همدان هم گفته بود که قاتل در اینستاگرام اعتراف کرده است با همه این وجود اما هنوز نام کسی که در بامداد شنبه کشته‌شده از سوی منابع رسمی منتشرنشده بود.

درعین‌حال فرمانده نیروی انتظامی استان همدان از «وضعیت خاص» قاتل سخن گفته است، اما اطلاعات دقیقی درباره این توصیف و معنای آن منتشر نمی شود.

آقای کامرانی صالح می گوید که درگیری روز شنبه که به کشته شدن «قاتل روحانی همدانی» منجر شد، حدود ۲۰ دقیقه طول کشیده است؛ و این تمام اخبار ضدونقیضی بود که از مقتول و قاتل منتشر شد، در تمامی اخبار رسمی جمهوری اسلامی به نام مقتول اشاره‌ای نشد و دست‌ آخر در شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌شود مقتول «مصطفی قاسمی» نام دارد. پس‌ازآن چند عکس از جسد متهم به قتل نیز منتشر می‌شود.

فردای آن روز روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از خبرنگار خود در همدان نوشت:

مقارن ساعت ۱۳ دیروز شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه جاری یک روحانی حدوداً ۴۵ ساله در نزدیکی درب ورودی حوزه علمیه همدان مورد سوءقصد مسلحانه قرار گرفت و کشته شد.

این روحانی که مصطفی قاسمی نام داشته از طلاب حوزه علمیه همدان بوده است.

بعضی افراد حاضر در محل به خبرنگار ما گفتند: ضاربان دو نفر بالباس پلنگی و شبه‌نظامی بوده‌اند که پس از پرسیدن نام این روحانی و پس از اطمینان از هویت وی او را هدف قراردادند و با شلیک دو گلوله وی را از پای درآوردند و بلافاصله با یک دستگاه خودروی ۲۰۶ از محل گریختند»

اظهارات روزنامه جمهوری اسلامی در حالی است که در استوری اینستاگرام بهروز حاجیلو هیچ اشاره‌ای به نام مقتول نشده و او مدعی بوده فقط یکی از آخوندها را کشته و به نظر «ترور کور» می‌آمده اما با توضیحات روزنامه جمهوری دو ضارب لباس نظامی بر تن به‌صورت مشخص و هدف‌دار به دنبال مصطفی قاسمی بوده‌اند.

بلافاصله پس از اعلام خبر کشته شدن طلبه همدانی ده‌ها شایعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد: از معرفی وی به‌عنوان فردی که صیغه زنان ایرانی برای حشدالشعبی را لازم دانسته تا اینکه وی بر روی زنان بدحجاب اسید می‌پاشیده، شایعاتی که هیچ‌کدام مبنا و اساس درستی نداشت و کاملاً معلوم بود از سوی اتاق فکری هدایت و تولید می‌شود، بخشی معتقدند این شایعه‌ها از سوی سپاه پاسداران و یا نهادهای امنیتی تولیدشده.

دو روز بعد، ترور این طلبه به آزادی در فضای سایبری مربوط شد، ورای احضار یک خانم بازیگر، و حملات سازمان یافته هواداران جمهوری اسلامی به فیلتر نشدن شبکه های اجتماعی و حتی مقصر جلوه دادن رضا پهلوی و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی در قیاسی عجیب بی‌بندوباری در اینستاگرام را دلیل این ترور خواند و متعاقباً هم وی و هم مقامات قضایی ایران خواستار محدودیت بیشتری برای اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی شدند.

خبرگزاری مهر از اعلام شهادت مصطفی قاسمی گفت و تصاویری از «منزل شهید» منتشر کرد، اولین نکته‌ای که به چشم می‌زد در هیچ نقطه‌ای از منزل عکسی از خامنه‌ای یا خمینی دیده نمی‌شد، امری که معمولاً در تمامی خانه‌های طلاب و یا حامیان جمهوری اسلامی بعید است به چشم نیاید و یا حتی پس از واقعه‌ای این‌گونه تصاویری از خامنه‌ای را در منزل جاسازی نکنند عجیب است!

اما مصطفی قاسمی کیست؟

مصطفی قاسمی طلبه ۴۶ ساله مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی و امام جماعت مسجد حاج کربعلی بود و چندی پیش هم در حوزه علمیه دامغانی به‌عنوان مسئول کتابخانه فعالیت می‌کرد.

نکته جالب اینکه هم‌مدرسه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی و هم حوزه علمیه دامغانی هر دو ازجمله مدارس علمیه متأثر از آیت‌الله شیرازی از روحانیون مورد خصم جمهوری اسلامی هستند.

001.jpg
مصطفی قاسمی از طرفداران حسین شیرازی، روحانی منتقد جمهوری اسلامی و فرزند آیت الله سید صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعیان، بوده است

سید حسین شیرازی، فرزند آیت‌الله سید صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعیان سال گذشته در قم دریکی از سخنرانی‌هایش به زبان عربی جایگاه ولی‌فقیه در حکومت ایران را شبیه جایگاه «فراعنه مصر» خواند و نظام جمهوری اسلامی را غیر پاسخگو دانست.

رسانه‌های جمهوری اسلامی هم سو با رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله شیرازی را مروج «شیعه انگلیسی» معرفی می‌کنند و او را به ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی متهم می‌کنند. در مقابل، مقلدان وی بر این باورند که او و خانواده‌اش به خاطر داشتن مواضع مستقل از حکومت تحت‌فشار قرارگرفته‌اند.

آیت‌الله سید صادق شیرازی نیز چند سال پیش با انتقاد از اعدام‌های پس‌ازآن انقلاب ۵۷، آن‌ها را خلاف شیوه و سنت پیامبر اسلام دانسته. او هم‌چنین سرکوب مردم و معترضانی را که خود پایه‌گذار انقلاب بوده‌اند نیز خلاف شیوهٔ حکومت‌داری اسلام دانست.

سال گذشته و هم‌زمان با بازداشت سید حسین شیرازی، فرزند آیت‌الله سید صادق شیرازی، مصطفی قاسمی در قم ازجمله طلاب و متحصنین در صحن آستان حضرت معصومه بوده است ، ضمن اینکه وی در همدان و ازجمله در حوزه علمیه دامغانی همدانی نیز تجمعی برپا نموده بود که با دخالت نیروهای انتظامی نیمه‌تمام می‌ماند.

وی از بابت همین اقدام دو بار به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار می‌شود و پرونده هم‌اکنون نیز مفتوح است و آقای کاظم حسینی نیز وکالت وی را بر عهده داشته است .

خانواده مصطفی قاسمی فعلاً سکوت کرده‌اند و در حال و هوایی هم نیستند که سخن بگویند اما من توانستم با یکی از دوستان و نزدیکان مصطفی قاسمی ارتباط پیدا کنم که وی نیز قویاً معتقد بود ترور مصطفی یا کار عوامل حکومت است و یا از سوی حکومت به آن‌ها دیکته شده است وی همچنین توضیح داد در روزهای ابتدایی وقوع سیل در استان گلستان پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد (حاج کربعلی) ایشان به مسئولین حکومت از بالای منبر گفته بود بهتر است بجای سوریه و یمن و لبنان به مسلمانان و هم‌میهنان خودمان برسیم.

این دوست مصطفی قاسمی نام خود را عنوان نکرد اما فرد دیگری به نام «اکبر مقدم» از نمازگزاران همان مسجد این گفته مرحوم قاسمی را تائید کرد و گفت: اتفاقاً مسجد آن شب شلوغ بود و جمعیت خوبی آمده بودند و جمعیت زیادی بر این مسئله می توانند شهادت بدهند.

اکبر مقدم همچنین از وارستگی مرحوم قاسمی و اینکه همواره به‌صورت علنی بیان می‌کردند که هیچ سمت رسمی و دولتی ندارم و نخواهم داشت از شبهه‌ناک بودن هرگونه سمت دولتی به‌واسطه مسئله‌دار بودن وضعیت بانک‌ها و آلوده شدن همه پول دولت بارها سخن گفته بودند.

اما یکی از کسبه قاسم‌آباد محل سکونت مرحوم قاسمی به دوستی که برای تحقیق در مورد مصطفی قاسمی رفته بود گفت: «بسیج محل و مشتی از اوباش که معلوم هست سر در کجا دارند همواره با مرحوم مشکل داشتند و یک‌بار نیز سال گذشته بر سر راهپیمایی ۲۲ بهمن و اینکه چرا ایشان برای راهپیمایی تبلیغ نمی‌کند با وی درگیر شده بودند و کار به کتک‌کاری کشیده بود و اغلب اهالی محله قاسم‌آباد این را می‌دانند و از همین جهت حاج‌آقا عزت و احترام خاصی در میان ساکنان محل داشت و نماز جماعت ایشان همیشه از شلوغ‌ترین نمازهای مساجد محل بود»

گفتنی است در قاسم‌آباد همدان باآنکه جمعیتی نزدیک به ده هزار نفر دارد اما اغلب مرحوم مصطفی قاسمی را به نام می‌شناسند و همه از اختلافات وی با حکومت جمهوری اسلامی بر سر مسائل مختلف آگاه هستند که همین مسئله می‌تواند در عدم اعلام نام و تصاویر وی از سوی مراجع رسمی جمهوری اسلامی تأثیر داشته باشد.

بهروز حاجیلو که بود؟

اکنون در همدان و به‌خصوص قاسم‌آباد کمتر کسی بهروز حاجیلو را قاتل و یا مقصر اصلی قتل مرحوم مصطفی قاسمی می‌داند و همه می‌گویند: «قتل کار حکومت بوده است» ورای آنکه گفته می‌شود بهروز حاجیلو در ماه‌های اخیر نزدیکی زیادی با تعدادی از لباس شخصی‌ها و بسیجیان همدان داشته و حتی به او وعده داده‌شده بود به‌عنوان «مدافع حرم» به سوریه فرستاده بشود و همین امر به او جرئت بیشتری داده بود و او در خیلی از موارد دیده‌شده بود بدون ترس و واهمه با خود سلاح کلاشنیکف حمل می‌کند و یا ابایی از نشان دادن آن در خودروی خود نداشته است، او حتی با لباس شبه نظامیان ایرانی در سوریه نیز یک عکس داشته است که در اینستاگرام منتشر کرده بود .

002.jpg
این اکانت دراختیار چه کسی بوده؟ چه کسی عکسهای بهروز حاجیلو را پاک کرد؟

جالب آنکه پس از ترور و اعلام مسئولیت ترور در اکانت بهروز حاجیلو یک روز بعد تمام پستهای او پاک می شود ! چه کسی در پشت اکانت بهروز حاجیلو بوده است ؟ آیا اصلا آن قبول اتهام ترور که صرفا چند نوشته در استوری بوده است نه صدا و یا فیلمی از وی اصلا کار او بوده است؟

حالا سؤال پررنگ‌تر است : چه کسی مصطفی قاسمی را کشت ؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy