Monday, May 13, 2019

صفحه نخست » مرگ دوریس دی، ستاره کلاسیک هالیوود، در ۹۷ سالگی

dorisday_051318.jpgرادیو فردا - دوریس دی، بازیگر و خواننده، که در دوران خود یکی از پرطرفدارترین ستارگان هالیوود بود روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

بنیاد حیوانات دوریس دی در اطلاعیه‌ای گفت او پس از دوره‌ای ابتلا به ذات‌الریه و در منزلش در کارمل کالیفرنیا درگذشته است.

دوریس دی در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی در کنار بازیگران مشهوری چون کری گرانت و راک هادسن روی پرده سینما ظاهر شد.

او معمولاً نقش دختران معمولی را ایفا می‌کرد و به خاطر بازی در فیلم‌های عاشقانه کمدی از جمله «حرف‌های روی بالش»، «لمس سموری»، «نور چشمی معلم» (لج و لجبازی) در همین ژانر به شهرت رسید.

در عین حال برخی از ترانه‌هایی که دوریس دی در فیلم‌ها اجرا می‌کرد، از جمله ترانه مشهور «چه خواهد شد؟» از فیلم «مردی که بسیار می‌دانست» فروش و شهرت فراوانی به دست آوردند.

زندگی شخصی او همچون فیلم‌هایش پرماجرا بود. او چهار بار ازدواج کرد و سه بار طلاق گرفت، یک بار دچار فروپاشی عصبی شد و یک بار هم پس از آنکه شوهرش تمامی پول‌های او را بر باد داد ورشکسته شد.

او در بخشی از خاطراتش نوشته بود: «چهره‌ای که از من در فیلم‌ها ارائه می‌شد تصویر یک باکره تمام عیار و دختر شاد و بی‌خیال محله بود. تصویری که به شما اطمینان می‌دهم در زندگی واقعی من عین حقیقت بود».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

او با نام دوریس ون کاپلهوف در سال ۱۹۲۲ در سین‌سیناتی ایالت اوهایو متولد شد. باله می‌رقصید و در سن ۱۴ سالگی برای ادامه رقص به کالیفرنیا رفت. ولی پس از شکستن پایش در یک حادثه رانندگی رقص را کنار گذاشت و روی خواندن تمرکز کرد.

dd.jpgزندگی شخصی او همچون فیلم‌هایش پرماجرا بود. او چهار بار ازدواج کرد و سه بار طلاق گرفت، یک بار دچار فروپاشی عصبی شد و یک بار هم پس از آنکه شوهرش تمامی پول‌های او را بر باد داد ورشکسته شد.

در سن ۱۶ سالگی همراه با لس براون، یکی از مشهورترین رهبران ارکستر آن زمان، اولین ترانه موفق و پرفروش خود با نام «سفر احساساتی» را ضبط کرد.

در ۱۷ سالگی با یکی از اعضای ارکستر ازدواج کرد و اولین و تنها فرزند او، پسری به نام تری در سال ۱۹۴۲ متولد شد.

اولین فیلم او به نام «عشق در دریاهای دور دست» در سال ۱۹۴۸ به خاطر بازی خود او و نامزد شدن ترانه‌ای که در فیلم خواند به نام «جادو است» در مراسم اسکار موفقیت فراوانی کسب کرد.

پس از آن در چند فیلم موزیکال دیگر بازی کرد که در همه آنها نقش خواننده تازه کاری را ایفا می‌کرد که در جستجوی موفقیت در صنعت سرگرمی است.

در سال ۱۹۵۵ بازی در دو فیلم موزیکال دیگر یکی در کنار فرانک سیناترا با عنوان «قلب جوان» و دیگری همراه با جیمز کاگنی با عنوان «دوستم بدار یا ترکم کن» از او ستاره ساخت.

فیلم‌های بعدی که با راک هادسن بازی کرد از جمله موفق‌ترین و پرفروش‌ترین آثار هالیوود در اوایل دهه ۶۰ بودند.

در سال‌های آخر دهه ۶۰ با برنامه تلویزیونی «شو دوریس دی» موفقیت او ادامه یافت.

او پس از کناره‌گیری از بازیگری بنیادی برای حمایت از حیوانات تاسیس کرد و بخش اعظم فعالیت او در همین بنیاد بود.

او در سال ۱۹۸۹ جایزه افتخاری یک عمر فعالیت هنری را از گلدن گلوب دریافت کرد. بیش از ۲۰ سال پس از دريافت این جایزه از صنعت سرگرمی فاصله گرفت تا اینکه در سال ۲۰۱۱ مجموعه‌ای از ترانه‌هایش را در یک آلبوم جدید منتشر کرد. تمامی درآمد این آلبوم به بنیاد حمایت ازحیوانات اختصاص یافت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy