Tuesday, May 14, 2019

صفحه نخست » نیویورک تایمز: آمریکا اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خلیج‌فارس را بررسی می‌کند + واکنش ترامپ

051419A_top.jpgایران اینترنشنال - روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از قصد ایالات متحده آمریکا برای اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خاورمیانه برای مقابله با ایران خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های دولتی این کشور گزارش داده است پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در جلسه‌ای در روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت آخرین برنامه اقدام احتمالی نظامی واشنگتن علیه تهران را برای دستیاران ارشد امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، شرح داده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در صورتی که ایران به نیروهای آمریکایی حمله کند یا بکوشد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، آمریکا حدود ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند.

تغییراتی که در برنامه اقدام نظامی علیه ایران صورت گرفته به دستور جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بوده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، در حال حاضر برنامه‌ای برای حمله زمینی به ایران در نظر گرفته نشده است و در صورت چنین تصمیمی تعداد بسیار بیشتری نیرو لازم خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت برنامه ارائه‌شده بیانگر نفوذ بولتون در دولت ترامپ است. او بیش از یک دهه قبل موفق به متقاعد ساختن جرج بوش، رییس‌ جمهوری وقت آمریکا، به حمله به ایران نشد.

خبرنگار این روزنامه می‌گوید جزئیات طرح را از زبان دستکم شش نفر از مقام‌های امنیت ملی حاضر در جلسه شنیده است.

از جمله افراد شاخص حاضر در جلسه روز پنج‌شنبه علاوه بر شاناهان و بولتون، جینا هسپل، رییس آژانس اطلاعات مرکزی موسوم به سیا، جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، و دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی، بودند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، تعداد نیروی پیشنهادی حاضرین در جلسه را شوکه کرد. این تعداد سرباز تقریبا نزدیک به تعداد نیروهای اعزامی آمریکا به عراق در حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ است.

ترامپ: اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران خبر جعلی است

یورونیوز - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ مه، گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره طرح اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه درصورت حمله ایران به نیروهای این کشور یا نزدیک شدن تهران به ساخت سلاح هسته‌ای را تکذیب کرد.

ترامپ در نشستی خبری در کاخ سفید اعلام کرد: «فکر می‌کنم این یک خبر جعلی است. اوکی؟ حالا، آیا من می‌توانم آن را انجام دهم؟ قطعا. اما برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.»

وی ابراز امیدواری کرد که نیازی نباشد برنامه‌ای در این رابطه داشته باشند اما در عین حال گفت: «اگر هم بخواهیم چنین کاری کنیم، خیلی بیشتر از این نیرو می‌فرستیم.»

نیویورک تایمز امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی از بازبینی طرح‌های نظامی آمریکا علیه ایران خبر داده بود. این نشریه ادعا کرده بود که پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گذشته طرح‌های نظامی به‌روز شده را به رئیس جمهوری این کشور و مشاورانش ارائه داده است. به نوشته این نشریه در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا نزدیک شدن تهران به ساخت سلاح هسته‌ای، واشنگتن ۱‍۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه خواهد فرستاد.

نیویورک تایمز بدون نام بردن از مقام ارشدی که این اطلاعات را به این روزنامه داده، نوشته بود که این رویکرد از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و از محافظه‌کاران تندرو پیشنهاد شده است.

یک مقام آمریکایی: نیروهای نیابتی ایران احتمالا پشت حمله به نفت‌کش‌ها باشند

تنش‌های بین ایران و آمریکا در حالی این روزها رو به افزایش است که یک مقام آمریکایی در مطلبی که رویترز منتشر کرده، نیز گفت: «سازمان امنیت ملی آمریکا معتقد است که نیروهای نیابتی علاقمند به ایران یا همکار با این کشور احتمالا پشت حمله به چهار نفت‌کش در نزدیکی بندر فجیره امارات عربی متحده هستند.»

رویترز نامی از این مقام نیاورده است اما به نقل از او نوشته است: «این احتمال بیشتر از حمله مستقیم نیروهای ایرانی است.»

وی همچنین درباره این نیروهای نیابتی گفت: «ممکن است این نیروها شامل حوثی‌های یمن و یا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق باشند.»

این مقام آمریکایی از سوی دیگر گفت که واشنگتن مدرکی جدی در مورد اینکه چه کسانی خرابکاری را انجام داده‌اند ندارد. پیش از این، رویترز در خبر دیگری از یک مقام آمریکایی که نام او را هم ذکر نکرده بود نوشته بود که ایران گزینه نخست حمله به چهار نفت‌کش است اما ایالات متحده آمریکا مدرک قطعی در اینکه تهران پشت این حملات باشد، ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy