Wednesday, May 15, 2019

صفحه نخست » مارک ویلموتس بلژیکی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

marc_wilmots.jpgایرنا - بنابر اعلام «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال ایران، «مارک ویلموتس» سرمربی تیم ملی کشورمان شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» به صورت رسمی خبر داد که «ویلموتس» بلژیکی سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران است.

این مربی ساعاتی دیگر وارد تهران خواهد شد و پس از استراحتی کوتاه، قرارداد رسمی خود را با فدراسیون فوتبال ایران امضاء خواهد کرد.

وی تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ هدایت تیم ملی ایران را برعهده خواهد داشت و گفته می‌شود ارزش قرارداد او سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است.

پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ دوران هشت سال حضور «کارلوس کی روش» در تیم کشورمان به اتمام رسید.

پس از آن از نام هایی چون «یورگین کیلنزمن»، «یولین لوپتگی»، «خوزه فوساتی»، «زاکه رونی»، «هروه رنار» و «برانکو ایوانکوویچ» برای جانشینی کی روش مطرح شد.

در این بین به نظر می‌رسید که رنار و برانکو جدی ترین گزینه‌های تیم ملی ایران هستند، اما در نهایت مسئولان فدراسیون، ویلموتس بلژیکی را گزینه بهتری دانستند.

ویلموتس در زمان بازیکنی خود یکی از بهترین‌های بلژیک و حتی فوتبال اروپا بود و عملکرد خاطره انگیزی در تیم ملی بلژیک در جام جهانی ۱۹۹۴ و باشگاه شالکه آلمان و بوردو فرانسه داشت.

او ۷۰ بار پیراهن تیم ملی کشورش را برتن کرد و ۲۸ گل به ثمر رساند و چند سال نیز کاپیتان این تیم بود.

وی از سال ۲۰۰۳ وارد عرصه مربیگری شد و در تیم‌های شالکه، سنت ترویدنس و تیم ملی بلژیک به عنوان دستیار فعالیت کرد.

شانس در سال ۲۰۱۲ به ویلموتس رو کرد تا هدایت تیم ملی بلژیک را به عنوان سرمربی عهده دار شود.

او تیم پرستاره بلژیک را از رنکینگ چهل و چهارم رتبه فیفا به جایگاه دوم رساند و طی ۵۱ بازی به همراه بلژیک، ۳۴ برد، ۸ تساوی و ۹ باخت به دست آورد، اما نتوانست این تیم پرامید را در جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۶ به موفقیت رسانده و برکنار شد.

ویلموتس سال ۲۰۱۷ سرمربی ساحل عاج شد و خیلی زود پس از پنج بازی که ثمره آن چهار تساوی و یک باخت بود، حکم اخراج دریافت کرد.

تیم ملی فوتبال ایران خردادماه در دو دیدار تدارکاتی به مصاف سوریه و کره جنوبی می‌رود که این بهترین فرصت است تا ویلموتس شناخت کافی را از تیم ملی ایران پیدا کند.

***

تجربه کی روش نقشه راه مدیریت ویلموتس

تهران- ایرنا- هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ آغازی بر پایان همکاری طولانی مدت کارلوس کی روش در ایران بود؛ از آن تاریخ نام‌های مختلفی برای هدایت فوتبال ملی ایران مطرح و در نهایت بامداد امروز (چهارشنبه) سرمربی سابق تیم ملی بلژیک وارد ایران شد.

در این روز «مارک ویلموتس» با اعلام مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال رسما سرمربی تیم ملی و جانشین کارلوس کی روش پرتغالی شد؛ ویلموتس که در دوران بازیگری چهره بسیار صاحب نامی بود؛ در مربیگری نتوانست مانند بازیگری خود بدرخشد.

لازمه موفقیت این مربی در ایران حمایت همه جانبه رسانه‌ها و کارشناسان است؛ البته حمایت همه جانبه رسانه‌ها و فدراسیون از میهمان جدید فوتبال ایران به معنای سپردن تمامی اختیارات به وی نیست بلکه او به عنوان نفر نخست کادرفنی تنها باید در حیطه اختیارات خود فعالیت داشته باشد و برنامه ریزی لیگ برتر و دیگر امورات فوتبال را به متخصصان بسپارد.

همچنین در کنار این حمایت‌ها، لازم است مدیریت لازم بر رفتار، گفتار و عملکرد او وجود داشته باشد زیرا خاطره تلخ نگاه کی روش به فوتبال ایران هنوز در ذهن بسیاری از هواداران این رشته پاک نشده است.

سیاست تمامیت خواهی کی روش و سکوت مسوولان فوتبال، در واپسین سال‌های حضور این مربی در ایران موجب شد تا بسیاری از کارشناسان ضعف مدیریت فدراسیون در این زمینه را محرک رفتارهای مرد پرتغالی بدانند.

تاج نیز به عنوان سکاندار فوتبال در واپسین ماه‌های حضور او در ایران از رفتار کی روش درمانده بود و در برابر نقد منتقدان تنها به این جمله بسنده کرد که این مربی پرتغالی مانند بسته آجیل است که خوبی و بدی را باهم دارد.

حال چگونه باید رفتارهای ویلموتس را مدیریت کنیم تا وی نیز به سرنوشت کی روش دچار نشود؟

نخستین اقدام فدراسیون آن است که نباید مربی تیم ملی را مبرا از انتقاد جلوه دهد و خط قرمز رسانه‌ای برای او تعین کند؛ زیرا انتقاد از وی می‌تواند کاراییش را افزایش دهد.

یکی دیگر از اقدامات فدراسیون استفاده از دانش مربی بلژیکی است؛ بدون شک مربی بلژیکی تیم ملی از مهد فوتبال دنیا یعنی اروپا، گام به ایران گذاشته و باید از دانش او استفاده کنیم؛ کاری که در دوران کی روش به فراموشی سپرده شد.

کی روش در هشت سال مربیگری در ایران نه تنها دوره‌های دانش افزایی برای مربیان جوان ایران نداشت بلکه برخورد او با مربیان ایران تحقیر آمیز بود.

لازم است فدراسیون در قرارداد این مربی قید کند که بیش از سه سال فعالیت وی در راس تیم ملی باید همراه با دستیاران ایرانی باشد؛ دستیاران جوانی که در کنار ویلموتس در نهایت فوت و فن مربیگری را در بالاترین سطح ممکن بیاموزند.

البته این نکات نباید تنها در گفتار خلاصه شوند و به کنفرانس‌های خبری دو طرف منتهی شود بلکه مسوولان براساس قوانین و قواعد حرفه‌ای فوتبال، در زمان تدوین و امضای قرارداد این مربی نکات مطرح شده را مورد توجه قرار دهند.

البته با وجود این پیش نیازها و ضرورت کنترل رفتارهای احتمالی ویلموتس، شیوه برخورد فدراسیون با خبرنگاران در زمان ورود مرد بلژیکی نشان داد که رفتار مسوولان فدراسیون فوتبال در برخورد خود با اصحاب رسانه تغییرات آنچنانی نسبت به دوران کی روش نداشته است.

آنان بدون توجه به حضور خبرنگاران در بامداد روز چهارشنبه در فرودگاه، سرمربی تیم ملی را سوار بر ماشین به فدراسیون منتقل کردند.

***

طالقانی: «ویلموتس» نسل طلایی بلژیک را پرورش داده است

تهران- ایرنا- عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با تمجید از «مارک ولیموتس» سرمربی جدید تیم ملی ایران، گفت: او نسل طلایی فوتبال بلژیک را پرورش داده و شاید در برخی موارد بهتر از «کارلوس کی روش» باشد.

«عبدالکاظم طالقانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا، اظهار داشت: ویلموتس یک مربی با استانداردهای بالای جهانی است و به طور حتم می‌تواند در فوتبال ایران تاثیرات مثبتی از خود برجای بگذارد.

وی افزود: مقایسه کی روش و ویلموتس کار درستی نیست. کی روش برای فوتبال ایران زحمت کشید و از نظر فنی، دستاوردهای بزرگی داشت.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با تمجید از ویلموتس، خاطرنشان کرد: نسل طلایی فوتبال بلژیک را این مربی پروش داده و هرچند درباره این مربی باید کارشناسان فنی نظر بدهند، اما باید بگویم کارنامه او قابل قبول است و شاید در برخی موارد بهتر از کارلوس کی روش باشد.

طالقانی با اشاره به اینکه از دوران حضور «کارلوس کی روش» در ایران تجربیات خوبی به دست آوردیم، گفت: تمامی موارد لازم را در قرارداد «مارک ویلموتس» مدنظر قرار می‌دهیم تا او مصاحبه جنجالی و حاشیه ساز انجام ندهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با هدایت این مربی روزهای خوبی در انتظار فوتبال ایران باشد و بتوانیم انتظارات هواداران را برآورده سازیم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: باید از رئیس فدراسیون فوتبال که در این مدت برای انتخاب سرمربی تیم ملی زحمات زیادی کشید، تشکر کنم.

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) وارد ایران شد. وی ظهر امروز از آکادمی فوتبال و سپس ورزشگاه آزادی بازدید کرد و سپس وارد جلسه‌ای خصوصی با «مهدی تاج» رئیس و «ابراهیم شکوری» سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال شد.

چنانچه مشکلی در این جلسه ایجاد نشود، وی تا ساعتی دیگر قرارداد رسمی خود را با فدراسیون فوتبال ایران امضاء خواهد شد.

همچنین قرار است جلسه معارفه وی نیز فردا (پنجشنبه) برگزار شود.

پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ دوران هشت سال حضور «کارلوس کی روش» در تیم کشورمان به اتمام رسید.

پس از آن از نام هایی چون «یورگین کلینزمن»، «یولین لوپتگی»، «خوزه فوساتی»، «زاکه رونی»، «هروه رنار» و «برانکو ایوانکوویچ» برای جانشینی کی روش مطرح شد.

در این بین، به نظر می‌رسید که رنار و برانکو جدی ترین گزینه‌های تیم ملی ایران هستند، اما در نهایت مسؤولان فدراسیون، ویلموتس بلژیکی را گزینه بهتری دانستند.

ویلموتس در زمانی که خود بازیکن بود، یکی از بهترین‌های بلژیک و حتی فوتبال اروپا محسوب می‌شد و عملکرد خاطره انگیزی در تیم ملی بلژیک در جام جهانی ۱۹۹۴ و باشگاه شالکه آلمان و بوردو فرانسه داشت.

او ۷۰ بار پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرد و ۲۸ گل به ثمر رساند و چند سال نیز کاپیتان این تیم بود.

وی از سال ۲۰۰۳ وارد عرصه مربیگری شد و در تیم‌های شالکه، سنت ترویدنس و تیم ملی بلژیک به عنوان دستیار فعالیت کرد.

شانس در سال ۲۰۱۲ به ویلموتس رو کرد تا هدایت تیم ملی بلژیک را به عنوان سرمربی عهده دار شود.

او تیم پرستاره بلژیک را از رنکینگ چهل و چهارم رتبه فیفا به جایگاه دوم رساند و در طول ۵۱ بازی به همراه بلژیک، ۳۴ برد، ۸ تساوی و ۹ باخت به دست آورد، اما نتوانست این تیم پرامید را در جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۶ به موفقیت رسانده و برکنار شد.

ویلموتس سال ۲۰۱۷ سرمربی ساحل عاج شد و خیلی زود پس از پنج بازی که ثمره آن چهار تساوی و یک باخت بود، حکم اخراج دریافت کرد.

تیم ملی فوتبال ایران خردادماه در دو دیدار تدارکاتی به مصاف سوریه و کره جنوبی می‌رود که این بهترین فرصت است تا ویلموتس شناخت کافی را از تیم ملی ایران پیدا کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy