Thursday, May 16, 2019

صفحه نخست » ناو هواپیما بر آبرهام لینکلن، «ماکت» ناو نیمیتس نیست!

military_051618.jpgرضا تقی زاده - ایران فردا

حملات روز یکشنبه در سواحل شرقی امارات (فجیره) و آسیب دیدن چهار کشتی غیرنظامی، علیرغم پرهیز از متهم ساختن ایران به داشتن نقش مستقیم در آن، احتمال شکل گرفتن عملیات نظامی باز دارند و یا تنبیهی در منطقه را به نحو چشم‌گیری افزایش داده است؛ وضعیتی بیش و کم مشابه با پیش‌زمینه‌هایی که در ۱۸ آوریل سال ۱۹۸۸، به اجرای عملیات آخوندک توسط نیروهای آمریکایی علیه تأسیسات نفتی و شناورهای نظامی ایران در آب‌های خلیج فارس انجامید.

چهار روز پیش از اجرای عملیات آخوندک، یک فروند ناو جنگی آمریکا موسوم به ساموئل بی رابرتس که در عملیات اسکورت نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز (عملیات عزم راسخ) شرکت داشت با یک مین دریایی برخورد کرد و بدنه آن آسیب دید.

بعد از آزمون قطعات مین منفجر شده، نظامیان آمریکایی مدعی شدند که شماره ردیف آن با شماره ردیف مین هایی که چند ماه پیشتر در عرشه کشتی مین‌گذار ایرانی «اجر» دیده شده بود یکی است و به این ترتیب اجرای عملیات تلافی‌جویانه آخوندک کلید خورد.

عملیات نظامی تنبیهی آمریکا از ساعت ۸ صبح به وقت محلی با حمله علیه سکوی نفتی ساسان و به آتش کشیدن آن و دقایقی بعد حمله علیه پایانه نفتی جزیره سرّی آغاز شد و تا ساعت شش بعد از ظهر آن روز ادامه یافت.

در جریان عملیات نظامی یک روزه یک فروند هلیکوپتر آمریکایی سقوط کرد و دو سرنشین آن جان خود را از دست دادند. علاوه بر به آتش کشیدن میدان و سکوی نفتی ساسان و انهدام تأسیسات جزیره سرّی و وارد آمدن خساراتی که در حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شد، دیگر اقلام تلفات و خسارات ایران در نتیجه عملیات آخوندک عبارت بودند از: کشته شدن بیش از ۶۰ نفر پرسنل نظامی، غرق شدن سه قایق تندرو نوع بوگ‌هامار ساخت سوئد، غرق شدن ناو هزار تنی سهند، و از کار افتادن ناو سبلان و غرق شدن یک فروند قایق توپدار (جوشن) و ساقط شدن یک فروند هواپیمای فانتوم اف-۴ ایران.

با خودداری نیروهای آمریکایی از غرق کردن ناو سبلان و متوقف ساختن حمله علیه یک سکوی نفت دیگر، درگیری نظامی روز بعد متوقف شد.

مطالب بیشتر در سایت تلویزیون ایران فردا

یک ماه بعد از عملیات مخرب آخوندک و در حالی که جنگ ایران و عراق و جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس همچنان ادامه داشت، ناو وینسنس که ظاهراً به منظور حفاظت از ناو آسیب دیده ساموئل رابرتس و عملیات خروج آن به خلیج فارس رفته بود با شلیک یک موشک علیه هواپیمای مسافربر ایران‌ایر-پرواز ۶۵۵، بر فراز آب‌های ایران، آن را ساقط کرد که در نتیجه سقوط ۲۹۰ نفر مسافران و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.

اندکی بعد روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، با ادای جمله معروف نوشیدن «جام زهر» آتش‌بس و توقف جنگ را پذیرفت و ایران نیز از دریافت غرامت در قبال خسارات سنگین جنگ (انهدام پنج استان و کشته و زخمه شدن صدها هزار تن) محروم ماند.

تنش‌آفرینی و تکرار تاریخ

سال‌ها بعد سکوهای نفتی آسیب‌دیده ایران در سیری توسط شرکت‌های روسی و فرانسوی با هزینه‌ای سنگین مرمت شدند و اینک به کار مشغولند و ناو سبلان نیز تعمیر شده و به خدمت برگشته.

ماجرای تلخ ساقط ساختن پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر، در سال ۲۰۱۴ شین استون، فرزند تازه کار اولیور استون کارگردان شناخته‌شده آمریکایی را تشویق کرد که از راه ساختن یک فیلم (اتوبوس هوایی) توسط کمپانی (American-Canadian owned Reel Knights) و مشارکت سپاه پاسداران، از آن نمد کلاهی بگیرد و بخشی از محل فیلم‌برداری نیز عرشه به ظاهر یک کشتی در دست ساختمان در بندرعباس در نظر گرفته شد.

بدنه فولادی کشتی بزرگ خفته در ساحل بندرعباس شبیه ناوهای هواپیما بر نوع نیمیتس بود و برای ماه‌ها توجه مراکز اطلاعات نظامی را به خود جلب کرده بود. اسکلت فولادی یادشده سال بعد در آب‌های نزدیک تنگه هرمز به عنوان ماکت ناو اصلی در یک مانور دریایی مورد حمله تمرینی نیروهای سپاه قرار گرفت!

روز ششم اسفند ماه سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۵) سپاه از عملیات نظامی حمله تمرینی علیه «ماکت» ناو هواپیما بر کلاس نیمیتس در تنگه هرمز خبر داد.

در جریان رزمایش «پیامبر اعظم-۹» نیروهای سپاه از ساحل و دریا و هوا با موشک (ساحل به دریای نوع نصر) و پرتاب بمب به ماکت ناو نیمیتس حمله بردند، اگرچه ماکت نیمیتس با وجود آتش‌سوزی و اصابت موشک‌های سپاه، غرق نشد!

تبدیل کردن تهدید به فرصت

همزمان با انتشار گزارش‌های خرابکاری روز یکشنبه در سواحل فجیره، علی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه که طی ماه فوریه سال جاری مدعی «نفوذ اجنبی در برنامه‌های موشکی ایران» شده بود طی یک مصاحبه تلویزیونی تازه مدعی شد که نام هواپیما بر آبرهام لینکلن (کلاس نیمیتس) که راهی آب‌های خلیج فارس است، در تیررس موشک‌های سپاه قرار دارد.

آقای حاجی‌زاده در همان مصاحبه که به صورت وسیع در رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان باز پخش شده، مدعی شد که علاوه بر ناو هواپیما بر آمریکایی با شش هزار سرنشین، پایگاه‌های آمریکایی در قطر، امارات و افغانستان نیز در تیررس موشک‌های سپاه قرار دارند و به این ترتیب «تهدید»های گذشته اینک به «فرصت» تبدیل شده‌اند.

واقعیت تلخ در این جنگ زبانی (روانی) که طبیعت و نتایج آن با برخورد نظامی واقعی کاملاً متفاوت است، شریک شدن رسانه‌های داخلی حامی حکومت در آن، و وزیدن دانسته و یا ندانسته باد بر بیرق تبلیغاتی است که علاوه بر گروهی از مردم عادی، می‌تواند مسئولان سیاسی و تصمیمات آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سایت خبر گزاری مهر (نزدیک به جناح اصولگرا) روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، با انتشار یک فیلم با عنوان «ماجرای انهدام ناو یک میلیارد دلاری آمریکا با مین چند صد دلاری» به موضوعی پرداخت که چهار روز پیش از آغاز عملیات نظامی آخوندک روی داده بود و طی آن ناو آمریکایی ساموئل بی رابرتس، با یک مین دریایی متعلق به ایران برخورد کرده و آسیب دیده بود.

انتشار گزارش‌های تحریک‌آمیز و عمدتاً غیرواقعی از این دست و از زبان فرماندهان نظامی و رسانه‌های تحت مدیریت عوامل حکومت ایران در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های دیگری حاکی از ایجاد آمادگی توسط آمریکا برای اعزام نیروی نظامی به منظور مقابله با تهدید های جمهوری اسلامی به منطقه است.

واقعیت تلخ این است که جنگ روانی و تنش‌های رسانه‌ای می‌توانند ابتدا به تحریکات محدود نظامی و در نهایت برخورد و جنگ تمام‌عیار ختم شوند؛ جنگی که اگر از سوی امریکا و متحدان منطقه‌ای آن علیه ایران شکل بگیرد نتیجه‌ای متفاوت با آخرین عملیات دریایی آمریکا (عملیات آخوندک) ولی با نسبت‌هایی بسیار بزرگتر، نخواهد داشت؛ گذشته از عواقب بعد از حمله، هدف قرار دادن «ماکت» یک ناو جنگی با مورد اصابت قرار دادن ناو هواپیما بر واقعی که غرق کردن آن مستلزم انفجار اتمی است، داستانی کاملاً متفاوت است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy