Monday, May 20, 2019

صفحه نخست » ایران میزان تولید اورانیوم خود را چهار برابر افزایش داد

ghanisazi_051918.jpgرادیو فردا - مقامات سازمان انرژی اتمی ایران خبر دادند که تهران از روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد از امروز تولید مواد غنی شده ٣.٦٧ درصد ایران به چهار برابر افزایش یافت.

براساس این گزارش، این موضوع به به معنای افزایش غنای مواد و یا افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفوژ و یا تغییر نوع سانتریفوژها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی این مواد چهار برابر خواهد شد.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت و در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، از توقف برخی از تعهداتش ذیل برجام خبر داد، و در ضمن به بریتانیا، آلمان و فرانسه ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد که منافع اقتصادی ایران تأمین شود وگرنه به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، «دو اقدام دیگر را شروع می‌کنیم و سطحی در غنی‌سازی‌ برای ما مطرح نخواهد بود».

افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران در حالی انجام شده که مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

بند ۲۶ برجام از جمله می‌گوید: «ایران اعلام کرده است که تحمیل یا بازگرداندن تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو یا وضع تحریم‌های جدید هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود که در برجام آمده، تلقی خواهد کرد».

با این حال به نوشته برخی رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری بلومبرگ، پایان دادن آمریکا به دو معافیت مبادله اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی (کیک زرد) بین ایران و دیگر کشورها و همچنین انتقال آب سنگین مازاد نیروگاه اراک به خارج از کشور، چالش‌هایی جدی برای ایران پدید خواهد آورد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس این پیش‌بینی، در صورتی که ایران نتواند مازاد این ذخیره را از کشور خارج کند با وضعیت دشواری روبه‌رو خواهد شد که ناچار است یا غنی‌سازی را متوقف کند یا تن به نقض برجام بدهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy