Wednesday, May 22, 2019

صفحه نخست » سازمان اطلاعات سپاه پاسداران منحل شده است؟

IB_052118.jpgامیر فرشادابراهیمی / بخش فارسی ایران بریفینگ

کریمی قدوسی از سرداران سپاه پاسداران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت انتصابات جدید سپاه پاسداران در بخش های اطلاعاتی را تشریح کرد.

گفتنی است در تغییرات تازه در ساختار امنیتی سپاه پاسداران، سرتیپ پاسدار حسن محقق که تا حالا معاونت اطلاعات راهبردی سپاه را بر عهده داشت، معاون حسین طائب در اطلاعات سپاه شده است. سرتیپ حسین نجات، معاون پیشین آقای طائب هم به معاونت فرهنگی سپاه منصوب شده است.

معاون پیشین فرهنگی سپاه سرتیپ محمدرضا نقدی بود که به تازگی از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به معاونت هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شده بود.

پیشتر، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی گفته بود که ساختار سازمان اطلاعات سپاه از سوی فرمانده کل تغییر کرده است و معاونت اطلاعات راهبردی در اطلاعات سپاه ادغام شده است.

این گزارش خبری لحظاتی پس از انتشار از روی وب سایت خبرگزاری تسنیم حذف شد.

رسانه های ایران در پوشش تغییرات تازه سپاه گزارش داده‌اند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت «مسئول اطلاعات سپاه» منصوب شده است. مشخص نیست منظور از «مسئول اطلاعات سپاه»، همان ریاست بر «سازمان اطلاعات سپاه» است یا نهاد اطلاعاتی تازه ای تاسیس شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

حکم تازه آقای طائب از سوی سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر شده است در حالی که رسم اینگونه انتصابها از سوی رهبر جمهوری اسلامی صورت بگیرد نه فرمانده کل سپاه پاسداران ، رسانه های ایران جزئیات این انتصابها را روشن نکردند.

آقای طائب از چهره های جنجالی اطلاعاتی و روحانیون تند رو در ایران است،محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران او را به نداشتن تعادل روانی و پرونده‌سازی برای افراد متهم کرده و محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما هفته های گشته فاش ساخت که در زمان ریاستش، آقای طائب در امور مدیریت این سازمان دخالت های بی وقفه داشته است.

کریمی قدوسی ادامه داد: در انتخاب مسئول اطلاعات سپاه هماهنگی‌هایی بین فرمانده کل قوا و فرمانده کل سپاه انجام می‌شود اما نهایتا به دلیل زیرساخت‌هایی که در بحث پیشبرد ماموریت‌های سپاه وجود دارد، با حکم مستقیم فرمانده کل سپاه، مسئول اطلاعات منصوب می‌شود همین ابهامات که در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بازتاب یافت در داخل کشور نیز مطرح شده و اکنون عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ایران درباره اش گفت: پس از انتخاب فرمانده کل سپاه، انتظار این بود که تغییرات در زمان کوتاهی صورت گیرد که اخیرا معارفه سردار فدوی و سردار نقدی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و معاون هماهنگ کننده شاهد بودیم. با تقسیم کاری که بین معاون هماهنگ کننده و جانشین فرمانده کل سپاه انجام می‌شود این کادر، وظیفه سنگین هدایت نیروها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه انتخاب سردار سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه و انتخاب جانشین فرمانده و معاون هماهنگ کننده صورت گرفته است، افزود: ادغامی نیز بین معاونت اطلاعات راهبردی سپاه و سازمان اطلاعات سپاه انجام شده است.

وی در مورد اینکه سازمان اطلاعات سپاه و معاونت اطلاعات راهبردی سپاه از همدیگر جدا بودند که اخیرا ادغام شده‌اند و حسین طائب به عنوان مسئول اطلاعات معرفی شده‌ گفت : در گذشته آقای طائب مسئولیت سازمان اطلاعات سپاه را داشتند و سردار حسین محقق نیز در معاونت اطلاعات راهبردی سپاه فعالیت می‌کردند که اکنون ایشان به عنوان جانشین آقای طائب انتخاب شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از تاثیرات مهم انتصاب‌های اخیر سپاه در حوزه منطقه، نفوذی‌ها، دوتابعیتی‌ها، عوامل کودتاچی و تحریم‌ها خبر داد .

کریمی قدوسی درباره اینکه آیا این انتصاب خبر از حذف سازمان اطلاعات سپاه می دهد و چرا در حکم جدید طائب او را به عنوان «مسئول اطلاعات سپاه» معرفی کرده اند نه «سازمان اطلاعات سپاه» هیچ نگفت و این مصاحبه نیز به ابهامات بیش از پیش افزود .

این ابهامات در حالی است که پس از اختلاف نظرهای وزارت اطلاعات و مجلس ایران وسازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر سر بازداشت فعالان محیط زیست و کشته شدن ابهام آلود کاووس سیدامامی شدت یافت.

این اختلاف حتی به دفتر خامنه ای و مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی امنیت ملی ایران نیز کشیده شد و دست آخر بحث ادغام نهادهای اطلاعاتی موازی همچون سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در وزارت اطلاعات و تشکیل یک نهاد اطلاعاتی زیر نظر شورای عالی امنیت ملی از سوی رهبر ایران در آن شورا در مورد بررسی قرار گرفت .

محمدعلی جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران و محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از مخالفان آن طرح بودند .

سازمان اطلاعات سپاه معتقد به جاسوسی فعالان محیط زیست هست اما وزارت اطلاعات همسو با سازمان محیط زیست و مجلس ایران بارها بر جاسوس نبودن آنها اصرار و اعلام کرده اند تنها مرجع تشخیص جاسوسی وزارت اطلاعات هست.

پای فشاری فرمانده کل سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بر ابقای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دست آخر بدون نتیجه ملموسی این پیشنهاد آقای خامنه ای را مسکوت گذاشت ، اکنون به نظر می رسد سازمان اطلاعات سپاه در سکوت و در فرماندهی جدید سپاه پاسداران حذف و یا تغییر نام داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy