Saturday, May 25, 2019

صفحه نخست » تظاهرات در بغداد: جنگ ایران و آمریکا را به عراق نکشانید

s9.jpgهزاران تن از هواداران مقتدی صدر با برگزاری تجمعی در بغداد از دولت عراق خواستند تا در تنش میان ایران و آمریکا اعلام بی‌طرفی کند. شماری از چهره‌ها و فعالان سیاسی و مذهبی عراق از این تجمع که عصر روز جمعه ۲۴ مه (سوم خرداد) برگزار شد، حمایت و در آن شرکت کردند. بنابر گزارش‌ها از بغداد، شماری از اعضای گروه‌های مدنی عراق نیز در این تجمع حاضر شدند. معترضان شعار می‌دادند که "نه به جنگ" و "آری به عراق".

شبکه بیان - به جز دولت مرکزی عراق که اوامر ملوکانه علی خامنه ای را دیگر اجرا نمی کند و با یک نامه "برهم صالح" اعلام می کند که دیگر نباید در امور عراق دخالت نماید، دولت های در سایه و جناح های مختلف هم همین را می خواهند.

این تجمع در بغداد برگزار شد و مشابه همین تجمع از سوی حامیان صدر در بصره شکل گرفت. همگی خواهان آن هستند که عراق، موضع بی طرف را در جنگ احتمالی بگیرد.

این تجمعات پس از آن شکل گرفت که سه روز پیش، مقتدی صدر گفته بود هر حزب سیاسی ای که عراق را در جنگ میان ایران و آمریکا دخالت دهد، "دشمن مردم عراق" است.

عراق در حالی خود را از جنگ احتمالی کنار می کشد که پیش از این، دولت مرکزی این کشور به طرق مختلف هماهنگی خود را با ایالات متحده بر علیه ایران در منطقه نشان داده بود.

سفرهای پیاپی مایک پمپئو به بغداد و دو سفر دونالد ترامپ به این کشور که به طور اختصاصی به موضوع ایران مربوط بود، تکلیف ایالات متحده را با عراق مشخص کرده است.

آمریکا در این مجادله، حواسش به ایران است و عراق هم قصد دارد از سال ها جنگ داخلی و خارجی، روزی با ایران و روزی با داعش بیرون بیاید.

یکی از اتهامات آمریکا علیه گروه صدر، دریافت پول از جمهوری اسلامی بود. اما صدر جوان نشان داده است که به دنبال هلال شیعی جمهوری اسلامی نیست و مساله عراق برای طرفداران آنها حائز اهمیت است.

ابراهیم جابری، مسئول دفتر مقتدی صدر که خودش برنامه ریزی این تجمع را کرده است، از هواداران خواسته بود که تنها با پرچم عراق و گل سفید شرکت کنند.

وی در ادامه گفته است که «دولت عراق باید قدرتمند و نترس باشد و از چنین جنگی پیشگیری کند. مردم عراق (در صورت منفعل بودن دولت) قربانیان چنین جنگی خواهند بود.»

به گزارش بغداد تودی جابری اضافه کرد: «مردم عراق خطاب به دولت این کشور می گویند: ضروری است دولت درد و رنج کودکان یتیم و مادران داغدیده و دیگر افراد ملت را مد نظر قرار دهد، ما دیگر از جنگ‌هایی که جز کشتار و غم و اندوه نتیجه‌ای در پی نداشته است، خسته شده‌ایم.»

همزمان خبرهایی از محاصره نیروهای حشدالشعبی توسط گارد ریاست جمهوری منتشر شده که حاکی از افزایش فشار بر گروه های تحت حمایت جمهوری اسلامی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy