Monday, May 27, 2019

صفحه نخست » دولت اتریش سقوط کرد

austria_052618.jpgرادیو فردا - پارلمان اتریش روز دوشنبه ششم خرداد به دولت سباستین کورتز، صدراعظم، رای عدم اعتماد داد و او را که درگیر یک پرونده جنجالی فساد در دولت ائتلافی اتریش شده بود از کار برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوریس بورس، نایب رئیس مجلس اتریش، در این زمینه گفت: درخواست (حزب مخالف سوسیال دمکرات) پذیرفته شد، لذا آقای کورتز رای عدم اعتماد گرفت.

کورتز پیش از رای‌گیری به نمایندگان مجلس اتریش گفت: «اینکه دولتی چند ماه قبل از برگزاری انتخابات سقوط کند برای تعداد کمی از مردم کشور قابل درک است».

به دنبال رسوایی و انتشار یک ویدئوی جنجالی از رهبر حزب «آزادی» و معاون صدراعظم اتریش، وی اواخر اردیبهشت ماه از سمت خود استعفا کرد. با خروج وی از دولت ائتلافی، موقعیت آقای کورتز نیز متزلزل شد تا اینکه روز دوشنبه اکثریت پارلمانی را از دست داد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که حزب دست راستی «آزادی» از طرح حزب سوسیال دمکرات برای رای عدم اعتماد به دولت آقای کورتز حمایت کرد. این دو حزب روی هم رفته ۱۰۳ کرسی از ۱۸۳ کرسی پارلمان اتریش را در اختیار دارند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

هاینتس کریستیان اشتراخ، معاون صدراعظم و رهبر حزب «آزادی اتریش»، دو سال پیش در سفری به جزیره ایبیزیا در اسپانیا، به یک زن «سرمایه‌دار» روسی وعده داد که با خرید سهام روزنامه اتریشی «کرونن تسایتونگ» و اخراج چند روزنامه‌نگار مشخص و تعیین سردبیری که از انتقاد از حزب «آزادی» دست بکشد، قراردادهای پرسود دولتی اتریش را به این فرد روسی بدهد.

وی تقاضای کمک مالی به حزب «آزادی» را نیز در آن دیدار مطرح کرد، در حالی که ظاهراً می‌دانست این کار غیرقانونی است و سخن از پول‌ «سیاه» است. انتشار ویدئوی این مکالمه در اتریش بسیار جنجال برانگیز شد.

بازپرسان دادستانی وین گفته‌اند که آنها از جنبه‌های مختلف در حال تحقیق پیرامون این ویدئو هستند ولی حاضر نشدند که جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه کنند.

به رغم این جنجال، حزب مردم به رهبری کورتز توانست سهم بزرگی را در انتخابات پارلمانی اروپا بدست بیاورد در حالی که آرای سوسیال دمکرات‌ها کاهش داشته است.

با سقوط دولت اتریش، رئیس‌جمهوری این کشور باید یک صدراعظم جدید را نامزد کند که ریاست دولت موقت را تا زمان برگزاری انتخابات بر عهده داشته باشد. او می‌تواند بار دیگر آقای کورتز را مامور این کار کند ولی به گفته رویترز، احتمال چنین تصمیمی ضعیف به نظر می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود که انتخابات پارلمانی اتریش در ماه سپتامبر برگزار شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy