Monday, Jun 3, 2019

صفحه نخست » تأثیر سیگنال سیاسی ترامپ به قیمت دلار

zk_060319.jpgشبکه بیان - نرخ ارز از روزی که دونالد ترامپ اعلام کرد که ایران می تواند با همین رهبران، پیشرفت کند روند کاهشی به خود گرفت. فعالین بازار در اصناف مختلف، کمابیش هیجان زده از این اظهارات، کاهش نرخ ارز و طلا را در راستای همین سخنان ارزیابی کردند.

سیگنال سیاسی دونالد ترامپ به بازار ارزی ایران صرفا بار روانی دارد و هیچ امر اقتصادی در آن دخیل نیست.

ایران همچنان با مرزهای بسته کشورهای دیگر روبرو است و فشار حداکثری کشورهای منطقه ای و آمریکا ادامه دارد.

اما آنچه که باعث شد قیمت دلار طی 3 روز گذشته کاهش داشته باشد، نتیجه همین سخنان رییس جمهور آمریکا است که فضای روانی بهتری را به داخل کشور منتقل کرد.

بدیهی است که رییس جمهور آمریکا از سیاست چماق و هویج سابق استفاده می کند و به همین آسانی که یک سخنرانی، توانست بر بازار اثر روانی به ظاهر مثبت بگذارد، به همین آسانی می تواند این روند معکوس شود.

آمریکا به عنوان بزرگترین بازار جهان شناخته می شود و سخنان رهبر این کشور، بر بازار سایر کشورها حتی ایرانِ تحت تحریم اثرگذار است.

این می تواند پیامی روشن به رهبران ایران باشد که ادامه این ستیز با آمریکا می تواند سیاست را ظرف یک هفته در واشنگتن تغییر داده و مجددا از چماق استفاده شود.

استفاده از پتک چماقی بر علیه ایران، قطعا نرخ دلار را افزایش خواهد داد.

سخنان اخیر مایک پمپئو و دونالد ترامپ، به نحوی نشان داد که سیاست های پولی در ایران نیز تحت تاثیر سخنرانی رهبران سایر کشورها است و نه تلاش های بیهوده عبدالناصر همتی در ساختمان شیشه ای خیابان میرداماد!

دنیای اقتصاد نوشت: روز یکشنبه موج نزولی، دلار را به آستانه مرز ۱۳ هزار تومانی برد. دیروز، دلار تا ساعت ۱۵:۳۰، ۲۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به محدوده ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود گفته که حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. این در حالیست که وی پیش از این گفته بود که برای گفت و گو، تهران باید 12 شرط از پیش تعیین شده را بپذیرد.

حال این ایران است که باید تصمیم بگیرد حاضر به شکستن سد آمریکاستیزی هست یا نه!

اگر ایران چنین معامله ای را بپذیرد، حتما به کشوری نرمال تبدیل شده که حاضر است مسائل را از طریق سیاست و نه انقلابی گری به پیش ببرد.

قطعا آغاز گفتگو یا نشان دادن چراغ سبز روشن و بدون پرده پوشی از جانب تهران، می تواند تاثیر قابل توجهی در بازار ارز و سایر بازارهای داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy