Thursday, Jun 6, 2019

صفحه نخست » فیلم رقصی که مدرسه ای در مهاباد را به «تعطیلی» کشاند

kurdi.jpgرادیو فردا - نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۱۷ خردادماه، از لغو مجوز مدرسه‌ای غیرانتفاعی در مهاباد خبر داد که چندی پیش فیلمی از رقص کردی معلمان و دانش‌آموزان آن در فضای مجازی منتشر شده بود.

هادی بهادری که در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان آذربایجان غربی نیز عضویت دارد، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «هفته گذشته در جلسه‌ای که تشکیل شد، با جدیت تصمیم‌گیری شده تا جایی که این مدرسه غیرانتفاعی در کل سلب امتیاز و به تعطیلی کشیده شد.»

با این حال خبرگزاری کردپرس اعلام کرده است که تا این لحظه ابلاغیه‌ای از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان به مهاباد ارسال نشده و شاید پس از تعطیلات عید فطر خبر به صورت رسمی اعلام شود.

فیلم رقص کردی که گفته می‌شود مربوط به جشن روز ۱۱ اردیبهشت است ظاهراً نخستین‌ بار در شب ۲۱ رمضان در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده است.

فیلم منتشر شده از مدرسه‌ای در مهاباد، متعلق به زمان شهادت امام اول شیعیان نبوده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در همان زمان، ماموستا امامی، امام‌ جمعه مهاباد، با تأکید بر این‌ که این فیلم متعلق به زمان شهادت امام اول شیعیان نبوده، گفته بود: «پرونده این مسئله کاملاً مختومه شده بود و مشخص است که اقدام به بازنشر آن با نیت قبلی بوده است.»

با این حال در روز ۷ خرداد مقام‌های قضائی و مدیران آموزش پرورش منطقه از «برکناری مدیر این مدرسه، تجدیدنظر در گزینش معلمان و احتمال لغو مجوز خود مدرسه» خبر دادند.

انتشار این فیلم با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد، اما اصلان حیدری، دادستان مهاباد، این فیلم را باعث «جریحه‌دار شدن افکار عمومی» قلمداد کرد و از «برخورد با خاطیان در آینده‌ای نزدیک» خبر داد.

دادستان مهاباد همچنین به «لغو احتمالی امتیاز این مدرسه غیرانتفاعی» نیز اشاره کرد و گفت: «همچنین در زمنیه لغو امتیاز این مدرسه غیرانتفاعی، اداره کل آموزش و پرورش استان تصمیم‌گیری می‌کند.»

پس از آن بود که خبر رسید «مدیر این مدرسه از کار برکنار شده و در موضوع گزینش کارمندانی که در رقص کردی شرکت داشتند تجدیدنظر می‌شود».

در اطلاعیه‌ای هم که آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی در روز سه‌شنبه، ۷ خرداد، منتشر کرد، ضمن اشاره به احتمال «لغو امتیاز این مدرسه» آمده بود: «تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت واحد آموزشی غیردولتی ذکرشده به‌جهت تقارن با امتحانات خردادماه و رعایت مصالح آموزشی دانش‌آموزان به بعد از اتمام امتحانات موکول شده است.»

رقص کردی از آیین‌های سنتی محلی است که در جشن‌های گوناگون در میان کردها بدون تفکیک زن و مرد مرسوم است.

همزمانی تقریبی انتشار این فیلم با جنجال پخش ویدئوهایی از رقص و پایکوبی در برخی مدارس ابتدایی در هفته دوم اردیبهشت و تقارن زمان انتشار آن با سالروز «شهادت امام اول شیعیان» ظاهراً سبب شده واکنش‌های حکومتی به آن از حد معمول فراتر باشد و، علاوه‌ بر «تنبیه خاطیان»، به لغو مجوز این مدرسه نیز منجر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy