Friday, Jun 7, 2019

صفحه نخست » فرمانده نظامی آمریکا نسبت به قدرت ضربه زدن توسط رژیم ایران ابراز نگرانی کرد

060719A_top.jpgرادیو پیام اسرائیل - سخنان فرمانده عالیرتبه نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، در مورد نگرانی از عملیات غافلگیرکننده سپاه پاسداران و یا نیروهای وابسته به رژیم ایران در منطقه، از دیدگاه کارشناسان نظامی، با آن که نشان از ترس دارد، ولی از سنجیدگی فرماندهان آمریکایی حکایت می کند و نمی تواند نشان ضعف نیروهای آمریکایی و یا فرماندهان آنان تلقی شود.

از مجموعۀ گزارش های چنین برمی آید که رژیم ایران از شیوه های جنگ نامتقارن پیروی می کند و با آن که نیروی دریایی ضعیفی در حوزه خلیج فارس دارد، می کوشد با شیوه های تهاجمی غیرمتعارف، نه تنها این کمبود را جبران کند، بلکه نوعی برتری تاکتیکی به وجود آید و موجب بازدارندگی دشمن شود.

ژنرال فرانک ماکنزی، فرمانده نیروهای مرکز در ارتش ایالات متحده (سنتکام) به خبرنگاران گفت: «این نگرانی وجود دارد که نیروهای مسلح رژیم اسلامی ایران و یا نیروهای نیابتی آن، هر لحظه به عملیات تهاجمی دست بزنند». او گفت که نیروی تحت فرماندهی او، برای مقابله با خطرات، به واحدهای تقویتی نیاز دارد».

به گفته آگاهان نظامی، خودداری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس نیز در همین نگرانی و سنجیدگی ریشه دارد. این خطر وجود داشت که رژیم ایران با شلیکِ همزمانِ ده ها موشک بتواند به این شناور عظیم آسیب برساند. رژیم ایران قادر بود وارد آوردن کوچکترین آسیب به این ناو را یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای خود بداند و از آن بهره برداری روانی بکند.

کارشناسان نظامی همچنین به این واقعیت اشاره می کنند که حکومت ایران صدها قایق تندرو را به موشک های کوتاه برد و سبک مجهز ساخته که می توانند خود را به فاصله کمی از رزم ناوهای آمریکایی برسانند و به طور همزمان، ده ها و شاید صدها موشک به سوی بدنه کشتی شلیک کنند و به آن آسیب برسانند.

البته انواع رزمناوها و هلیکوپترها و هواپیماها از این ناو عظیم که شبیه یک شهرک است، حفاظت می کنند و قادرند ده ها و شاید صدها قایق را در چند دقیقه نابود کنند. ولی کافیست که یکی از این قایق ها فرصت یابد موشک خود را شلیک کرده و به هدف اصابت کند و آنگاه رژیم ایران غریو پیروزی سر خواهد داد.

مقامات آمریکایی فاش کردند که در یک مورد تشخیص داده اند که دو کشتی بازرگانی حامل دو فروند موشک در آب های خلیج فارس بوده است. ظاهرا رژیم ایران با این اقدام، همه مقررات جنگی را زیر پا میگذارد و از کشتی های بازرگانی برای انجام حملات نظامی سوء استفاده می کند. ولی در تهران، این امر را بخشی از جنگ نامتقارن می دانند و به خود حق می دهند به چنین شیوه هایی روی آورند - زیرا به مقررات بین المللی کوچکترین اعتنایی ندارند و اهمیتی برای آن قائل نیستند.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی ای بی سی ادعا کرد که رژیم ایران حق دارد برای دفاع از موجودیت خود، به هر اقدام لازم دست بزند. ولی روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" از قول یکی از فرماندهان ارشد امور اطلاعاتی ایالات متحده نوشت که چنین رفتاری، نقض قوانین بین المللی می باشد و امنیت کشتی های بازرگانی را به شدت به خطر می اندازد.

به گفته کارشناسان نظامی، به علت همین ملاحظات بود که به ناو هواپیمابر لینکلن دستور داده شد وارد آب های خلیج فارس نگردد، تا با خطرات احتمالی روبرو نشود.

مسؤولان آمریکایی می گویند که لینکلن در فاصله ۳۵۰ کیلومتری از سواحل ایران، و به دور از امکان حمله از جانب شناورهای کوچک رژیم ایران قرار دارد. ولی این فاصله کوچکترین آسیبی به توان تهاجمی آن نمی رساند و جنگنده های آمریکایی چنین فاصله ای را به مدت چند دقیقه پشت سر خواهند گذاشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy