Tuesday, Jun 11, 2019

صفحه نخست » آیا تابلوی ناپدیدشدۀ لئوناردو داوینچی در کشتی تفریحی ولیعهد عربستان است؟

davinchi_061019.jpgرادیو بین المللی فرانسه - یک کارشناس بازار هنر اطمینان دارد که تابلوی موسوم به "Salvator Mundi" (منجی جهان)، که بعد از فروش در حراج مؤسسۀ کریستیز به کلی ناپدید شد، در کشتی تفریحی "Serene"، متعلق به ولیعهد عربستان سعودی قرار دارد. این تابلو به عنوان "گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان" شناخته شده است.

این اثر لئوناردو داوینچی به قطع ۶۵ در ۴۵ سانتیمتر، در پاییز سال ٢٠١٧ در حراج مؤسسۀ معروف کریستیز به قیمت ۴۵٠ میلیون دلار فروخته شد و به این ترتیب لقب "گران‌ترین تابلوی دنیا" را گرفت. این لقب البته فقط به آثاری اشاره دارد که در بازار آزاد خرید و فروش شده‌اند، وگرنه ارزش تابلوهای دیگری چون "لبخند ژوکوند" نامشخص و "خارج از قیمت‌گذاری" است.

"منجی جهان" مسیح را نشان می‌دهد که در زمینه‌ای تاریک، یک گوی بلورین در دست چپ دارد و دو انگشت دست راست را به نشان آمرزش بلند کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که این تابلو توسط شاگردان داوینچی نقاشی شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

هنگام حراج، گفته شد که تابلوی "منجی جهان" برای پیوستن به مجموعۀ موزۀ لوور ابوظبی خریداری شده اما نام خریدار اعلام نشد. روزنامۀ آمریکایی وال‌استریت می‌نویسد که خریدار واقعی، شاهزاده بدر بن عبدالله بوده که البته به مأموریت از طرف محمد بن سلمان دست به این کار زده است. اما ولیعهد عربستان در این مورد سکوت کرده است.

255445.jpg

ولی به عقیدۀ کِنی شاچر که در لندن به تجارت آثار هنری و مجموعه‌داری مشغول است، "ظاهراً بعد از فروش، این تابلو در طول شب به هواپیمای خصوصی محمد بن سلمان انتقال داده شده و سپس در کشتی خصوصی او قرار یافته است".

کِنی شاچر به کنایه می‌نویسد: "می‌دانیم که تابلوی منجی جهان قبلاً پنج تکه شده بود که سپس مرمت شد؛ حال، ترشح چند قطره آب شور چه ضرری می‌تواند داشته باشد؟"

به عقیدۀ این کارشناس، محمد بن سلمان قصد دارد این تابلو را به مرکز فرهنگی "العلا" بدهد. العلا یک شهر و منطقۀ باستانی در استان مدینه است. محمد بن سلمان برای این منطقه طرح‌های بزرگی دارد و می‌خواهد آن را به یک قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل کند. در حال حاضر یک موزۀ باستان‌شناسی در این محل وجود دارد. حدود یک سال قبل، رئیس جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون توافق‌نامه‌ای را مقامات سعودی امضا کرد که بر اساس آن، فرانسه اجرای طرح بزرگ را به عهده خواهد گرفت. هزینۀ پروژۀ "العلا" بین ۵٠ تا ١٠٠ میلیارد دلار ارزیابی شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy