Thursday, Jun 13, 2019

صفحه نخست » لاریجانی گفته بود که با قطع فروش نفت، شرایط تغییر خواهد کرد

larijani_061219.jpgرادیو اسرائیل - علی لاریجانی در سخنانی هشدار داد که اگر نفت ایران فروخته نشود، "شرایط تغییر خواهد کرد". اکنون تحلیلگران می کوشند دریابند که این سخنان چه مفهومی می تواند داشته باشد و رژیم ایران تا چند هفته دیگر، به چه اقدام جدیدی دست خواهد زد.

برخی تحلیلگران احتمال می دهند که منظور، ابراز آمادگی رژیم ایران برای آغاز مذاکرات با ایالات متحده باشد - امری که پرزیدنت ترامپ بارها ابراز اطمینان کرده که حکومت، بالاخره به آن تن در خواهد داد. ولی برخی دیگر احتمال می دهند که منظور لاریجانی، اعلام خروج ایران از برجام باشد.

لاریجانی در سخنانی گفت که معیار قضاوت و تصمیم گیری ایران، فروش نفت آن کشور است و اگر صادرات نفت کاملا متوقف شود، به گفته او "شرایط تغییر خواهد کرد". ولی او توضیح نداد که از کدام تغییرات سخن می گوید و منظورش از این جمله چیست؟

اکنون علی لاریجانی می گوید که معیار حکومت، توانایی ادامه فروش نفت بوده است و اگر اروپائیان هنوز نتوانسته اند سازوکاری موثر برای خنثی کردن تحریم های آمریکایی پیدا کنند، "وضع تغییر خواهد کرد".

در مورد مفهوم این سخنان، که به احتمال زیاد، علی لاریجانی عمدا آن را مبهم نگاه داشته، ارزیابی های مختلف عنوان شده است. شماری از تحلیلگران می گویند که منظور لاریجانی آن بوده که ممکن است علی خامنه ای دستور یک "نرمش قهرمانانه" دوباره را نیز صادر کند و حاضر شود با ایالات متحده وارد گفتگو کرد.

احتمال میرود که رژیم ایران در دیدار نخست وزیر ژاپن و مذاکرات با وزیر خارجه آلمان که در روزهای اخیر از تهران دیدن کردند، دیدگاه هایی مطرح ساخته و پیام هایی را در رابطه با ایالات متحده بیان کرده که بتواند زمینه ساز مذاکرات آینده باشد. سفر هایکُو ماس به واشنگتن، بلافاصله پس از دیدار از تهران می تواند دلیلی برای این ارزیابی باشد.

ولی این احتمال نمی تواند چندان قوی باشد. زیرا همین چند هفته پیش بود که خامنه ای گفتگو با ایالات متحده را "سم مضاعف" نامید و محمد جواد ظریف نیز روز گذشته (چهارشنبه) گفت که "حکومت ایران با تروریست ها گفتگو نمی کند" که منظور او احتمال مذاکره با آمریکا بود.

ارزیابی دیگر آن است که رژیم ممکن است به سیاست تهاجمی روی آورد و به خواهد تهدید پیشین روحانی را در مورد بستن تنگه هرمز عملی سازد. ولی چنین اقدامی، نه تنها کمکی به خروج نفت ایران از خلیج فارس نخواهد کرد، بلکه موجب بروز جنگ با ایالات متحده خواهد شد و امیرنشین ها نیز به طور دسته جمعی، رویاروی حکومت ایران قرار خواهند گرفت.

احتمال سوم اعلام خروج از برجام خواهد بود که در این مورد نیز رژیم خشم جهانیان را علیه خود برخواهد انگیخت و با اقدامات شدید بین المللی روبرو خواهد شد و بیش از پیش منزوی خواهد گردید. حتی دولت های روسیه و چین به حکومت ایران در هفته های اخیر هشدار داده اند که مبادا از برجام خارج شود. در چنین صورتی، هیچ کشور دنیا به یاری رژیم ایران نخواهد شتاخت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy