Saturday, Jun 15, 2019

صفحه نخست » پنتاگون به دنبال تشکیل ائتلاف بین المللی علیه ایران

shanahan_061419.jpgیورونیوز - به دنبال بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا، دولت واشنگتن قصد دارد در برابر ایران اجماع جهانی تشکیل بدهد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۴ خرداد گفت که دولت دونالد ترامپ در پی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان به دنبال ایجاد اجماع جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

شاناهان به خبرنگاران گفت که او، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این تصمیم با دونالد ترامپ همراه هستند.ساعاتی پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد، دولت آمریکا ایران را به انجام این عملیات متهم کرد، اما ایران این اتهام را رد کرده است.

آقای شاناهان در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون قصد دارد برای تقویت حضور نظامی خود در خاور میانه نیروهای بیشتری به این منطقه بفرستد یا نه، گفت: «همان طور که می‌دانید ما همیشه احتمالات مختلف را مد نظر داریم.»

وی درباره تصمیم آمریکا به ایجاد اجماع جهانی همچنین گفت: «ببینید موقعیت چگونه است. یک کشتی نروژی داریم، یک کشتی ژاپنی، پادشاهی سعودی، امارات متحده عربی و ۱۵ درصد نفت جهان که از تنگه هرمز می‌گذرد. بنابراین معلوم است که ما در صورت نامساعد شدن اوضاع باید گزینه‌هایی برای احتمالات پیش‌بینی نشده در نظر بگیریم. ما در ضمن باید برای این وضعیت بین‌المللی حمایت بین‌المللی را نیز جلب کنیم.»

پاتریک شاناهان با یادآوری این که یکی از وظایف پنتاگون «همرسانی اطلاعات» است افزود در همین راستا روز پنج‌شنبه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد گروهی از نظامیان ایرانی یک مین عمل نکرده را از بدنه یکی از نفتکش‌های آسیب دیده جدا می‌کنند.

ایران گفته است که این ویدئو چیزی را ثابت نمی‌کند و هدف از انتشار آن تنها این بوده که دولت تهران در این حادثه مقصر نشان داده شود.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در مورد انتشار چنین مدارکی گفت: «هر چقدر بیشتر بتوانیم مدارکی را از حالت طبقه‌بندی شده بیرون آوریم، اطلاعات بیشتری را در این زمینه منتشر خواهیم کرد. نیت ما همین است.»

ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا، سنتكام روز جمعه تصاویری را منتشر کرد که قایقی را در نزدیکی یکی از دو نفت‌کش آتش گرفته در دریای عمان بلافاصله پس از حملات روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد.

به ادعای سنتکام، سرنشینان این قایق ایرانی بودند و تلاش می‌کردند تا یک مین عمل نشده را از بدنۀ یکی از نفت‌کش‌ها جدا کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy