Saturday, Jun 15, 2019

صفحه نخست » چرا پیام ترامپ به رهبر ایران منتشر نمی شود؟

msg_061419.jpgایران بریفینگ / آقای خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۳ خردادماه، در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پیشنهاد مذاکره با دولت دونالد ترامپ را که آبه حامل آن بود رد کرد. او تاکید کرد که به «صداقت» آمریکایی‌ها باور ندارد.

در وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی اشاره شده است که آقای آبه حامل پیام رئیس‌جمهور آمریکا برای آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

از دست‌کم دو هفته پیش این گمانه مطرح شده بود که نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی برای حکومت جمهوری اسلامی خواهد بود و قرار است نقش میانجی را میان تهران و واشینگتن بازی کند.

دو هفته گذشته، ترامپ به توکیو سفر کرد. در این سفر، ترامپ صریحاً از میانجیگری ژاپن حمایت کرد و گفت: «خوب می‌دانم که نخست‌وزیر (ژاپن) رابطه بسیار نزدیکی با سران ایران دارد و خواهیم دید چه می‌شود.» ترامپ به این اکتفا نکرد و ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران، به طرز قابل‌توجهی لحن خود را در برابر ایران ملایم کرد. او افزود: «(ایران) شانس این را دارد که با همین سران، کشور بزرگی شود. من فقط می‌خواهم شفاف بگویم که ما دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما دنبال این هستیم که تسلیحات هسته‌ای نباشد.»

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

در گزارش سایت رهبر جمهوری اسلامی و در خبرهای رسمی رسانه‌های جمهوری اسلامی به متن پیام رئیس‌جمهور آمریکا اشاره نشده و صرفاً تاکید شده است که دونالد ترامپ در این پیام تاکید کرده است که آمریکا «قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد» اما جواب آقای خامنه‌ای منعکس شده است.

آقای خامنه‌ای در پاسخ به پیام رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که «من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم اما اینکه ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.»

ایالات‌متحده پیشتر هم تاکید کرده بود که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به این که «آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد»، تکرار دوباره مذاکره با آمریکا و رسیدن به برجامی دیگر را منتفی دانست.

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟»

سایت رهبر جمهوری اسلامی و صداوسیمای جمهوری اسلامی هیچ اشاره‌ای هم به متن و محتوای پیام رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نکرده و اصولاً رویه رهبر ایران این است که این‌گونه پیام‌ها را همواره مخفی نگه می‌دارد اما در مواردی جوابش را علنی می‌گوید، وی در هفته‌های گذشته به نامه‌نگاری‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا باراک اوباما با عنوان «نامه فدایت شوم» یادکرد اما هیچ اشاره‌ای به محتوای آن نکرد و حتی به محتوای پاسخ‌ها هم اشاره‌ای نکرد.

البته شینزو آبه پس‌ازاین دیدار به خبرنگاران ایران و رسانه‌های بین‌المللی در تهران گفت که دیدگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و تمایل او به عدم تنش در منطقه را به رهبر جمهوری اسلامی اطلاع داده است.

هم‌زمان با دیدار نخست‌وزیر ژاپن در دریای عمان دو نفت‌کش عظیم‌الجثه که دست‌کم یکی از آن‌ها عازم ژاپن بودند مورد اصابت اژدر و یا مین دریایی قرار گرفتند و در آتش سوختند.

اگرچه کسی هنوز مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما حدس و گمان‌ها متوجه ایران است درحالی‌که ورای حدس و گمان‌های رایج یک منبع رسمی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز که شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم آن را منتشر کرده گفت یک دستگاه مین عمل‌نکرده در حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان کشف‌شده که به نظر می‌رسد مین مغناطیسی است و مشابه همان مین‌های ایرانی است که در جریان خرابکاری‌های فجیره از آن استفاده‌شده بود.

گفتنی است یک فعال سیاسی ایرانی که در ارتباط با برقراری رابطه ایران و آمریکا در دهه‌های گذشته فعال بوده است، هفته گذشته از یک جلسه محرمانه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با فرماندهان نظامی ایران خبر داد که در آن جلسه روحانی به نقل از رهبر جمهوری اسلامی از فرماندهان نیروهای مسلح خواسته است تا در روز دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر ایران حماسه بیافرینند.

دکتر هوشنگ امیر احمدی در ادامه اعلام کرده بود خامنه‌ای به پیام ترامپ توجهی نخواهد کرد و علیرغم گفته اینکه جنگ نخواهد شد، طرفدار جنگ است تا مذاکره شفاف.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy