Tuesday, Jun 18, 2019

صفحه نخست » رضا خاتمی: فتنه واقعی سال ۸۸ تقلب در انتخابات بود

mrkhatami_061819.jpgایران اینترنشنال - محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق جبهه مشارکت، پس از چهارمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات خود گفت: «آنچه در این دفاعیه آمد تنها بخشی بود که در انتخابات ۸۸ گذشته. بخشی که فقط با جست و جوی اینترنتی آشکار از سوی هر فرد علاقه‌مند قابل دسترسی بود و بر اساس آن حداقل تعداد ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای تقلب شده است.»

او روز سه‌شنبه بیرون از دادگاه به خبرنگاران گفت: «فتنه واقعی، این است و اعتراض به تقلب نیست. تقلب، فتنه اکبر است و فتنه اعتراض و شکوه و گله حتی از رهبری نیست.»

خاتمی اضافه کرد: «انتخابات ۸۸ نه قابل ابطال بوده و نه نتایج اقتصادی و سیاسی فاجعه بار ناشی از آن قابل جبران است. اما می‌توان با رویکردی صحیح و منصفانه نشان داد که اگر تخلفی ثابت شود در برخورد عادلانه با آن کوتاه نخواهند آمد و این گونه است که با ملت اعتمادسازی می‌شود. آبروی نظام در مخفی کردن خطا و خیانت نیست بلکه در مواجهه صحیح با آنهاست.»

نماینده پیشین مجلس ایران گفت: «آنچه من نشان دادم گوشه‌ای از خیانت در امانت بود، حال بر عهده قوه قضاییه و نظام است که اولا از همه آسیب دیدگان فتنه ۸۸ عذرخواهی کنند و به همه حبس‌ها و حصرها پایان دهند و ثانیا آقایان جنتی، کدخدایی، محصولی، دانشجو، شریفی‌راد، جعفری و حجت‌الاسلام سعیدی را احضار کنند.»

محمدرضا خاتمی به دلیل گفت‌وگو با یک سایت خبری و اظهاراتش درباره تقلب در انتخابات به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت محاکمه شد.

"تبرئه نظام" و درخواست از خامنه‌ای

دویچه وله - گرچه بسیاری از معترضان معتقدند تقلب در انتخابات سال ۸۸ بدون خواست و تائید خامنه‌ای ممکن نبوده و او در تمام ده سال گذشته در مناسبت‌های مختلف منکر تقلب شده و حرکت‌های اعتراضی را "فتنه" خوانده، خاتمی از رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرد با در نظر داشتن اسنادی که او ارائه کرده "گروهی بی‌طرف، منصف و مقبول جامعه" را مامور رسیدگی به این مسئله کند تا "جبران مافات" شود.

نایب رئیس مجلس ششم در پایان جلسه قبلی رسیدگی به دفاعیاتش نیز گفته بود: «می‌خواهم دامن نظام را از موضوع تقلب تبرئه کنم و اگر فرصت شد در قسمت‌های بعدی دفاعیاتم خواهم گفت باید بررسی کنیم که چه کسانی این دام را برای نظام پهن کرده‌اند برای اینکه بزرگان ما را به اشتباه انداخته‌اند.»

محاکمه دبیرکل پیشین جبهه مشارکت به خاطر اظهارات آبان ماه سال گذشته او در برنامه "رودر رو" که در شبکه ویدئویی آپارات پخش شده بود به جریان افتاد. خاتمی در این برنامه گفته بود که در انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ حدود هفت تا هشت میلیون رأی در ستاد انتخابات وزارت کشور وقت به صندوق‌ها اضافه شده است.

رضا خاتمی پس از نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش که دهم اردیبهشت برگزار شد در گفت‌وگو با پایگاه خبری "امتداد" مسئول اصلی تخلف‌های انتخاباتی سال ۸۸ را "وزارت کشور وقت و یکی دو ارگان دیگر" معرفی کرده بود که مطابق شواهد یکی از آنها شورای نگهبان و دیگری سپاه پاسداران است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

اگر تقلب در انتخابات سال ۸۸ به تخلف ارگان‌هایی مانند شورای نگهبان و سپاه نیز نسبت داده شود، پاک کردن "دامن نظام" که رهبر آن منصوب کننده فقهای این شورا و فرماندهان سپاه است کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy