Wednesday, Jun 19, 2019

صفحه نخست » نصب دیوار حلبی! راهکار جدید سفارت جمهوری اسلامی در لندن برای جلوگیری از تحصن همسر نازنین زاغری

embassy_061919.jpgبی بی سی - طراف محل اعتصاب همسر نازنین زاغری در پیاده‌روی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، با ورقه‌های فلزی محصور شده است. در تصاویر روزهای قبل، این ورقه ها مقابل ساختمان قرار دارد اما در ویدئویی که اخیرا منتشر شده، دو نفر این ورقه ها را به جلوی در ورودی ساختمان و مقابل محلی که ریچارد رتکلیف در پیاده‌رو نشسته، منتقل می کنند.

آقای رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران بازداشت شده، همزمان با اعتصاب غذای همسرش در زندان اوین تهران، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، دست به اعتصاب زده است.

خانم زاغری علت اعتصاب غذای خود را ادامه بازداشت "ناعادلانه" اش خوانده است. آقای رتکلیف از پنج روز پیش مقابل سفارت ایران دست به اعتراض زده و خواستار آزادی همسرش شده که بیشتر از سه سال است در ایران بازداشت است.

ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد نشان می دهد زمانی که آقای رتکلیف در پیاده‌روی جلوی ساختمان سفارت نشسته بود، افرادی پشت او را با ورقه های فلزی می پوشانند. برخی از وسایل او از جمله یک درخت تزئینی کوچک که یادداشت هایی به یاد فرزند خردسال و همسر زندانی‌اش روی آن نوشته شده بود، پشت ورقه های فلزی محصور و از دید و دسترس خارج شد.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن از این اعتراض جلوی ساختمان سفارت چند بار در حساب توییترش انتقاد کرده و گفته آقای رتکلیف ورود و خروج افراد را از ساختمان "غیرممکن" کرده است. در قوانین بریتانیا، اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان به رسمیت شناخته شده است.

مقام های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی اتهام نازنین زاغری را "جاسوسی" عنوان کرده اند اما خانم زاغری این اتهام را قویا رد کرده است.

دولت بریتانیا در ماه مارس (اسفند) به خانم زاغری حمایت سیاسی اعطا کرد. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا گفته اعطای حمایت سیاسی به نازنین زاغری به این معناست که بازداشت او اکنون به طور رسمی مناقشه‌ای بین دو کشور بریتانیا و ایران شده است.

رسانه های بریتانیایی بازداشت نازنین زاغری را به پرونده طلب ایران از بریتانیا بابت پس دادن پول یک قرارداد نظامی بین دو کشور مرتبط می دانند که در زمان محمدرضا شاه پهلوی بسته شده بود.

مقام های دولت جمهوری اسلامی ارتباط این دو موضوع با هم را رد کرده اند اما وزیر خارجه بریتانیا تلویحا این دو موضوع را به هم مرتبط دانسته و گفته "هیچ دولتی نباید از شهروندان بی‌گناه به عنوان اهرم امتیازگیری‌های دیپلماتیک استفاده کند".

نازنین زاغری نوروز سه سال پیش برای دیدار و آشنایی بیشتر دختر خردسالش با خانواده مادری، به ایران سفر کرده بود اما هنگام حضور در فرودگاه برای پرواز به لندن، بازداشت شد.

دختر خانم زاغری با والدین مادرش زندگی می‌کند.

بریتانیا اخیرا بار دیگر از مقام های جمهوری اسلامی ایران خواسته، بگذارند خانم زاغری نزد دختر و همسرش بازگردد. پیش از این همسایگان خانم زاغری در محل زندگی اش در لندن، دست به اعتراض زده بودند و خواستار آزادی او از زندان و بازگشتش به خانه و زندگی شده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy