Thursday, Jun 20, 2019

صفحه نخست » رانندگان اسنپ پس از جنجال اخیر از تغییر در تعداد مسافرانشان می‌گویند

062019A_top.jpgوضعیت سفرهای تپ‌سی و اسنپ

بابک مجیدی، خبرنگار انصاف نیوز: در هفته‌‌های گذشته یکی از مسافران اسنپ در توییتر خود خبر داد که راننده به دلیل بدحجابی او را وسط راه پیاده کرده است، موضوعی که واکنش‌های فراوانی را در پی داشت؛ بعضی در فضای مجازی خواستار برخورد اسنپ با راننده بودند و طیف دیگری نیز راننده بخاطر اجرای «امر به معروف و نهی از منکر» ستودند.

این اتفاق به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد و حواشی را به همراه داشت؛ از جمله اینکه هشتگ‌هایی از سوی برخی فعالان رسانه‌ای و مجازی مثل #سعید_عابد و #تحریم_اسنپ به راه افتاد. از حواشی دیگر این اتفاق تقدیر و تشکر سردار حاجی زاده، رییس بسیج اصناف و معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف از سعید عابد راننده‌ی اسنپ مذکور بود.

عابد به سرعت در فضای مجازی توسط بخشی از طیف اصولگرا مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت و حتی به طنز از او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت کردند. ولی برخی دیگر از فعالان رسانه‌ای و مجازی هم گفتند که این برنامه را تحریم خواهند کرد.

شرکت اسنپ از سعید عابد راننده این سفر پرحاشیه تقدیر کرد. بعد از مدتی مسافر در صفحه شخصی خود از شرکت اسنپ و راننده به دلیل بدحجابی عذرخواهی کرد که این حرکت با عکس‌العملی مضاعف از سوی بخشی از کاربران همراه بود.

در آخر، روز ۲۲ خرداد سعید عابد از مسافر خود دعوت کرد و با دادن هدایایی مثل قرآن کریم، مفاتیح الجنان، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اشعار حافظ و کتاب سلام بر ابراهیم از او تشکر کرد.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد، عکس‌هایی از نماز عید فطر امسال که در خبرگزاری فارس منتشر شده بود و نماز عید فطر سال ۹۶ منتشر شد که در آن این راننده‌ی اسنپ در صف‌های اولیه‌ی نماز و نزدیک به شخصیت‌های کشوری نشسته بود و این موضوع نیز حواشی به‌دنبال داشت.

تمامی این حواشی سبب شد تا بخش منتقد به رفتار این راننده‌ی اسنپ موضع گرفته و بگویند که اسنپ را تحریم خواهند کرد.

اما این ماجرا چه هزینه‌ای برای اسنپ داشته؟ آیا سبب کم رونق شدن آن و یا افزایش سفرهای برنامه‌ی رقیب یعنی تپ‌سی شده است ؟ خبرنگار انصاف نیوز با تعدادی از رانندگان اسنپ و تپ‌سی با عنوان مسافر در مسیرهای گوناگون درباره‎ی کاهش و یا افزایش درخواست سفر از سوی شهروندان صحبت کرده که حاصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:

چند راننده‌ی اسنپ: درخواست سفر کم شده است

یکی از رانندگان اسنپ از اینکه یک نفر بعد از ۳ ساعت درخواست اسنپ کرده خوشحال بود و درباره‌ی اتفاق رخ داده به خبرنگار انصاف نیوز گفت: من مخالف حرکت راننده اسنپ بودم زیرا ما رانندگان مامور امر به معروف و ارشاد کننده‌ی مردم نیستیم، ما موظف هستیم که مسافر را به سلامت به مقصد برسانیم. او همچنین ادامه داد بعد از این اتفاق درخواست اسنپ کاهش داشته به طوری که در روزهای قبل از این روزانه ۸ الی ۹ درخواست سفر داشتم که هم اکنون به زور بعد از ۱۲ ساعت کار به ۵ درخواست می‌رسد.

راننده‌ی دوم نیز درباره‌ی این اتفاق به انصاف نیوز گفت: طبق قانون باید عمل کرد اما رفتار راننده را نه تایید می کنم و نه نکوهش؛ کاش راننده مسافر را به مقصد می‌رساند و تذکری کوتاه به او می‌داد تا جنجالی به راه نیفتد.

همچنین این راننده گفت: با این رفتار آن راننده ما هم از نان خوردن افتادیم؛ روزی ۸ ساعت برای اسنپ کار می‌کردم اما به دلیل نبود درخواست روز من تلف شده و در این ۸ ساعت ۳ درخواست نصیب من می شود.

راننده‌ی دیگر اسنپ هم با کمی ناراحتی از این شرکت گفت: درک نمی‌کنم چرا باید از راننده تقدیر شود؛ این رفتار واقعا زشت و توهین به شعور مشتری است چرا که راننده در جایگاه برخورد قانونی نبود. باید با یک تذکر ساده مساله را تمام می‌کرد نه اینکه با یک برخورد تند باعث سقوط اسنپ در بین مردم شود.

او همچنین افزود: به دلیل این رفتار درآمد روزانه‌ی من تقریبا صفر شده، چرا که قبل این اتفاق روزی ۸۰ الی ۱۰۰ تومان پول نصیبم می‌شد اما با این رفتار به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است. این مشکل را هم داریم که بعضی اوقات مشتری پول را به حساب اسنپ می‌ریزید و با تاخیر حداکثر دو روزه به دست ما می‌رسد.

راننده‌ی بعدی که با او گفت‌وگو کردیم، درباره‌ی کاهش درخواست سفر از سوی مسافران گفت: من در دو آژانس اینترنتی اسنپ و تپ‌سی کار می‌کنم، بعد از این اتفاق در اسنپ فقط دو درخواست در روز دارم، اما برای تپ‌سی روزی ۷ درخواست سفر دارم که درآمد روزانه‌ی خود را درمی‌آورم.

آخرین راننده‌ی اسنپی که با او به گفت‌وگو پرداختیم گفت: با توجه به پیامک کشف حجاب و برخورد پلیس با رانندگان لازم بود راننده تذکری کوتاه به مسافر بدهد تا حجاب خود را رعایت کند ولی نباید او را پیاده می‌کرد. با همین اتفاق فعلا درآمد ما کمتر از نصف شده و درخواست سفر از سوی مسافران کمتر شده به همین دلیل ای کاش اسنپ خیلی احساسی رفتار نمی‌کرد و با تذکری به مسافر و راننده این موضوع را تمام می‌کرد.

خبرنگار انصاف نیوز برای کسب آمار رسمی درباره‌ی کم شدن یا زیاد شدن سفرهای اسنپ با پوری حسینی روابط عمومی اسنپ تماس گرفت که او گفت به دلیل نداشتن آمار جوابگوی این سوال نیستم.

افزایش درخواست سفر برای رانندگان تپ‌سی

خبرنگار انصاف نیوز به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی افزایش کارایی برنامه‌های رقیب مثل تپ‌سی با سه نفر از راننده‌های این شرکت نیز به عنوان مسافر گفت‌وگو کرد.

یکی از رانندگان تپ‌سی درباره‌ی اینکه آیا درخواست سفر از رانندگان تپ‌سی افزایشی داشته است یا خیر به خبرنگار انصاف نیوز، گفت: من خودم قبلا راننده‌ی اسنپ بودم که در روزهای گذشته به شرکت تپ‌سی آمدم و روزانه به طور معمول ۸ درخواست سفر از سوی مسافران دارم و درآمدم خوب است.

راننده‌ی بعدی این اپلیکیشن درباره‌ی این موضوع گفت: قبل از این اتفاقی که برای اسنپ افتاد روزانه ۵ درخواست سفر داشتم اما در روزهای گذشته درخواست‌ها زیادتر شده و باعث شده درآمد ما هم بهتر شود.

راننده‌ی‌ آخر از شرکت تپ‌سی درباره‌ی روند افزایش درخواست از سوی مسافران گفت: در روزهای گذشته درخواست سفر برای من به شخصه مناسب بود اما در این روزها این روند درخواست برای من به طور عجیبی افزایش پیدا کرده و با توجه به رقم مشخص شده سفرها را انتخاب می‌کنم و معمولا در روز ۷ درخواست سفر را قبول می‌کنم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy