Friday, Jun 21, 2019

صفحه نخست » چرا جمهوری اسلامی مشتاق جنگ است؟

war_062119.jpgایران بریفینگ / مجموعه حوادث اخیر می‌تواند به این گمان دامن بزند که جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده که اگر قرار است جنگی دربگیرد، بهتر است این جنگ امروز رخ دهد. در سلسله اقدامات جمهوری اسلامی مشخص است او به استقبال جنگ می‌رود.

بامداد روز پنجشنبه سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را بر فراز قلمرو ایران ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین المللی هدف قرار گرفته شده است.

ساعاتی پس از این هدف گیری شماری از اعضای کمیته‌های اطلاعاتی و نظامی مجلس نمایندگان و سنا در کاخ سفید جلسه داشتند.

هنوز جزییاتی به طور رسمی از این نشست منتشر نشده، اما چند تن از حاضران در این نشست دیدگاه‌های خود در خصوص این نشست مطرح کرده‌اند.

یکی از حاضران در این نشست به «سی ابی اس» گفته است، دونالد ترامپ با همه نمایندگان حرف زد و نظر تک، تک آن‌ها را در این خصوص پرسید.

میچ مک‌کانل، سناتور جمهوری‌خواه، پس از نشست کاخ سفید به خبرنگاران گفت، توضیحات کاملی در این نشست توجیهی ارائه شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

میچ مک‌کانل تصریح کرد، احتمالاً شما از آنچه در این نشست گفته شد، از قبل مطلع هستید. آنچه که می‌توانم بگویم این است که موشک از خاک ایران شلیک شده و این پهپاد را در آبهای بین المللی سرنگون کرد. علاوه بر این، فکر می‌کنم که دولت در حال ارزیابی «پاسخ حساب شده» به این اقدام است.

ناکامی تلاش‌های دیپلماتیک، از جمله سفر ناموفق وزیر امور خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به ایران، دو کشوری که در تاریخ معاصر طعم جنگ با آمریکا را چشیده‌اند، نشان داد که حتی اگر آمریکا واقعاً در پی مذاکراتی جدید و نه جنگ با حکومت ایران باشد، قانع ساختن رهبران جمهوری اسلامی به نشستن بر سر یک میز با دونالد ترامپ در شرایط فعلی کاری بسیار دشوار است.

همزمان، حمله به شش نفتکش در کمتر از یک ماه و مهم‌تر از آن، سرنگون کردن یک پهپاد تجسسی آمریکا نشان می‌دهد که رویارویی نظامی تا چه اندازه محتمل است و بستر آغاز یک جنگ تا چه حد فراهم شده است.

به نظر می‌رسد که دستکم رهبران جمهوری اسلامی، چندان هم بی‌علاقه نیستند که نشان دهند حالا که امیدی به رفع تحریم‌ها نیست، آن‌ها هم بیم چندانی از وقوع یک درگیری نظامی احتمالاً محدود ندارند.

رهبران جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که در ادامه سیاست فشار حداکثری آمریکا، حمله نظامی قریب‌الوقوع است، حالا آن‌ها مصمم هستند خود زمان و مکان این درگیری را تعیین کنند.

این انتخاب البته هوشمندانه است، آن‌ها نمی‌خواهند زمانی این جنگ شروع شود که تحریم‌ها تأثیرات ویرانگر خود را برجای گذاشته باشد تا حکومت ضعیف‌تر از حال شود و مردم ایران نیز ناراضی‌تر و ناشکیباتر از حال، اگر محاسبات رهبران و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی بر چنین مبنایی استوارشده باشد و از نگاه آنان وقوع جنگ با آمریکا یا متحدانش در منطقه درنهایت غیرقابل‌اجتناب تصور شده باشد، در این صورت بعید نیست که آن‌ها وقوع زودتر جنگ را به سود خود بدانند چراکه در ارزیابی آنان، جمهوری اسلامی در مقایسه با یکی دو سال دیگر، در شرایط فعلی از توان بیشتری برای پاسخگویی و زدن ضربه متقابل برخوردار است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: این‌یک موقعیت خطرناک است، در وضعیتی که تنش بالا است می‌بایست قوی، هوشمند و استراتژیک عمل کرد، نه به شیوه‌ای بی‌پروا رفتار کرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشته بود، «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.»

دونالد ترامپ همچنین در خصوص نحوه پاسخ به این اقدام ایران گفت، «به‌زودی معلوم خواهد شد. من نمی‌خواهم در این مورد زیاد حرف بزنم. ایران اشتباه بزرگی کرد.»

مقام‌های نظامی ایران می‌گویند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پهپاد آمریکایی «در ساعت ۴: ۰۵ صبح امروز» و «توسط سامانه سوم خرداد» پس از «ورود به حریم هوایی ایران» رهگیری و منهدم شده است.

از سوی دیگر، ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا، عصر پنجشنبه گفته است، پهپاد آمریکایی که دیشب با یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شد، در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل این کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.

بر اساس قوانین بین‌المللی ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتر)، مرز ساحلی کشورها محسوب می‌شود.

اصرار دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر مبنی بر اینکه خواهان جنگ با ایران نیست و خویشتن‌داری ارتش آمریکا از نشان دادن هر واکنشی به رویدادهای اخیر، علی‌رغم هشدارهای شدید پیشین، می‌تواند در ترغیب جناح تندرو در جمهوری اسلامی برای در پیش گرفتن رویکردی تهاجمی نقشی جدی بازی کرده باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy