Saturday, Jun 29, 2019

صفحه نخست » ترامپ پس از دیدار با کیم: دو طرف درباره از سرگیری مذاکرات کاری توافق کردند

65F99088-2281-46CD-AF53-B33CF54930DA.jpegرادیو فردا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از دیداری پنجاه دقیقه ای با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفت که دو طرف درباره از سرگیری مذاکرات کاری با هم توافق کردند.

سرپرستی گروه مذاکره کننده را استفن بیگون برعهده خواهد داشت که هم اکنون مسئول مذاکره با کره شمالی است.

هنوز مشخص نیست که گروه مذاکره کننده کره شمالی همان تیم قبلی باشد.

آقای ترامپ روز یکشنبه نهم تیرماه پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که دو طرف درباره از سرگیری دیدارهای کاری توافق کردند و ابراز امیدواری کرد که اعضای تیم کره‌ای همچنان زنده باشند.

وی اشاره کرد که دستکم یک نفر از اعضای این تیم زنده است، ولی به نام او اشاره نکرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: «فکر می‌کنم آنها زنده باشند. می‌توانم بگویم که نفر اصلی زنده است. امیدوارم بقیه هم زنده باشند».

بزرگترین روزنامه کره جنوبی اوایل ماه ژوئن خبر داده بود دیپلمات کره شمالی که مسئول مذاکره با آمریکا بوده، به دست جوخه آتش تیرباران شده است.

با این حال، تلویزیون سی ان ان گفته که این مذاکره کننده زنده است ولی تحت نظر قرار دارد.

کیم یونگ چول، مقام دیگر دولتی که گفته می‌شد اعدام شده است، بعدا در یک مراسم هنری در یکی از صندلی‌های هم ردیف با کره شمالی دیده شد.

پیش از آغاز مذاکره رهبران دو کشور، دونالد ترامپ همراه با کیم جونگ اون قدم به خاک کره شمالی گذاشت و آن را «یک لحظه تاریخی» دانست.

آقای ترامپ در این زمینه گفت: «عبور از این خط [حائل] افتخار بزرگی بود». وی سپس افزود که دوستی بین او و کیم «عالی» است.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهوری آمریکا پا به خاک کره شمالی می‌گذارد.

رهبران دو کشور در «خانه آزادی» در منطقه حائل مقابل دوربین‌ها صحبت کردند. کیم جونگ اون اظهار داشت که از توئیت دونالد ترامپ و دعوت وی برای دیدار از آمریکا شگفت‌زده شده است.

رهبر کره شمالی گفت: «از پیشنهاد شما در توئیتی که زده بودید بسیار شگفت‌زده شدم و تازه عصر بود که تاییدیه آن را گرفتم. مایل بودم که دوباره با شما ملاقات کنم و بویژه به خاطر دو کره».

کیم با اشاره به خط حائل گفت که «اینجا نشانه‌ای از تاریخ شوم در گذشته است» و افزود: «اینکه به خاطر دو کره این امکان فراهم شده تا در اینجا با هم ملاقات کنیم خیلی عالی است».

رهبر کره شمالی انجام این دیدار را برای مذاکرات آینده «مثبت» توصیف کرد.

پیش از این دیدار، دونالد ترامپ و مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، از یک پست مرزی در شمالی‌ترین نقطه کره جنوبی در منطقه حائل بازدید کرده بودند.

آقای ترامپ در این محل گفت که آقای کیم را برای دیدار از واشینگتن دعوت کرده است.

وی پیشتر نیز توئیت کرده بود که از آقای کیم برای دیدار در کاخ سفید دعوت می‌کند.

تاکنون هیچ رهبر کره شمالی از آمریکا دیدار نکرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس در پایگاه هوایی اوسان در سئول حاضر شد و خطاب به نیروهای آمریکایی گفت که ملاقات «غیرمنتظره‌اش» با رهبر کره شمالی «عالی» بوده است.

وی، کره شمالی را «کشوری بزرگ» توصیف کرد که «ظرفیت بالقوه زیادی دارد».

آقای ترامپ افزود: «رابطه خوبی با کیم دارم، آنها در منطقه حائل گزارش خیلی خوبی به ما دادند».

به گزارش سی ان ان، وی رفتن به خاک کره شمالی را «یک لحظه تاریخی و خیلی خوب» دانست و گفت: «همه خوشحال بودند و کسانی که اهل کره بودند را غرق اشک و شور و شوق دیدم».

«احساس خوب» و «رابطه خوب»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیش از عزیمت به سمت منطقه حائل، در جمع شماری از چهره‌های تجاری و بازرگانی کره جنوبی، گفته بود بین او رهبر کره شمالی، کیم جونگ‌اون، «احساس خوب» و «رابطه خوبی» وجود دارد.

ترامپ گفت «من به خط حائل غیرنظامی می‌روم، و می‌دانم که آن‌ها مایل به دیدار هستند، و من هم خیلی دوست دارم سلامی بکنم».

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی ساعاتی بعد ضمن تائید دیدار بین ترامپ و کیم جونگ‌اون یادآوری کرد این نخستین بار است که رهبران آمریکا و کره شمالی در روستای «پان‌مون‌جام»، در منطقه حائل بین دو کره، دیدار می‌کنند.

منطقه حائل بین دو کره، خطی‌ست به‌طول ۲۵۰ کیلومتر و عرض چهار کیلومتر که نقش مرز بین دو کشور را بازی می‌کند. دو سوی این خط از نظامی‌ترین مناطق جهان به‌‌شمار می‌رود، اما عرض چهار کیلومتری آن غیرنظامی‌ست. در این منطقه حائل، محلی برای دیدارهای دیپلماتیک وجود دارد.

روسای جمهوری و دیگر مقام‌های ایالات متحده معمولا از منطقه حائل مرزی دیدار می‌کنند. این نخستین بار است که آقای ترامپ به این خط مرزی می‌رود.

دونالد ترامپ، هفتم تیر ماه، در جریان نشست گروه ۲۰ در ژاپن، از تمایل خود برای دیدار با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در جریان سفر به منطقه مرزی سخن گفته بود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی نیز ابراز تمایل ترامپ را «پیشنهادی بسیار جالب» توصیف کرده بود، اما گفته بود منتظر پیشنهادی رسمی‌تر در این خصوص است.

دونالد ترامپ در سئول اظهار کرده بود دیدار با کیم جونگ‌اون «خیلی کوتاه» و در حد «دست دادن» خواهد بود: «اما همین هم خوب است. دست دادن خیلی ارزشمند است».

دیدار قبلی دونالد ترامپ از کره جنوبی به نوامبر سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد. در آن زمان قرار بود او و مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، به منطقه حائل دو کره سفری بکنند که اعلام شد این دیدار به‌دلیل شرایط بد جوی لغو می‌شود.

ترامپ و رهبر کره شمالی تا کنون دو بار رو در رو با هم دیدار کرده‌اند؛ در دیدار نخست در سنگاپور، دو طرف توافق کردند در مسیر پاکسازی اتمی شبه‌جزیره کره گام بردارند. اما دیدار دوم آن‌ها در هانوی، پایتخت ویتنام، چهار ماه پیش، بدون توافقی مکتوب به پایان رسید.

در حال حاضر تحریم‌های گسترده علیه پیونگ‌یانگ همچنان ادامه دارد. کره شمالی هیچ گام چشمگیری در خصوص خلع سلاح اتمی برنداشته، هرچند از آغاز سال ۲۰۱۸ تا کنون، آزمایش هسته‌ای و آزمایش مهمی در زمینه موشک‌های بالستیک نیز انجام نداده‌است.

سئول، پایتخت کره جنوبی، در فاصله اندکی از مرز دو کره واقع است. پیونگ‌یانگ تقریبا ۱۷۰ کیلومتر از مرز فاصله دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy