Tuesday, Jul 9, 2019

صفحه نخست » عصبانیت شدید دونالد ترامپ از بدگویی‌های سفیر انگلیس

UK_070919.jpgرادیو بین المللی فرانسه - روز دوشنبه ٨ ژوئیه/١٧ تیر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با شدت و خشونتی کم‌سابقه به ترزا می نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا حمله کرد. علت این واکنش تند، انتشار پیامهای محرمانۀ سفیر انگلیس در واشنگتن است که ترامپ را فردی بی‌صلاحیت، و دولت وی را غیرعادی و آشفته توصیف کرده بود.

در حالی که دولت انگلیس مشغول تحقیق در بارۀ نحوۀ درز کردن پیام‌های دیپلماتیک محرمانه به مطبوعات است، دونالد ترامپ مقصر اصلی را ترزا می دانست و او را "بی‌صلاحیت" و دمدمی‌مزاج" توصیف کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

روز یکشنبۀ گذشته، مطبوعات انگلیسی برخی پیام‌های سفیر انگلیس در واشنگتن را منتشر کردند که در آنها به شدت از دونالد ترامپ بدگویی شده بود. به نظر می‌رسد که این بدگویی و انتقادها، آنهم از سوی سفیر کشوری که نزدیک‌ترین دوست آمریکا محسوب می‌شود، به دونالد ترامپ بسیار گران آمده باشد. با اینحال او در پاسخ، بیش از شخص سفیر، به ترزا می حمله کرد و با ابراز خوشحالی از کناره‌گیری قریب‌الوقوع او نوشت: "نحوۀ مدیریت پروندۀ برکسیت توسط نخست‌وزیر بریتانیا بسیار قابل انتقاد است". ترامپ، ترزا می را مسئول "هرج و مرج" کنونی می‌داند و می‌افزاید: "من به او گفته بودم چگونه باید عمل کند اما او طور دیگری رفتار کرد".



ترامپ سپس به سراغ کیم داروک (Kim Darroch)، سفیر انگلیس در واشنگتن می‌رود و می‌نویسد: "من این سفیر را نمی‌شناسم اما به هرحال در آمریکا، نظر خوبی نسبت به او وجود ندارد و کسی به وی علاقه‌مند نیست".

اما لندن بلافاصله به توئیت‌های ترامپ واکنش نشان داد و اعلام کرد که "نخست‌وزیر همچنان نسبت به سِر کیم داروک، اعتماد کامل دارد".

اینک دولت انگلیس پرونده‌ای در بارۀ افشا شدن ایمیل‌های کیم داروک تشکیل داده است. علاوه بر این که مسئول درز کردن اطلاعات محرمانه باید شناخته شود، دولت مایل است بفهمد که دو هفته مانده به تعیین نخست‌وزیر (جانشین ترزا می)، انتشار پیام‌های محرمانه با چه انگیزه‌ای صورت گرفته و آیا اهداف و نقشه‌‌های سیاسی در این ماجرا وجود داشته یا خیر.

در پی واکنش تند دونالد ترامپ، جرمی هانت وزیر امور خارجۀ بریتانیا نیز از سفیر خود دفاع کرد و گفت: "سفیر، وظیفۀ سفارت خود را انجام می‌دهد. او موظف است که در بارۀ اوضاع کشور محل مأموریت خود گزارش‌های صریح ارائه کند و نظر و ارزیابی شخصی خود را نیز شرح دهد. اما سخنان او، نظر دولت نیست، نظر منهم نیست". جرمی هانت افزود: "ما همچنان معتقدیم که دولت کنونی آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، بهترین دوست بریتانیا در صحنۀ بین‌المللی است".

با اینحال کیم داروک در پیام‌های محرمانۀ خود نوشته بود "دونالد ترامپ بی صلاحیت و بی‌ثبات است و بیشتر گزارش‌های منتشرشده پیرامون اختلافات و هرج و مرجِ حاکم بر کاخ سفید، صحت دارد".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy