Friday, Jul 12, 2019

صفحه نخست » اعضای شورای شهر تهران زیر سایه محکومیت قضایی

shora_071419.jpgصدای آمریکا - در یک سال گذشته، چهار عضو شورای شهر تهران به دلیل اظهارنظرهای عمدتا انتقادی خود به دستگاه قضایی احضار شده اند و پرونده قضایی برای آنها گشوده شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران یکشنبه ۲۳ تیر به خبرنگاران گفت که در بسیاری از موارد حتی لازم به احضار اعضای شورای شهر به دادگاه نبوده است.

از میان اعضای شورای شهر تهران، محمود میرلوحی پس از بیان سخنانی درباره هزینه‌‌های خاص محمدباقر قالیباف در آخرین سال شهرداری خود و تخلفات شهرداری در آن دوره، با شکایت قالیباف به دادگاه احضار و در حکم بدوی به جرم نشر اکاذیب محکوم شد.

مرتضی الویری هم که به دلیل اظهارنظر درباره ۱۲ پرونده تخلفات و مفاسد مالی شهرداری تهران و نسبت آن با برخی فرماندهان سپاه صحبت کرده بود، به دادگاه احضار شد.

الهام فخاری نیز با شکایت مدیر اسبق روزنامه همشهری و همچنین پرونده دیگری در مورد توئیتی که درباره سعید طوسی منتشر کرده بود، به دادگاه احضار شد.

ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورا هم پرونده ای به خاطر انتقاد به مسایل مربوط به رعایت حجاب دارد که با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان تشکیل شده است. او در چند پیام توئیتری به نحوه برخورد با مخالفان حجاب اجباری انتقاد کرده بود و انتخاب پوشش و حجاب را کمترین حق یک زن دانسته بود.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز به دلیل آنچه که «انتشار مناجات یک خواننده زن در شبکه اینستاگرامی» عنوان کرد بازداشت و با وثیقه آزاد شد.

نکته ای که در مورد این برخوردهای قضایی وجود دارد این است که در سه مورد اول، موضوع مربوط به اظهارنظر اعضای شورا در مورد حوزه فعالیت شورای شهر تهران و وظایف آنها در شورا است.

پس از اینکه در انتخابات سال ۹۶ منتخبان جدید به شورای شهر تهران راه یافتند گزارش‌های متعددی به نقل از آنها از تخلفات گسترده محمدباقر قالیباف، از فرماندهان پیشین سپاه و شهردار وقت تهران منتشر شد. اعضای شورای شهر از جمله الویری و میرلوحی شهرداری تهران را به تخلف، و مجموعه‌های تحت قرارداد با آن را که معمولا با سپاه پاسداران در ارتباط بود به برنگرداندن هزاران میلیارد تومان از پول شهرداری متهم کردند و خواستار رسیدگی قضایی شدند. این انتقادها اما در نهایت به برخورد قضایی با خود آنها منجر شد.

الهام فخاری نیز که خواستار تحقیق و تفحص از روزنامه همشهری شده و از عملکرد مدیران پیشین آن انتقاد کرده بود، با شکایت مهدی ذاکری، مدیر پیشین همشهری مواجه شد.

خانم فخاری، در پی تبرئه سعید گندم نژاد طوسی، قاری قرآن و مربی صوت و لحن نزدیک به بیت رهبری، در پرونده آزار جنسی نوجوانان، با انتشار یک پیام در توئیتر از این حکم انتقاد کرد و آن را حاوی پیام بدی برای جامعه دانسته بود. این توئیت خانم فخاری نیز یکی از دلایل احضار او به دادگاه بود.

این احضارها و پرونده های قضایی در حالیست که هنوز سرنوشت رسیدگی به بدهی‌های سنگین و تخلفات گسترده مالی در شهرداری دوره قالیباف مشخص نشده است.

به گفته اعضای شورای شهر تهران، شهردار پیشین تهران که از همپیمانان ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش بود، علاوه بر دهها هزار میلیارد تومان بدهی، دست کم ۱۰ هزار کارمند مازاد در شهرداری به جای گذاشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy