Monday, Jul 15, 2019

صفحه نخست » رئیس دادگاه‌های انقلاب: پرونده فعالان محیط زیست جنجالی خواهد بود

zeest_071519.jpgرادیو فردا - پس از انتشار گزارش‌ها درباره از سر گرفته شدن دادگاه فعالان محیط زیست، رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان تهران گفت که این پرونده احتمالا «یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های دادگاه انقلاب باشد».

موسی غضنفر‌آبادی روز دوشنبه، ۲۴ تیر، در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد که پرونده فعالان محیط زیست «در حال حاضر در دست بررسی است و به زودی متهمان این پرونده محاکمه می‌شوند».

وی در پاسخ به این سؤال که «به احتمال زیاد این پرونده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های دادگاه انقلاب باشد؟»، گفت: «بله، احتمالاً همینطور است».

سخنان آقای غضنفر‌آبادی درباره اینکه این فعالان محیط زیست به زودی محاکمه می‌شوند، در حالی بیان شده که چندین جلسه دادگاه این افراد برگزار شده است.

در همین حال مادر طاهر قدیریان، یکی از این فعالان محیط زیست، به خبرگزاری ایرنا گفته که روز شنبه ۲۲ تیر، جلسه رسیدگی به پرونده فرزندش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شده است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «بر اساس آنچه وکیل طاهر گفته، جلسات رسیدگی پایان نیافته و احتمالاً چند جلسه دیگر نیز برگزار می‌شود».

طاهر قدیریان از جمله چهار فعال محیط زیست است که به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

از هشت فعال محیط زیست زندانی چهار نفر به «افساد فی الارض»، سه نفر به «جاسوسی« و یک نفر به «همکاری با دول متخاصم» متهم شده‌اند.

وزارت اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست و شماری دیگر از مقام‌های دولت حسن روحانی بارها گفته‌اند که این بازداشت‌شدگان جاسوس نیستند اما سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه جمهوری اسلامی بر ادعای خود اصرار داشته‌اند.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده هستند که از یک سال و نیم پیش همگی در بازداشت موقت به سر می‌برند.

کاووس سیدامامی نیز از متهمان این پرونده بود که سال ۹۶ در زندان اوین بنابر آنچه توسط مسئولان قضایی اعلام شد، خودکشی کرد.

رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیستی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار می‌شود.

پیش از این هشت جلسه دادگاه برگزار شده بود که پنج جلسه نخست به قرائت کیفرخواست ۳۵۰ صفحه ای دادسرا توسط نماینده دادستان اختصاص داشت.

پس از پایان قرائت کیفرخواست، جلسه اول و دوم به پرونده مراد طاهباز که به «افساد فی الارض» متهم شده، اختصاص داشت. جلسه سوم رسیدگی نیز به پرونده نیلوفر بیانی اختصاص داشت که جلسه اول آن برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها، نیلوفر بیانی، یکی از هشت فعال محیط زیستی زندانی، در جلسه دوم دادگاه گفته بود که تحت فشار و تهدید بازجویان اعتراف کرده است.

پس از آن اعلام شد که خانم بیانی در جلسات بعدی دادگاه حضور نداشته است.

در نشست شماری از فعالان محیط زیست با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، که روز شنبه ۲۲ تیر برگزار شد، موضوع ادامه بازداشت این زندانیان «یکی از مطالبات حاضرین در جلسه بود».

آقای رئیسی اما گفته است «اظهار نظر» درباره این زندانیان برعهده دستگاه‌های امنیتی و «داوری» درباره آنها برعهده قاضی است.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، فعالان محیط زیست در ایران، و برخی از چهره‌ها از جمله لئوناردو دی‌کاپریو، ستاره هالیوود، بارها از بازداشت و روند قضایی این فعالان محیط زیست انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy