Tuesday, Jul 16, 2019

صفحه نخست » خامنه ای به اروپا: خُب پُرروها، شما که به تعهدتان عمل نکردید

khamenai.jpgخامنه‌ای: «اروپا یازده تعهد داشته و به هیچ کدام عمل نکرده است.»

یورونیوز - رهبر ایران، روز سه‌شنبه و در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور ضمن استناد به اظهارات وزیر خارجه ایران در خصوص عمل نکردن اروپا به تعهداتش افزود:«در قضایای بین ما و اروپایی‌ها، علت این که مشکلات باقی می‌ماند،‌ تکبر آنها است.»

خامنه‌ای ضمن تاکید کرد بر لزوم ایستادگی در مقابل تکبر اروپایی‌ها پیش‌بینی کرد که با کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، طرف‌های اروپایی پا پیش خواهند گذاشت و به گفته او «آنها می‌آیند جلو.»

رهبر ایران سپس طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای را به طور مستقیم خطاب قرار داد و گفت:«خب پُرروها! شما که به یازده تعهدتان عمل نکردید؛ حالا ما تازه شروع کردیم به کم کردن تعهدات و این فرایند قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد.»

واکنش خامنه‌ای به توقیف نفتکش ایران

رادیو فردا - رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق هشدار داد که این اقدام «بی‌جواب نمی‌ماند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر، در دیدار با تعدادی از امامان جمعه گفت: «انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کِشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند.»

وی اضافه کرد: «جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.»

پیش از این نیز رئیس جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع ایران این تهدید را مطرح کرده بودند.

دولت جبل‌الطارق که زیر نظر بریتانیا اداره می‌شود روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد.

جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز چندین بار بریتانیا را «دولت خبیث انگلیس» خوانده است.

از جمله او روز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن سال را به برخی عوامل داخلی و عناصر خارجی نسبت داده و به‌ویژه از دولت بریتانیا به عنوان «دولت خبیث انگلیس» یاد کرده بود.

در واکنش به این اظهارات آیت الله خامنه‌ای، بریتانیا بلافاصله رسول موحدیان، سفیر ایران در این کشور را احضار کرده‌بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «خودبزرگ‌بینی موجب می‌شود غربی‌ها نتوانند حقایق را درک کنند، البته این تکبر در مقابل ملت‌ها و کشور‌های ضعیف برای آنان موفقیت به همراه می‌آورد، اما در مقابل ملت‌هایی که نمی‌هراسند و از حق خود دفاع می‌کنند، غربی‌ها را دچار شکست می‌کند.»

آقای خامنه‌ای به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که اروپا به ۱۱ تعهد خود درباره برجام «عمل نکرده است».

وی اضافه کرد: «ما به آن تعهدات و چیزی بالاتر از آن عمل کردیم. حالا که ما شروع به کاهش دادن تعهدات کردیم، آنها می‌آیند جلو. خب پُرروها! شما که به ۱۱ تعهدتان عمل نکردید؛ حالا ما تازه شروع کردیم به کم کردن تعهدات و این فرایند قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد.»

تهران در ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام این که روند کاهش تعهداتش ذیل برجام را آغاز کرده است به کشورهای اروپایی ۶۰ روز ضرب‌الاجل داد تا «امکان بهره‌مند شدن ایران از منافع برجام» را فراهم کنند؛ اتحادیه اروپا هرگونه ضرب‌الاجلی را رد کرده و بر ادامه تلاش‌هایش برای اجرایی شدن اینس‌تکس تأکید کرده است.

در ماه‌های اخیر کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در دو گام، شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم برای اورانیوم غنی‌شده و افزایش غنای اورانیوم از مرز ۳.۶۷ درصد بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است که جمهوری اسلامی هر دو تهدید خود را عملی کرده است.

فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۴ تیر در پایان نشست وزیران خارجه این اتحادیه گفت که هیچ یک از طرفین اعتقاد ندارند که اقدامات اخیر ایران نقض فاحش برجام است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به امامان جمعه توصیه کرد که «با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌های بیگانه کمک» کنند.

وی اضافه کرد: «نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاه‌های دولتی، قضایی و یا مراکز دیگر، آن را در خطبه‌ها مطرح کرد، چرا که تأثیر مثبت ندارد و موجب افزایش شکاف‌ها و اختلاف‌ها می‌شود و مردم را دچار تشویش می‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از امامان جمعه خواست که «مراقب نزدیکان و فرزندان» خود باشند که «اینها دچار اشکالی نشوند».

پیش از این خبرهایی درباره فساد مالی برخی از امامان جمعه و نزدیکان‌شان منتشر شده است. در پی همین گزارش‌ها بود که سال گذشته تعدادی از امامان جمعه برکنار شدند.

در سال ۹۶ نیز محمدجواد علی‌اکبری به عنوان رئیس شورای شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه منصوب شد.

رضا تقوی، رئیس سابق، از سال ۷۹ به مدت ۱۷ سال این مسئولیت را عهده‌دار بود.

بر اساس گزارش‌ها، در بیش از ۹۰۰ شهر ایران نماز جمعه برگزار می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy