Tuesday, Jul 16, 2019

صفحه نخست » فدراسیون فوتبال ایران بر سر دو راهی: حضور زنان در ورزشگاه یا محرومیت تیم ملی؟

Iran_Football.jpgرادیو فردا - مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران برای رفع تبعیض جنسیتی در گشودن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان، به پایان رسید.

پانزدهم ژوئیه (۲۴ تیرماه) آخرین فرصتی بود که فدراسیون جهانی فوتبال به ایران داده بود.

در همین روز فدراسیون ایران تصمیم گرفت برای دور زدن مهلت مقرر از سوی فیفا، بازی تدارکاتی تیم‌های ملی بزرگسالان و امید ایران را برخلاف اعلام قبلی‌اش بدون حضور تماشاگران برگزار کند.

ابراهیم شکوری سرپرست دبیری فدراسیون فوتبال گفت نظر مربیان دو تیم این بود که بازی بدون تماشاگر باشد.

اما فرهاد مجیدی سرمربی تیم امید به خبرنگاران گفت: «من خواستم که تماشاگران در این بازی باشند و خبر ندارم چه کسی تصمیم گرفته است که حضور پیدا نکنند».

آیا فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند برای دیدارهای رسمی نیز از حضور تماشاگران جلوگیری کند؟

فیفا برای پیشگیری از ترفند استفاده از «تماشاگران گزینشی» اعلام کرده است که باید بلیت فروشی صورت بگیرد تا هر کسی که متقاضی است، امکان ورود به ورزشگاه را داشته باشد.

پنجشنبه هفته گذشته در دیدار تیم‌های فوتسال شاهین شهر و اهورا بهبهان از لیگ برتر، تماشاگران زن را از سالن اخراج کردند. در حالی که آنها با خریداری بلیت وارد سالن شده بودند.

لیلا صوفی‌زاده معاونت زنان فدراسیون فوتبال درباره ضرب‌الاجل فیفا به خبرگزاری ایسنا گفت: «در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که کنار آزادی‌هایی که وجود دارد همگی ملزم به احترام و اجرای قوانین کشوریم. همگی دوست داریم بانوان در ورزشگاه باشند اما تابع قوانین کشورمان هستیم».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این اظهارات، با واکنش‌های انتقادی جمعی از ورزشی نویسان زن مواجه شد. نیلوفر حامدی در اعتماد نوشت: «صوفی‌زاده حتی حضور در یک تورنمنت دوستانه خارج از كشور همراه با تيم پايه را از دست نمی‌دهد اما به وقت تصميم‌گیری، بيش از اينكه نايب‌ رييس فدراسيون باشد نقش كارمند وزارت ورزش را بازی می‌کند».

سایت «جماران» در گزارش انتقادی‌اش از تناقض در گفتار و رفتار خانم صوفی‌زاده، عکس‌هایی از او را در ورزشگاه‌های خارجی منتشر کرد.

شبنم روحی نوشت: «مگر نه اینکه او هم باید تابع قانون باشد؟ پس چرا در ایران برای بازی تیم ملی مردان به ورزشگاه می‌رود. نایب رییس بانوان، حتی جام جهانی مردان و جام ملت‌های آسیا را هم از دست نداد».

خانم صوفی‌زاده در پاسخ به انتقادات به خبرگزاری فارس گفته است: «مطمئنم با سلامت و صلابت از این روزها عبور خواهم کرد و وقتی بر بلندای قله بایستم به سنگریزه‌هایی که سر راهم قرار گرفته لبخند می‌زنم».

در چنین شرایطی آنچه به چشم نمی‌آید، هرگونه راه حل مشخص یا حتی ابراز نگرانی یا واکنش مسئولانه، از سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران است.

دستور فیفا این بار صریح و واضح است و تخطی از آن منجر به محرومیت تیم ملی فوتبال ایران خواهد شد. تیمی که کمتر از دو ماه دیگر در مرحله دوم از مسابقات مقدماتی جام جهانی باید در ورزشگاه آزادی به میدان برود.

با توجه به صراحت نامه اینفانتینو، فدراسیون فوتبال ایران بر سر دو راهی قرار گرفته و ناگزیر است از بین رفع تبعیض جنسیتی یا محرومیت تیم ملی، یک گزینه را انتخاب کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy