Monday, Jul 15, 2019

صفحه نخست » دختران سرباز در ارتش اسرائیل، فعالیت سپاه قدس و حزب الله را در مرز با سوریه رصد می‌کنند

Israel.jpgرادیو اسرائیل - واحد عملیاتی دختران سرباز در ارتش اسرائیل، ماموریت حفظ امنیت در یکی از حساس ترین مرزهای کشور را به عهده گرفته، که همانا مرز سوریه است. دختران سرباز این احتمال را از نظر دور نمی‌دارند که در جریان هرگونه رویارویی احتمالی جنگی در خط مرزی با سوریه، ممکن است با افراد سپاه پاسداران ایران و یا حزب الله لبنان روبرو گردند.

ارتش اسرائیل وجود این واحد را علنی ساخت و گزارشی درباره دخترانی که در مرز شرقی کشور به گردآوری اطلاعات نظامی مشغول هستند، از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.

ماموریت این دختران آن است که ساعت‌ها و حتی روزها در خط مرزی با دشمن مستقر باشند و با دستگاه‌های پیشرفته الکترونی که در اختیار دارند، همه تحرکات نظامی در خاک دشمن را زیر نظر داشته باشند و کوچکترین تحرک دشمن را رصد کنند و به مرکز خود اطلاع دهند.

یکی از نخستین دستاوردهای این دختران سرباز، کشف فعالیت حزب الله لبنان و افراد سپاه قدس برای نزدیک شدن به مرز اسرائیل و تلاش برای احداث مواضع جنگی بود.

در برخی نقاط خط مرزی، این ماموریت اطلاعاتی ایجاب می‌کند که دختران سرباز پشت درختان پنهان باشند و هر گونه فعالیت نظامی آشکار یا پنهان در داخل خاک دشمن را زیر نظر داشته باشند.

فرمانده واحد دختران سرباز، که خود یک دختر موطلایی و خوش سیما می‌باشد، در حالی که لبخند به لب دارد، به خبرنگاران می‌گوید که گاهی ماموریت پاسداری ایجاب می‌کند که دختران سه شبانه روز تمام در پست دیده بانی باشند و از نقطه‌ای که در آن مستقر هستند، خارج نشوند.

او می‌گوید، ظاهرا چنین ماموریتی بسیار دشوار است، ولی دختران سربازان در مدتی کوتاه به وضع تازه عادت می‌کنند.

شاید این نخستین واحد عملیاتی در ارتش اسرائیل باشد که دختران سرباز فعالانه در آن حضور دارند و مراحل آزمایشی را با موفقیت گذرانده و ثابت کرده‌اند که دختران نیز می‌توانند در دوران خدمت وظیفه، در ماموریت‌های عملیاتی شرکت کنند و دوش به دوش سربازان پسر، به انجام وظائف امنیتی بپردازند.

واحدی که این دختران در آن خدمت می‌کنند، در واقع یک واحد مختلط است. یعنی پسران سرباز نیز در آن عضویت دارند. ولی هر گروه به طور جداگانه عمل می‌کند و اصطکاکی با هم ندارند.

فرمانده این واحد مشترک، که خود یک افسر جوان است، می‌گوید که جداسازی دختران و پسران، به این علت نیست که خدای ناکرده تفاوتی یا تبعیضی نسبت به یکی از آنان وجود دارد، بلکه علت آن آسان تر کردن خدمت برای دختران است. به طور مثال، آن‌ها کمتر از پسران می‌توانند بار و تجهیزات روی پشت یا جلوی سینه خود حمل کنند و کوله پشتی آن‌ها باید سبک تر باشد. همچنین دخترانی که در پاسداری طولانی شرکت می‌کنند، نیازهای جسمی ویژه‌ای دارند که پسران از آن معاف هستند.

یک دختر سرباز، با لبخند به خبرنگاران می‌گوید که پسران سرباز در طول کشیک طولانی، می‌توانند پشت هر درخت بایستند و رفع حاجت کنند. ولی دختران قادر به آن نیستند. اما ارتش امکاناتی در اختیار دختران گذاشته که این مشکل را نیز حل می‌کند.

یک دختر سرباز با لبخند می‌گوید که او سه شبانه روز تمام در کنار چند سرباز پسر، مشغول رصد کردن خاک دشمن بوده و اکنون از روی بوی عرق پای آنان، به خوبی می‌تواند تشخیص دهد که هر یک از آنان کیست.

ارتش اسرائیل بسیار علاقمند است که دختران نیز دوش به دوش پسران، در حفظ امنیت کشور سهیم باشند. رسیدن به این هدف، از نظر جامعه اسرائیل و بالا رفتن نقش زنان و ایجاد تساوی حقوق کاملتر، بسیار اهمیت دارد. ولی از نظر ارتش، اهمیت دیگر در آن است که هراندازه دختران نقش بیشتری در ارتش به عهده بگیرند، امکان کاستن از دوره خدمت پسران، بیشتر می‌شود. در حال حاضر پسران باید سه سال در ارتش خدمت کنند، که از بازار کار و یا ادامه تحصیل محروم باشند و این امر، از نظر اقتصادی نیز بار سنگینی به دوش بودجه کشور است.

دو سال پیش، ارتش درصدد برآمد دختران را در واحد زرهی به عنوان راننده تانک بپذیرد. دوران آزمایشی این طرح با موفقیت زیاد سپری شد. ولی پس از چندی ارتش از این برنامه منصرف گردید و دختران از رانندگی تانک و فرماندهی نیروی زرهی، دست کم تا تصمیم بعدی، محروم شده‌اند. ولی پذیرفتن دختران در واحد پاسداری از مرز، آن هم در جبهه خطرناک سوریه، با موفقیت بسیار همراه بوده و این، می‌تواند مژده خوبی برای همه طرفداران تساوی حقوق بین زن و مرد باشد.

کوشش در راه جذب دختران در واحدهای نظامی و عملیاتی ارتش اسرائیل در حالی جریان دارد، که در کشور با تمدن ایران، زنان و دختران را بیش از پیش از صحنه دور می‌سازند. در این روزها، اعلام کرده‌اند که زنان و دختران، حتی حق خوردن بستنی در ملاء عام را ندارند و ممکن است مجازات هایی به دنبال آورد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy