Saturday, Jul 20, 2019

صفحه نخست » گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با روزنامه نیویورک تایمز: ترامپ مرد عمل است

an_072019.jpgدویچه وله - محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق، خواستار گفت‌وگوی مقا‌م‌های ایران با دولت دونالد ترامپ درباره مسائل مورد اختلاف میان دو کشور شده است. احمدی‌نژاد این موضوع را به سود منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است.

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه "نیویورک تایمز" گفته است ایران باید به طور مستقیم با ترامپ وارد گفت‌وگو برای حل اختلافات میان دو کشور شود؛ اختلافاتی که به گفته او فراتر از موضوع برجام و مسئله هسته‌ای ایران است.

بخش‌هایی از گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با نیویورک تایمز در رسانه‌های ایران منتشر شده است. اما رسانه‌های اصلی جمهوری اسلامی از بازتاب این گفت‌وگو خودداری کرده‌اند. گفته شده گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با خبرنگار ایرانی نیویورک تایمز تلفنی بوده و یک ساعت به‌ طول انجامیده است.

این گفت‌وگو در شماره روز جمعه ۲۸ تیرماه (۱۹ ژوئیه) نیوریورک تایمز با عنوان "برخی تندروها در ایران خواستار گفت‌وگو با ترامپ هستند" منتشر شده است.

احمدی نژاد به نیویوک تایمز گفته است: «ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و براین اساس او قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری خود است. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت تنش یا همکاری بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید و پیش از خروج از برجام و پس آن نیز خواستار مذاکره با ایران به منظور دستیابی به "توافق بهتر" شده است. اما آیت‌الله خامنه‌ای که تصمیم‌گیر اصلی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است مخالف هر گونه مذاکره با آمریکاست و این مذاکره را "سم مضاعف" می‌داند.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کرده و اختلافات ۴۰ ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده حل‌ و فصل کنند.

به نظر رئیس جمهوری سابق جمهوری اسلامی اگر ترامپ در رویکرد فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند و برخی تحریم‌ها را بردارد زمینه برای چنین گفت‌وگویی فراهم می‌شود.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: «همکاری متقابل ایران و آمریکا به نفع صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی خواهد بود. آمریکا خواهان گفت‌وگو بر سر طیف وسیع‌تری از موضوعات خارج از برجام با ایران است، موضوعاتی که اهمیت بیشتری از ادامه یا مرگ برجام دارند. ما نیازمند یک گفت‌وگوی اساسی در تمامی زمینه‌ها هستیم.»

ارسال سه نامه به ترامپ

احمدی‌نژاد همچنین به نیویورک تایمز گفته است که از زمان روی‌ کار آمدن ترامپ سه نامه برای وی نوشته است: «نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج فارس ارسال شده است.»

او گفته این نامه‌ها را از طریق ای‌میل آدرس کاخ سفید، ای‌میل سفارت سوییس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

نیویورک تایمز نوشته است هنوز معلوم نیست ترامپ نامه‌های احمدی‌نژاد را خوانده است یانه. ظاهرا این روزنامه از طریق کاخ سفید و سفارت سوئیس در تهران سرنوشت نامه‌های احمدی‌نژاد به ترامپ را پیگیری کرده اما اطلاعات چندانی به دست نیاورده است.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: «برای آغاز گفتگو آمریکا باید پیش‌قدم باشد و رویکرد (فشار حداکثری) خود را نسبت به ایران تغییر دهد... این درست نیست که شما گلوی کسی را محکم بفشارید و همزمان خواهان گفتگو با او شوید. مذاکره باید در شرایط آرام‌تر و محترمانه‌تری انجام شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy