Saturday, Jul 20, 2019

صفحه نخست » لاریجانی: انگلیس دزدی کرد سپاه جوابش را داد

DE992B0C-12C0-478F-A310-0C9C555C6AE1.jpegالعربیه

علی لاریجانی رئیس مجلس نمایندگان ایران با اشاره به توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران این اقدام را پاسخ سپاه به دزدی این کشور دانست.

پس از توقیف یک نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) توسط بریتانیا در تاریخ 4 ژوئیه، به دلیل حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه، مقامات ایرانی بارها بریتانیا را به انجام اقدام متقابل تهدید کردند و طی روزهای اخیر دو کشتی بریتانیا توسط ایران توقیف شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، شرکت نوربولک طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران نفتکش این شرکت را به نام «مسدار»، در تاریخ جمعه 19 ژوئیه آزاد کرد.

گزارش‌ها حاکی است، توقیف دومین نفتکش بریتانیایی به نام «استنا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران که در تاریخ 19 ژوئیه روی داد، همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، روز گذشته، دادگاه جبل‌الطارق، توقیف نفتکش ایرانی را تا 30 روز دیگر تمدید کرد. رئیس مجلس ایران در واکنش به اتفاقات اخیر، توقیف کشتی حامل نفت ایران را دزدی خواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در پاسخ به اظهارات یک نماینده مجلس که خواستار صحبت درباره افتخارات سپاه پاسداران شده بود گفت: «انگلیسی‌ها دزدی کردند، سپاه جوابشان را داد.»

علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز به تازگی در سخنانی مشابه بریتانیا را خبیث خوانده و گفت: «انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کند و شکل قانونی به آن می‌دهد.»

او با تاکید بر تلافی توقیف نفتکش ایرانی، اعلام کرد که ایران بریتانیا را بی‌جواب نمی‌گذارد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا با ابراز نگرانی نسبت به توقیف نفتکش این کشور، به ایران هشدار داد که مسیر خطرناکی را در پیش گرفته است.

او این اقدام ایران را تلافی جویانه دانست و گفت: «همانطور که دیروز گفتم پاسخ ما حساب شده اما قاطع خواهد بود. ما در تلاش هستیم تا راهی برای حل مشکل ابرنفتکش گریس یک پیدا کنیم اما در عین حال از امنیت کشتیرانی خودمان اطمینان حاصل خواهیم کرد.»

در همین راستا، سخنگوی دولت بریتانیا نیز به کشتی‌های این کشور توصیه کرد که از تردد در تنگه هرمز پرهیز کنند.

همچنین در راستای اقدامات دیپلماتیک، وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که کاردار ایران در لندن را به دلیل توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» احضار کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy