Friday, Jul 19, 2019

صفحه نخست » خاتمی موضع شش سال پیش خامنه‌ای را تکرار کرد

Khatami.jpgصدای آمریکا نوشت محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، در دیدار با یکی از احزاب اصلاح‌طلب، از «مردم ناراضی» خواست تا «از خودگذشتگی کنند» و «به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند.»

پیش از این نیز آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفته بود حتی کسانی که حامی نظام نیستند در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند. او پس از انتخابات، حرف خود را عوض کرد و با مصادره تعداد رای دهندگان در انتخابات به نفع خود و نظام گفت منظورش این بوده که مخالفان نظام رای بدهند، نه این که مخالفان نظام کاندیدا شوند.

به تازگی، محسن رهامی رئیس «کمیته راهبردی جبهه اصلاحات» از جلسات منظم اصلاح‌‌طلبان و اصول‌گرایان با رهبر جمهوری اسلامی خبر داده و یکی از محورهای آن را تلاش برای امیدوار نگه داشتن شهروندان ایران به شرکت در انتخابات دانسته است.

محمد خاتمی: مردم ناراضی باید فداکاری کنند

به گزارش رادیو فردا محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری سابق ایران، با تأکید بر این‌ که «انتخابات نباید تحریم شود» گفت «اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود».

به‌ گزارش خاتمی‌مدیا، آقای خاتمی در دیدار با شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات با بیان این‌ که «اشتباه بزرگ این است که خودمان برانداز‌سازی کنیم»، از حاکمیت نیز خواست تا «حکومتِ آزادتر و دارای سعه صدر بیشتر نسبت به مردم را تضمین کند».

‎آقای خاتمی در سال‌های اخیر با محدودیت‌های بسیاری برای فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی خود مواجه بوده و از زمستان سال ۹۳، دادستان تهران انتشار تصاویر و خبرهای او را ممنوع اعلام کرده است.

رئیس‌ جمهوری سابق ایران که از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات سال ۸۸ بود، همچنین گفته است که «از اسفند ۸۸ به بعد دائما گفتم و می‌گویم که باید به آینده نگاه کنیم و در تلاش برای حل موضوع باشیم و خود را در گذشته حبس نکنیم».

موضوع شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۹۸ یا تحریم آن محل اختلاف برخی اصلاح‌طلبان در چند ماه اخیر شده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفته بود: «در هیچ دوره‌ای به اندازه امسال میان اصلاح‌طلبان درباره انتخابات اختلاف نظر وجود نداشته است.»

پیش از آن محسن صفایی فراهانی، یکی از دیگر از فعالان اصلاح‌طلب، اعلام کرده بود که «اگر واقعاً شرایط تغییر نکند، بنده خودم رأی نخواهم داد و حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم».

محمد خاتمی، روز شنبه ۱۵ تیرماه، نیز گفته بود هرچه مردم از «اصلاحات مأیوس شوند» به قوت گرفتن «ذهنیت براندازی» کمک می‌شود و تاکید کرده بود که ممکن است براندازها بتوانند «موفق شوند».

پس از وقوع اعتراض‌های گسترده دی‌ماه ۱۳۹۶ در ایران که در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ رخ داد و در آنها شعارهایی چون «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» سر داده شد، برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با تکرار شعار «لزوم وحدت ملی» و همچنین با هشدار درباره احتمال وقوع جنگ، تحرکاتی را برای نزدیکی سیاسی به گروه‌های اصولگرا شروع کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy