Thursday, Jul 25, 2019

صفحه نخست » اظهارات وزیر جدید دفاع آمریکا درباره تردد كشتی‌ها در خلیج فارس

Esper_072519.jpgمارک اسپر: اجازه نمی‌دهیم ایران کشتی‌های آمریکا را متوقف یا تصرف کند

رادیو فردا - وزیر جدید دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه دوم مرداد بر حضور نیروی دریایی کشورش در خلیج فارس تاکید کرد و گفت، می‌خواهد اطمینان یابد ناوهای آمریکایی به ایران اجازه نخواهند داد که کشتی‌های تجاری آمریکایی را متوقف یا تصرف کند.

مارک اسپر که از روز سه‌شنبه با تایید سنای آمریکا سکان هدایت پنتاگون را در اختیار گرفته است، به خبرنگاران گفت اما تمهیدات او به این معنا نیست که ناوهای جنگی ایالات متحده همه کشتی‌های تجاری آمریکایی را اسکورت می‌کنند.

به گفته وی، ارتش ایالات متحده با توجه به میزان مخاطره احتمالی دست به اقدام خواهد زد، خواه از طریق هوایی و خواه از طریق دریایی تا امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز تامین شود.

خلیج فارس در هفته‌های اخیر صحنه رویدادهای متعددی بوده که به تنش‌ میان تهران و واشینگتن دامن زده است، از جمله حمله به چند فروند نفتکش در آب‌های دریای عمان که اردیبهشت و خرداد امسال رخ داد.

آمریکا معتقد است ایران پشت این حملات قرار داشته، اما تهران این اتهام را رد می‌کند.

از سوی دیگر، اقدام نیروهای سپاه پاسداران در توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» نیز به تنش‌ها در منطقه افزوده است. این اقدام متعاقب توقیف یک نفتکش ایرانی توسط دولت جبل الطارق در روز ۱۳ تیرماه رخ داد که تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بریتانیا طرحی برای تشکیل ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس ارائه داده که طبق گزارش‌ها تاکنون سه کشور فرانسه، ایتالیا و دانمارک موافقت اولیه خود را با آن اعلام کرده‌اند.

پیش از آن نیز گزارش شده بود که آمریکا درصدد تشکیل ائتلافی جهانی برای برقراری امنیت کشتیرانی در منطقه است.

مارک اسپر می‌گوید که طرح بریتانیا و آمریکا برای مقابله با «اقدامات تحریک‌‌آمیز» ایران مکمل یکدیگرند.

وی اظهار داشت: «واضح است که میان ما همکاری وجود دارد. سنتکام [فرماندهی مرکزی آمریکا] این اختیار را دارد که با آنها همکاری کند».

آقای اسپر هفته گذشته در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس سنا، گفته بود که ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست و باید به مسیر دیپلماسی بازگردد.

آمریکا در عین حال نزدیک‌ترین متحد بریتانیاست و تاکید داشته که ایران باید نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را هر چه سریع‌تر رفع توقیف کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy