Monday, Aug 5, 2019

صفحه نخست » عملیات مدافعان حرم برای کودکان

ایران اینترنشنال - دو موسسه مذهبی با حمایت سپاه پاسداران در شهرستان شاهرود برنامه‌ای را با عنوان «شبیه‌سازی عملیات مدافعان حرم» برای کودکان ۸ تا ۱۴ ساله برگزار می‌کنند. بر اساس پوستر رسمی این برنامه که «به دنبال ستاره‌ها» نام دارد و در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ شده است، «قرارگاه فرهنگی مذهبی فاطر» و «قرارگاه فرهنگی دین‌یاران» مسئول برگزاری این برنامه هستند.

وبسایت خبری بسیج‌نیوز، در بهمن‌ماه سال گذشته از ثبت نام و برگزاری هفتگی این برنامه در محل برگزاری نماز جمعه این شهر خبر داده بود. در پوستر جدید این برنامه از برگزاری «تیراندازی و انفجار‌» در شبیه‌سازی عملیات «مدافعان حرم» برای کودکان خبر داده شده است.

4787.jpg

سانه‌های نزدیک به حکومت ایران، از عنوان «مدافعان حرم» برای اشاره به گروه‌های نظامی استفاده می‌کنند که از سوی بسیج و سپاه پاسداران آموزش نظامی دیده و برای عملیات نظامی به کشورهایی از جمله سوریه و عراق اعزام می‌شوند.

پیش از این، خبرگزاری فارس،‌ نزدیک به سپاه‌ پاسداران، در اسفندماه سال ۱۳۹۶ از برگزاری همین عنوان برنامه‌های آموزش نظامی مشابه برای کودکان ۸ تا ۱۳ سال در شهر هویزه،‌ غرب خوزستان، خبر داده بود.

بنا به گزارش فارس، در این برنامه، برگزارکنندگان کودکان را با «سلاح‌های گرم و جنگ شهری» آشنا کردند.

سرمایه‌گذاری سپاه پاسداران برای آموزش نظامی کودکان

برگزاری برنامه‌های آموزش مرتبط با موضوع‌های نظامی از سوی سپاه پاسداران و بسیج از دو دهه قبل شروع شده و افزایش یافته است.

پیشتر رسانه‌ها از راه‌اندازی مراکز و پارک‌هایی با حمایت سپاه پاسداران در برخی شهرهای ایران برای برگزاری دوره‌های آموزش فنون نظامی به کودکان خبر داده بودند.

وبسایت خبری رجانیوز، نزدیک به سپاه پاسداران، در مهرماه سال ۱۳۹۵ از راه‌اندازی پارکی با عنوان «شهربازی بچه‌های انقلابی» در منطقه کوه‌سنگی شهر مشهد خبر داد.

در این پارک مسائل دینی و عقیدتی، آشنایی با زیارتگاه‌های مذهبی و چگونگی دفاع از آن‌ها،‌ مسایل انقلاب، و کار کردن با سلاح‌ در قالب وسایل بازی به کودکان آموزش داده می‌شود.

در همین زمینه، از سال ۱۳۷۶، سپاه پاسداران برنامه‌های سراسری مشابهی از جمله «راهیان نور» را هر ساله برای دانش‌آموزان و کودکان در مناطق جنگ هشت‌ساله ایران و عراق برگزار کرده و در قالب آن آموزش‌های مربوط به حوزه نظامی و عقیدتی را نیز به آن‌ها ارایه می‌دهد.

انتقاد از فعالیت سپاه پاسداران در حوزه آموزش به کودکان

آموزش‌های نظامی و جنگی سپاه پاسداران به کودکان و دانش‌آموزان جوان در قالب اردوها و برنامه‌های مدارس در سال‌های گذشته از سوی مجامع داخلی و بین‌المللی مورد اشاره و انتقاد قرار گرفته است.

در همین زمینه،‌ در مهرماه سال گذشته،‌ نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به آموزش‌های بسیج در مدارس و اعزام کودکان به مناطق جنگی از سوی سپاه پاسداران اشاره کرده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، هیلی در یک سخنرانی در شورای امنیت در نشستی که برای بحث در مورد اوضاع در خاورمیانه برگزار شد، گفت که ایران در سن ۱۲ سالگی به «استخدام و آموزش بچه‌ها در زمینه جنگ در سوریه می‌پردازد.»

در سال‌های گذشته، حوادثی از جمله تصادف‌های مکرر اتوبوس‌های دانش‌آموزان اردوی «راهیان نور» در داخل کشور بحث‌برانگیز و موجب انتقاد خانواده‌ها و بعضی از مسئولین از نهادهای برگزار‌کننده آن شد.

در سال ۱۳۹۱،‌ پس از حادثه کشته شدن ۲۶ دختر دانش‌آموز شهر بروجن در اتوبوس «راهیان‌نور»،‌ حمیدرضا عزيزی فارسانی، ‌نماینده وقت مجلس، با انتقاد از شیوه برگزاری این اردوها در تذکری گفت: «جای تاسف است که در کشور ما نخبگان مثل گل پرپر می شوند و کسی پاسخگو نيست.»

در مقابل فرماندهان سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین، انتقادها از این برنامه را تلاش برای «انحراف افکار عمومی»‌ و «التقاطی»‌ خواندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy