Friday, Aug 9, 2019

صفحه نخست » واکنش تهدیدآمیز جمهوری اسلامی به حضور اسرائیل در ائتلاف خلیج فارس

kf_080919.jpgبی بی سی - محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خلیج فارس را "یک شاهراه حیاتی" برای این کشور خوانده و حضور نیروهای غیر منطقه‌ای و خارجی را منشا ناامنی دانسته است.

اظهارات آقای ظریف در واکنش به اخبار و گزارش‌هایی در مورد احتمال حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز مطرح شده است.

پیشتر وزارت امور خارجه ایران در واکنش تندی، چنین حضوری را "تهدیدی آشکار" علیه این کشور خواند و گفت "مقابله با تهدید حضور صهیونیست‌ها در خلیج فارس حق ایران است."

"تهدید آشکار علیه ایران"

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به احتمال حضور اسرائیل در ائتلاف نظامی آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، آن را "تهدیدی آشکار" علیه ایران خوانده است.

عباس موسوی با اشاره به این که اصل این ائتلاف "تنش‌زا" است، گفت: "مقابله با تهدید حضور اسرائیل در خلیج فارس حق ایران است."

سایت اسرائیل یدیعوت اخرونوت روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۵ مرداد) در خبری ضمن اشاره به دیدار اخیر یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل با مقام‌های ارشد امارات از پیوستن این کشور به ائتلاف آمریکا برای حفاظت از مسیرهای تجاری در خلیج فارس خبر داد.

بنا بر این گزارش آقای کاتس گفته است که اسرائیل در حوزه اطلاعاتی و دیگر زمینه‌ها که آنها را مشخص نکرده، در این ماموریت شراکت دارد.

این سایت همچنین به نقل از وزیر خارجه اسرائیل گفت که "منافع این کشور اقتضا می‌کند که مانع از حضور ایران در منطقه شود." او همچنین بر گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرده است.

روز پنج شنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد)، سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران هم درباره حضور احتمالی اسرائیل در ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس هشدار داد.

وزیر دفاع ایران حضور نظامی اسرائیل را در آب‌های جنوبی ایران "تحریک‌آمیز" دانسته و افزوده این می‌تواند "عواقب فاجعه باری" به همراه داشته باشد.

در پی بالا گرفتن تنش در خلیج فارس آمریکا اعلام کرده است که برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

تاکنون بریتانیا پیوستن خود را به این ائتلاف اعلام کرده ولی آلمان و ژاپن از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند.

تنش در خلیج فارس پس از توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق و اقدام متقابل ایران در توقیف یک نفتکش بریتانیایی افزایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy