Monday, Aug 19, 2019

صفحه نخست » پروژه لاریجانی‌کُشی

larikoshi_081919.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

حمله شیخ محمد یزدی به صادق آملی لاریجانی و پاسخ تند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب یک نامه طولانی، گوشه‌ای از اختلاف‌ها و شکاف‌های عمیق درون جمهوری اسلامی را علنی کرده و موجب واکنش‌های فراوانی شده است. این نامه حاوی مسائل و کدهایی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» بر اساس گزارش‌های تائید نشده، محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکشنبه هفته گذشته در دیدار با «مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم» سخنانی را علیه صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده است که بازتاب فراوانی در رسانه‌های داخل و خارج داشته است.

یزدی در بخشی صحبت‌های خود در این دیدار گفته است «فلانی [صادق لاریجانی] می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی مؤثر نبود، چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری [اکبر طبری] که 10 سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید. به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند... از کجا آوردی ساختی؟»

این اظهارات یزدی موجب شده لاریجانی روز یکشنبه 27 مرداد نامه‌ای 2928 کلمه‌ای را به نگارش درآورد و جواب دندان‌شکنی را به رئیس اسبق قوه قضائیه بدهد. نامه لاریجانی لحنی به شدت پرخاشگرانه و تحقیرآمیز دارد و در آن از واژه‌ها و عباراتی استفاده شده که نشان از کینه‌های قبلی است.

لاریجانی در بخشی‌هایی از این نامه جمله‌هایی را نوشته است که نشان می‌دهد ماجرای کشمکش میان این دو بسیار فراتر از دعوای دو ملای حکومتی است. لاریجانی نامه‌اش را با این جمله آغاز کرده است: «چندی است که نمایشی در کشور بر اساس سناریوهای از پیش طراحی‌شده، علیه اینجانب براه افتاده است.» پرسش این است این سناریو را چه کس یا کسانی طراحی کرده و پرسش دوم اینکه این سناریو چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا هسته سخت قدرت طراح این سناریو است؟ آیا عمر سیاسی لاریجانی به پایان رسیده و او باید تحقیر و از صحنه قدرت حذف شود؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همان پاراگراف اول نامه خود جمله‌ای را نوشته که بسیار قابل‌تأمل است: «احساس می‌کنم بازی‌های صداوسیما و برخی نهادهای دیگر به نقطه‌ای رسیده است که سکوت در مقابل آن جایز نیست.» بازی‌های صداوسیما؟ یعنی نهادی که کاملاً زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و رئیس آن را علی خامنه‌ای تعیین می‌کند، دارد با لاریجانی بازی می‌کند؟ منظور لاریجانی از «برخی نهادهای دیگر» چیست؟ آیا پای اطلاعات سپاه در میان است؟

اما پرسش مهم‌تر این است که چرا یزدی پیش از این یعنی در زمانی که لاریجانی بر کرسی ریاست قوه قضائیه نشسته بود، این انتقادها را مطرح نکرد. گویی تاریخ مصرف لاریجانی تمام شده و حالا آدم‌های بیت خامنه‌ای مأمور شده‌اند تا او را تا سطح محمود احمدی‌نژاد پایین بیاورند؛ چنانکه مانند احمدی‌نژاد، او را به زباله‌دان نظام (مجمع تشخیص مصلحت نظام) انداخته‌اند و در حال دستگیری اطرافیانش هستند.

سرنخ ماجرا را اگر بگیریم به کسی جز مجتبی خامنه‌ای نمی‌رسیم؛ کسی در حال آماده شدن برای به دست گرفتن رهبری رژیم است و عزم خود را جزم کرده تا هر مزاحمی را از سر راه بردارد. بیت خامنه‌ای به این نتیجه رسیده است که چون «برادران دالتون» از قدرت بالایی برخوردار شده‌اند، لازم است که در پروژه لاریجانی‌کشی یکی‌یکی قربانی شوند تا هیچ مزاحمی در مسیر رهبر شدن مجتبی باقی نماند.

انتظار می‌رود که در هفته‌ها و ماه‌های آینده ماجرای صادق لاریجانی وارد فاز تازه‌ای شود و حمله‌های اشخاصی چون یزدی و نهادهای تحت اختیار خامنه‌ای تا استعفای او از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه یابد. در پروژه لاریجانی کشی شاید قربانی بعدی علی باشد و بعد هم نوبت به مفسدانی چون محمدجواد و فاضل برسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy