Tuesday, Aug 20, 2019

صفحه نخست » ساخت مدارس علمیه لوکس با پول امام زمان + تصاویر

mojalal.jpgبهنام قلی‌پور - ایران وایر

جنجال در مورد مدرسه علمیه صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه در قم که محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواسته منابع مالی ساخت آن را افشا کند٬ پای سایر مدارس علمیه مجلل را به پرونده فساد‌های مالی باز کرد.

صادق لاریجانی در دو ماه اخیر متهم به دست داشتن در فساد مالی برخی از معاونان خود در قوه قضائیه شده است، یکی دیگر از این اتهامات ساخت مدرسه علمیه «ولی‌عصر» متعلق به وی از سوی رسول دانیال‌زاده در قم است.

دانیال‌زاده یکی از سرمایه‌دارانی است که گزارش شده ارتباط تنگاتنگی با تیم لاریجانی در قوه قضائیه داشته و با آنها مراودات اقتصادی داشته است.

پرونده این تیم قضایی ابعاد مختلفی دارد، اما محمد یزدی با پیش کشیدن چگونگی ساخت مدرسه علمیه متعلق به لاریجانی در قم، شاخه‌ تازه‌ای در این پرونده ایجاد کرده است.

محمد یزدی از لاریجانی خواسته منابع مالی ساخت این مدرسه مجلل را توضیح بدهد و بگوید که آیا این مدرسه را با «ارث پدری» ساخته است یا نه؟

لاریجانی هم در پاسخ یزدی گفته «مدارس علمیه همیشه بانیانی دارد که مساعدت می کنند، {چرا} این‌همه مدارس علمیه از پاسخگویی به این سوال مستثنی هستند و این مدرسه {ولی‌عصر} باید پاسخگو باشد.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

منظور لاریجانی در این نامه کدام مدارس علمیه هستند؟ چه کسانی صاحب این مدارس هستند؟ این مدارس کجا ساخته شده‌‌اند؟ چه کسانی در ساخت آنها دست داشته است؟ حامیان مالی این مدارس چه کسانی هستند؟ و نسبت این مدارس با مفسدان اقتصادی چیست؟

اینها مجموعه پرسش‌هایی است که از سال‌ها پیش در اذهان بسیاری از طلاب نیز شکل گرفته، اما متولیان بسیاری از این مدارس علمیه مجلل حاضر نیستند به آنها پاسخ بدهند.

در این سال‌ها ساخت و شروع به‌کار دست‌کم پنج مدرسه علمیه مجلل با جنجال‌ها و حواشی بسیاری همراه بوده که همگی آنها متعلق به روحانیون بلند‌پایه و سرشناس حکومتی است.

تعدادی از این مدارس مجلل در تهران ساخته شده‌اند. یک امار رسمی می‌گوید که تنها در تهران ۶۳ مدرسه علمیه ساخته شده که پشت سر آنها مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی هم دیده می‌شود.

در سایر شهر‌های ایران به خصوص در قم هم مدارس مجلل دیگری ساخته شده که متولی و صاحب آنها مراجع تقلید یا روحانیون بلند‌پایه این شهر هستند.

پنج مدرسه‌ علمیه‌ای مجللی که در این سال‌ها ساخت آنها با جنجال‌های زیادی همراه شده نیز به این شرح هستند:

۱- مدرسه خوانساری

مدرسه آیت‌الله خوانساری با زیربنای هشت هزار متر که بی شباهت به کلیساهای قرون وسطی نیست در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد که در همان ایام با انتقاد‌های بی‌شماری همراه بود.

پرسش از منابع مالی ساخت این مدرسه از مهمترین موضوعاتی بود که هاشم حسینی بوشهری، از مُدرسان حوزه علمیه قم در پاسخ به آنها گفته بود که «پولش را حضرت ولی عصر رساند.»

khansari.jpgاز این مدرسه به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجلل‌ترین مدارس علمیه جهان نام برده می‌شود. این مدرسه در خیابان «جمهوری» شهر قم در حد فاصل میدان «سپاه» و خیابان «صفاییه» واقع شده است.

در مراسم افتتاح این مدرسه محمدکاظم خوانساری که تولیت مدرسه و قائم‌مقامي آیت‌الله خوانساری را عهده‌دار است، گفته بود که «این مدرسه به آخرین فناوری‌ها برای ساختمان مجهز است.»

متولیان این مدرسه با گذشت حدود پنج سال از راه‌اندازی آن هنوز گزارشی از منابع مالی این مدرسه ارائه نکرده‌اند.

۲- مدرسه امام کاظم (ناصر مکارم شیرازی)

مدرسه مجلل علمیه امام کاظم دی ماه سال ۱۳۹۳ در قم راه‌اندازی شد. از ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید ساکن قم به عنوان صاحب این مدرسه نام برده می‌شود.

مکارم شیرازی در مراسم افتتاح این مدرسه هم گفته که «بخش قابل توجهی از هزینه‌های خرید زمین و ساخت این مدرسه از سوی خیرین تامین شده است.»

makarem.jpgimamKazem.jpgاین مرجع تقلید هیچ نامی از این خیرین نبرد و همچنین نگفت که در ساخت این مدرسه مجلل چقدر پول خرج شده است؟

مجمتع فرهنگی و مدرسه علمیه امام کاظم در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و بالغ بر ۲۳ هزار متر مربع زیربنا احداث شده است.

این مدرسه شامل ۱۰۰ مدرس و شبستانی با هزار و ۶۰۰ متر مربع است،.

سالن همایش‌های این مدرسه ۹۵۰ نفر ظرفیت دارد که به نمادی از اشرافی‌گری حوزه در ایران تبدیل شده است.

مکارم شیرازی از جمله مراجع تقلیدی است که به واسطه نزدیکی به حاکمیت در حال حاضر مسئولیت اداره مراکز گوناگون آموزشی، پژوهشی، رفاهی، مذهبی و رسانه‌ای در شهر‌های مختلف ایران را برعهده دارد که از گردش مالی آنها اطلاعاتی در دست نیست.

۳- مدرسه ولی‌عصر (صادق لاریجانی)

پیش از نامه محمد یزدی، کمتر کسی می‌دانست صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صاحب مدرسه‌ای در قم به نام «ولی‌عصر» است.

این مدرسه پیش از سال ۹۲ مدرسه محقری بود که گروهی از طلاب در آن درس می‌خواندند، اما سال ۱۳۹۲ به یک‌بار تبدیل به مجموعه‌ای شد که یزدی از آن به عنوان «کاخ» نام برده است.

site-safahat-17.jpgدر همان زمان هم اعتراض‌هایی به ساخت این مدرسه و تخلفات آن شده بود، به طوری که شهردار وقت قم گفت که در ساخت این مدرسه «اعمال نفوذی» صورت نگرفته است.

محمد دلبری در آن زمان در گفتگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گفته بود که «مدرسه علمیه حضرت ولی عصر از نظر عوارض و پروانه کاملا قانونی بوده و حتی از نظر نما رعایت جنبه مذهبی در آن صورت گرفته است.»

از جزئیات ساخت این مدرسه و منابع مالی آن، هم‌چون سایر مدارس علمیه تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

۴- مدرسه امام حسن (علی‌اکبر ناطق نوری)

مدرسه ناطق نوری یا معروف به مدرسه علمیه لواسان متعلق به اکبر ناطق نوری یکی دیگر از مدارسی است که ساخت و راه‌اندازی آن با حاشیه‌ها و انتقاد‌های فراوانی همراه بوده است.

این مدرسه علمیه در سال ۱۳۷۲ به صورت رسمی افتتاح و زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور قرار گرفت و گزارش شده که حبیب‌الله عسگراولادی هم در ساخت آن مشارکت داشته است.

این گزارش‌ها می‌گوید که کلنگ این مدرسه سال ۱۳۶۵ توسط محمد‌رضا مهدوی کنی و اکبر ناطق نوری در زمینی که «حاج رضا کیانی وقف» کرده بود، به زمین زده شد.

noori.jpgاما در سال‌های اخیر برخی گفته‌اند که این مدرسه روی زمین‌های غصبی ساخته شده است و منابع مالی ساخت آن نیز مشکوک است.

ناطق نوری هم در پاسخ به این مطالب هم گفته :«این زمین، نه جزء اموال منابع طبیعی است، نه از بنیاد گرفته شده؛ ملک ارثی یک معلم بازنشسته است.»

با این وجود طلبه‌هایی هم‌چون مهدی صدرالساداتی که در فضای مجازی حرکتی برای مقابله با اشرافی گری راه انداخت ،معتقدند که مدرسه ناطق نوری «در سبک سنتی مدرسه ساخته شده است؛ ولی پول زیادی صرف شده؛ فضایی است که می تواند ۶۰۰ طلبه داشته باشد؛ ولی حدود ۱۵۰ طلبه دارد و همین خود اسراف است.»

۵- مدرسه امام خمینی (کاظم صدیقی)

کاظم صدیقی یکی از امامان جمعه موقت تهران است که رابطه بسیار نزدیکی با ارکان قدرت در جمهوری اسلامی دارد.

صدیقی در منطقه ازگل تهران مدرسه‌ علمیه مجللی به نام «امام خمینی» دارد از نظر بسیاری از طلاب جزء مدارس گران‌قیمت و لوکس دینی محسوب می‌شود.

1397012.jpgاز صدیقی نقلی به این مضمون که «پول این حوزه را حضرت حجت رساند و حتی یک زمانی ۱۸۰ میلیون چک داشتم که با رفتن به جمکران ، جور شد» نقل شده است.

صدیقی انتقاد‌ها از مدرسه مجلل خود را نشانه‌ای از «تخریب» خود ارزیابی کرده و گفته که مدرسه وی به هیچ وجه «تجملاتی» نیست.

از جزئیات ساخت و ساز این مدرسه هم اطلاعی در دسترس نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy