Thursday, Sep 5, 2019

صفحه نخست » واکنش فرانسه به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش

rohani_macron.jpgالعربیه - وزارت امور خارجه فرانسه بامداد روز پنجشنبه ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ در واکنش به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت، پاریش تلاش‌های زیادی کرد تا تنش‌ها را کاهش دهند و ضروری است که ایران به برجام پایبند بماند و آن را نقض نکند.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، تهران باید از هرگونه اقدامی که «سیگنال منفی» ارسال کند خودداری کند چرا که چنین رویکردی به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها آسیب می‌رساند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه در پایان نشست سران سه قوه اعلام کرد که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز جمعه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق وتوسعه فناوری هسته‌ای نیاز دارد، اقدام کند.

وی گفت: «اقدامات ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود و مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست و هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می‌گردیم».

آمریکا یکسال پیش به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و اعمال فشار به تهران را براى وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره یک توافق جدید در پیش گرفت.

ایران می‌گوید بعد از یکسال به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد تا به تعهداتشان در توافق هسته‌ای عمل کنند، اما با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپائیان، اکنون شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

ایران تا کنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و گفته است که روز جمعه سومین گام را بر خواهد داشت.

کشورهای اروپایی و آمریکا بارها از ایران خواستند تا دخالت‌هایش در امور داخلی کشورهای منطقه را متوقف، فعالیت موشک‌های بالستیک را محدود و از گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان حمایت نکند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy