Thursday, Sep 5, 2019

صفحه نخست » روایتی از دیدار اهانت آمیز اسقف اعظم ارامنه ایران با آیت الله مهدوی کنی

mahdavikani_090519.jpgایران بریفینگ / مسیحیان ایران از جمله شهروندان ارمنی طی چهل سال گذشته در موارد متعددی از سوی حکومت با تبعیض و بی‎عدالتی روبرو شدند و این جریان که ریشه‌های عقیدتی و مذهبی دارد همچنان به قوّت خود باقیست.

آخرین اقدام جمهوری اسلامی نسبت به آنها مصادره کلیسای انجیلی تبریز در اردیبهشت ماه سالجاری بود که اتفاق افتاد و «ستاد اجرای فرمان امام» زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی آن را مصادره کرد و علیرغم فشارهای مطبوعاتی و بین المللی همچنان از بازپس دادن این اثر ملی و تاریخی به ارامنه ایران خودداری می کند.

«آرتاواز ملیکیان» حقوقدان و وکیل دادگستری و عضو سابق هیئت رئیسه شورای‌ خلیفه‌گری ارامنه ایران در مجموعه‎ای با عنوان «سرنوشت ارامنه در جمهوری اسلامی» در مجله «ایران نامه» زمستان ۱۳۷۹ و بهار ۱۳۸۰ روایتی از دیدار اهانت آمیز اسقف اعظم ارامنه ایران «آرداک مانوکیان» با فرمانده کمیته های انقلاب اسلامی آیت الله مهدوی کنی دارد که نشانه از نوع نگاه وی و دیگر کارگزاران جمهوری اسلامی نسبت به ارامنه و دیگر اقلیت های مذهبی است.

ملیکیان می نویسد : «در نخستین ماه‌های استقرار جمهوری اسلامی هیئت رئیسه شورای‌ خلیفه‌گری ارمنیان ایران که اینجانب نیز عضویت آن‌را داشتم تصمیم گرفت برای‌ حل مشکلات متعددی که جریان انقلاب در اداره مدارس ارمنی به وجود آورده‌ بود با یکی از اعضاء شورای انقلاب ملاقات و مسائل و دشواری‌های موجود را مطرح نماید.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

برای این منظور یک هیات پنج نفری در معیت جناب آرداک مانوکیان خلیفه وقت ارمنیان ایران، با تعیین وقت قبلی جهت ملاقات با آیت‎الله مهدوی‌ کنی که در آن زمان ریاست کل کمیته‌های انقلاب را به عهده داشت و در ساختمان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان مستقر بود عازم‌ گردیدیم.

پاسداران مستقر در ساختمان مجلس هیات را به سالن بزرگی در داخل‌ مجلس راهنمایی کردند و اعضاء هیات در حضور گروهی از افراد پاسدار آقای‌ کنی را ملاقات و مطالب و نگرانی‌های موجود را مطرح کردند. در جریان‌ گفتگو یکی از پاسداران با یک تُنگ شربت به پذیرایی از اعضاء هیات پرداخت بلافاصله متوجه شدیم که فقط یک لیوان برای نوشیدن شربت روی سینی گذاشته‌ شده است.

پس از آنکه خلیفه جرعه‌ای از آن لیوان نوشید و آنرا روی سینی‌ گذاشت پاسدار میزبان بدون دست زدن به لیوان آنرا مجدد پر و سینی را به نفر دوم هیات تعارف کرد و کلیه افراد هیات به همین ترتیب مورد پذیرایی قرار گرفتند.

آقای کنی بدون آنکه پاسخی صریح به اظهارت اعضاء هیات بدهد گفت‌ مطالب ما را به اطلاع شورای انقلاب خواهد رساند. جلسه در مدتی کوتاه به پایان‌ رسید.»

در پایان ملیکیان می‎نویسد، حین مراجعت روانش شاد «آدارک مانوکیان» [از اعضای هیات] به اینجانب گفت‌ تصور می‌کنی شورای انقلاب چه عکس‎العملی در قبال مشکلات ما نشان‌ بدهد؟ که ملیکیان در پاسخ به وی می‎گوید، «جواب ما را در همان جلسه دادند، چطور متوجه نشدید. از این بعد از نظر حکومت جدید ما افرادی نجس تلقی خواهیم شد. شما مطمئن‌ باشید که آن لیوان شربت را بدون آنکه دست کسی به آن بخورد به سطل خاکروبه‌ خواهند انداخت. البته از طرف آقای کنی نیز هیچگونه پاسخی به خلیفه‌گری‌ نرسید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy