Tuesday, Sep 10, 2019

صفحه نخست » آمدنیوز: جلسه مهم مسئولان نظام با علی خامنه‌ای پس از بازدید بازرسان آژانس از تورقوزآباد

amad_090819.jpgآمدنیوز - امروز دوشنبه ۱۸ شهریورماه، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان یافتند که ایران با کمک روسیه و چین، سانتریفیوژهای پیشرفته را به طور غیرقانونی در تأسیسات اتمی فعال کرده و در این زمینه پیشرفت‌هایی نیز داشته است. این بازرسان هم‌چنین دریافته‌اند که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه بر معاهده‌ی بین‌المللی برجام پایبند نبوده‌ است. دلیل این اطمینان، نصب سی دستگاه سانتریفیوژ «آی آر ۶» و تأیید گزارشات نخست‌وزیر اسرائیل از انبار تورقوزآباد بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تورغوزآباد، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اطمینان یافته که می‌تواند گزارش کامل و جامعی را از عدم پایبندی ایران به برجام به آمریکا، اسرائیل و سایر اعضا ارائه دهد.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی (برجام)، جمهوری اسلامی مجاز بوده که برای فعالیت در زمینه‌ی غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات خود، حداکثر پنجاه تا شصت سانتریفیوژ قدیمی «آی آر» را تا ده سال استفاده کند، ولی با بازدید اخیر، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه شدند که ایران از ابتدای برجام تاکنون در تخلف بوده است.

در گزارش مکتوب این بازرسان آمده است که آمریکایی‌ها به درستی در اردیبهشت ۹۷ تصمیم بر خروج یک‌طرفه از برجام را اتخاذ کرده‌اند. هم‌چنین در این گزارش ذکر شده همان‌طور که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل شواهد، اسناد و تصاویری از انبار مخفی «تورغوزآباد» ارائه کرد، ادعای وی مبنی بر وجود فعالیت در این انبار صحیح بوده، اما مقامات ایرانی، «جواد ظریف» و «عباس عراقچی» پس از این سخنان، شروع به تسمخر او کردند و تلویزیون حکومتی ایران، مستندی را ساخت که آن مکان، یک مکان تجاری است و در کار قالیشویی فعال است.

با ارائه گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون مقامات کشور به طور واضح متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند هیچ‌گونه تکذیبی را نسبت به این گزارش انجام دهند و همین امر باعث سکوت‌ مقامات کشور شده است.

به نظر می‌رسد این گزارش بازرسان آژانس، تبعات فراوانی برای حکومت ایران در پی خواهد داشت و پس از انتشار آن، کشور با تحریم‌های بسیار بزرگی مواجه خواهد شد.

از دیگر سو یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به «آمدنیوز» گزارش داده که جلسه اضطراری هیئت دولت، رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی امنیت ملی با «علی خامنه‌ای» برگزار شده که در این جلسه، بزرگان و صاحب‌نظران مسائل کشور حضور داشته‌اند.

در این جلسه «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی توضیحات خود را با «ابراز شگفتی» آغاز کرده و گفته است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «تمامی اطلاعات» و «جزئیات کامل» از فعالیت اتمی ایران را با خود به همراه داشته‌اند. «صالحی» در این جلسه با ذکر جزئیاتی گفته است «بازرسان آژانس می‌دانستند که پشت فلان کمد در تورغوزآباد، گذرگاهی وجود دارد که این انبار را به محل غنی‌سازی اورانیوم متصل می‌کند و آنان مستقیما به سراغ این کمد رفته‌، آن را کنار زده و وارد انبار اصلی شده‌اند.» وی هم‌چنین اظهار کرده «عکس‌ها و تصاویر بازرسان آژانس آن‌قدر دقیق و به روز بوده که در یک عکس، لیوانی را در یک محل مشاهده کردم که در زمان حضور بازرسان و من در این انبار، همان لیوان در همان محل وجود داشته است.» «علی اکبر صالحی» در این جلسه‌ی مهم بارها عنوان کرد که «هیچ راهی برای تکذیب وجود این انبار نداریم و تیم آژانس از جزئیات فعالیت ما کاملا اطلاع داشته که دقیقا باید کدام محل‌ها را بازرسی کند.» وی گفته است: «آن‌ها می‌دانستند باید چه کار کنند و یک نقشه و یک‌سری اسناد را از قبل در دست داشته‌اند. حتی از ما آدرس را نپرسیدند. خودشان به راحتی آن منطقه را پیدا کردند و مستقیما به ما ثابت کردند که ما در تورغوزآباد درصدد تولید و غنی‌سازی غیر مجاز اورانیوم هستیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهارات خود بیان کرد: «من مطمئن هستم که اسراییلی‌ها تمام گزارشات و اسناد را به بازرسان داده‌اند، حتی در مدارک آن‌ها من مشاهده کردم یک‌سری از عکس‌ها وجود دارد که مربوط به هفته گذشته بوده است. دیگر هیچ راهی برای تکذیب نداریم و بازرسان مطمئن شده‌اند که ما در این مدت از برجام تخلف کرده‌ایم و هیچ‌گاه به آن پایبند نبوده‌ایم.»

این مقام آگاه به «آمدنیوز» می‌گوید در این جلسه کاملا واضح بود که «حسن روحانی» نگران است و بارها رو به «جواد ظریف» و «عباس عراقچی» گفت «ای کاش شما آن تکذیب را و آن سخنان تمسخرآمیز سال گذشته را پس از سخنان نتانیاهو بیان نمی‌کردید. من به شما گفته بودم که در این خصوص هیچ موضع‌گیری‌ای انجام ندهید. الان ما دیگر هیچ راهی نداریم و باید با‌ آمریکایی‌ها مستقیم مذاکره کنیم.»

از سوی دیگر اعضای شورای عالی امنیت ملی نیز در این جلسه سخنان «حسن روحانی» را تأیید و عنوان کردند «جامعه تحمل تحریم‌های جدید و موج تورمی حاصل از آن را ندارد و هر لحظه امکان بروز یک بحران جدید در کشور وجود دارد.»

این مقام آگاه می‌گوید بیت رهبری، کارشناسان بیت و «علی خامنه‌ای» وقتی متوجه شدند که تمام نهادها معتقد هستند که باید با آمریکا مذاکره کرد و دیگر هیچ راهی برای تکذیب و ادامه‌ی مسیر تحریم‌ها وجود ندارد، با توجه به هشدار آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه خریداران نفت ایران و ترس کشورها از معامله با ایران، انجام مذاکره مستقیم با آمریکا را پذیرفت.

این مقام ارشد جمهوری اسلامی به «آمدنیوز» اعلام کرد که «علی خامنه‌ای» قبول کرده باید با آمریکا مذاکره کند اما در این جلسه پیش‌ شرط‌هایی را مطرح کرده و گفته «تا جایی که امکان دارد، باید از آمریکایی‌ها خسارت و پول گرفته شود یا حداقل آبرویی برای نظام به دست‌ آورده شود.»

بر اساس گزارش این منبع آگاه، به زودی دیدار تاریخی و سرنوشت ساز «حسن روحانی» و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد که این دیدار ممکن است در روز ۱۷ سپتامبر باشد.

تیم رسانه‌ای «آمدنیوز» درصدد دستیابی به اسناد یا اخبار دقیق‌تر از جزئیات و تصمیمات مقامات کشور قبل از سفر «حسن روحانی» به نیویورک و تصمیمات «علی خامنه‌ای» در این خصوص است.

این مقام آگاه می‌گوید: «شواهد امر نشان می‌دهد که حکومت هیچ راهی جز مذاکره مستقیم با ترامپ و پذیرش دوازده پیش‌ شرط آمریکا برای توافق نهایی را ندارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy