Thursday, Sep 12, 2019

صفحه نخست » پلیتیکو: اسرائیل در اطراف کاخ سفید دستگاه‌های جاسوسی نصب کرده بود

spy_091119.jpgدر حالی که آمریکا به داشتن روابط بسیار نزدیک و دوستانه با اسراییل افتخار می‌کند اما اکنون گفته می‌شود که تل‌آویو در حال جاسوسی از واشنگتن بوده است. سه مقام ارشد پیشین دولت آمریکا می‌گویند واشنگتن به این جمع‌بندی رسیده که اسرائیل در پس نصب دستگاه‌های جاسوسی از تلفن‌های همراه در نزدیکی کاخ سفید و دیگر مکان‌های حساس در پایتخت ایالات متحده بوده است.
***

رادیو فردا - نخست وزیر و شماری دیگر از مقام‌های اسرائیل ادعای نشریه پولیتیکو مبنی بر «استراق سمع اسرائیل از کاخ سفید» را بشدت رد کردند.

پولیتیکو در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور، منتشر کرد به نقل از سه مقام پیشین آمریکایی مدعی شد که اسرائیل برای استراق سمع از دونالد ترامپ و سایر مقامات ارشد آمریکا، تجهیزاتی در نقاط حساس واشینگتن، از جمله در نزدیکی کاخ سفید، نصب کرده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای که تنها دقایقی پس از انتشار این گزارش منتشر شد چنین موضوعی را «قاطعانه» تکذیب کرد و گفت اسرائیل سال‌هاست هر نوع جاسوسی از آمریکا را «مطلقا ممنوع کرده است».

بیانیه فوری بنیامین نتانیاهو در حالی منتشر شد که وی در حال ترک تل‌آویو به مقصد مسکو بود. نخست وزیر اسرائیل قرار است در این سفر در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در باره ایران و تحولات سوریه گفت‌وگو کند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که گزارش انتشاریافته «کذب» است و برای اسرائیل «همکاری و شراکت اطلاعاتی با آمریکا که به صورتی گسترده در جریان است، بیشترین اهمیت را دارد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سفارت اسرائیل در واشینگتن نیز در پاسخ به پولیتکو، مطالب ادعایی را «بی اساس» خواند و آن را قویا رد کرد.

دانی یاتوم، رئیس اسبق موساد، نیز گفت به موساد و تمامی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل قاطعانه دستور داده شده که هر نوع جاسوسی از آمریکا، چه در خاک آمریکا و چه هر جای دیگر جهان، مطلقا ممنوع است.

دانی یاتوم از مخالفان بنیامین نتانیاهو است ولی ظهر پنج‌شنبه به شبکه رادیو دولتی اسرائیل گفت که به درستی اظهارات نتانیاهو در این مورد «باور دارد».

رئیس اسبق موساد همچنین به این احتمال اشاره کرد که شاید «عواملی در دستگاه حاکمه آمریکا» منفعت خود را در این دیده‌اند که «در این مقطع» اقدام به انتشار چنین خبری کنند؛ او توضیح بیشتری نداد اما به نظر می‌رسد اشاره تلویحی وی به احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی، رؤسای جمهوری آمریکا و ایران، باشد.

گزارش نشریه آمریکایی پولیتیکو در رسانه‌های اسرائیلی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته و شماری از این رسانه‌ها یادآوری کرده‌اند که انتشار این گزارش پنج روز پیش از انتخابات سراسری اسرائیل صورت گرفته است.

بنیامین نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی‌اش همواره بر مناسبات نزدیک با دونالد ترامپ تأکید کرده است.

آخرین مورد شناخته‌شده جاسوسی اسرائیل از آمریکا ماجرای جاناتان پولارد است؛ او یک یهودی بود که در واحد اطلاعات نیروی دریایی آمریکا کار می‌کرد و در نیمه نخست دهه هشتاد میلادی از سوی اسرائیل برای جاسوسی از آمریکا مأموریت گرفت.

زمانی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به کار او پی بردند، وی به همراه همسرش تلاش کردند به سفارت اسرائیل در واشینگتن پناهنده شوند؛ با این حال سفارت اسرائیل به دستور اسحاق شامیر، نخست وزیر وقت، مانع از ورود آن دو به سفارتخانه شد.

جاناتان پولارد به حبس ابد محکوم شد و اسرائیل سال‌ها بعد، در سال ۱۹۹۵، به او تابعیت اسرائیلی داد و در سال ۱۹۹۸ هم جاسوس بودن او را رسما تایید کرد. با این حال او در سال‌های گذشته همچنان در زندانی در آمریکا و در قرنطینه است.

جاناتان پولارد ۳۰ سال در حبس بود تا اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در اوج تلاش‌هایش برای راضی کردن بنیامین نتانیاهو به کوتاه آمدن از مخالفت با برجام، یک ماه بعد از امضای توافق هسته‌ای، با وجود مخالفت شدید ده‌ها تن از اعضای کنگره و مقامات دولتی، دستور آزادی وی را صادر کرد.

با این حال او اجازه خروج از آمریکا را ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy