Tuesday, Sep 17, 2019

صفحه نخست » خامنه‌ای: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا اتفاق نخواهد افتاد، نه در نیویورک و نه غیر آن

khamenei.jpgرادیو فردا - در آستانه آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که بین مقامات ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد، «نه در نیویورک و نه غیر آن».

آیت‌الله علی خامنه‌ای صبح روز سه‌شنبه، ۲۶ شهریور، در ابتدای کلاس درس خارج خود هدف از «ترفند مذاکره را تحمیل خواسته‌های» آمریکا و «اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران» خواند.

او در عین حال مذاکره با دولت دونالد ترامپ را تنها در قالب گروه ۱+۵ و در صورت بازگشت آمریکا به برجام میسر دانست.

علی خامنه‌ای گفت: «چنان چه آمریکا... به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند.»

هفته گذشته نیز حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه شرط برگزاری جلسه ایران و گروه ۱+۵ را لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ذکر کرده بود.

در دو ماه اخیر گزارش‌هایی از احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای مذاکره پیرامون تنش‌های جاری بین دو کشور منتشر شده است.

سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه دوم مهر و سخنرانی حسن روحانی در این نشست روز چهارشنبه سوم مهر برگزار خواهد شد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دونالد ترامپ از اول مرداد امسال چند بار به تمایلش به مذاکره با ایران اشاره کرد، اما بامداد دوشنبه در توئیتی نوشت این که او تمایل به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با رهبران ایران را دارد «برداشتی نادرست» است.

با این حال کلی‌ان کان‌وی، مشاور کاخ سفید، روز یک‌شنبه احتمال ملاقات بین دونالد ترامپ و حسن روحانی را رد نکرد.

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان مقامات آمریکا درباره مذاکره گفت: «گاهی می‌گویند مذاکره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاکره با ۱۲ شرط. این گونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمی‌شود، چرا که راه ما روشن است و می‌دانیم چه می‌کنیم.»

وی در ادامه اعلام کرد که «سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد.»

آقای خامنه‌ای با تاکید بر این که سیاست آمریکا فشار حداکثری و کشاندن ایران به پای میز مذاکره است، افزود: «دولت کنونی آمریکا معتقد است با رودربایستی و تعارف نمی‌توان جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و وادار به تواضع و قبول کرد.»

وی همچنین با اشاره به سخنان مقامات اروپایی افزود: «علت اصرار آنها به این که اگر با رئیس‌جمهور آمریکا یک جلسه بگذارید همه مشکلات شما حل خواهد شد، این است که اثبات کنند فشار حداکثری در مقابل ایران یک سیاست موفق است و باید همین سیاست را به کار بست.»

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و اعلام کرد برای واداشتن ایران به مذاکره برای دستیابی به توافقی فراگیر، «سیاست فشار حداکثری» را در برابر جمهوری اسلامی در پیش می‌گیرد.

حسن روحانی نیز که ابتدا گفته بود اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد، یک روز بعد گفت: اصول سیاست‌ها را رهبر جمهوری اسلامی مشخص می‌کند و «تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy