Tuesday, Sep 17, 2019

صفحه نخست » موافقت دوباره خامنه‌ای با برداشت میلیونی از صندوق توسعه ملی

zahedan_mashhad.jpgرادیو فردا - اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر با برداشت از صندوق توسعه ملی کشور موافقت کرده است.

این بار، به گفته این مقام دولت، رهبر جمهوری اسلامی با برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان موافقت کرده است.

این دستور در حالی صادر شده که مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌بینی کرده که به دلیل کاهش فروش نفت ایران بر اثر تحریم‌ها و افزایش برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی، از جمله برای مصارف نظامی، در سال ۹۸ هیچ پولی وارد این صندوق نخواهد شد.

عباس خطیبی، معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز ۱۸ تیر از کمبود چهار هزار میلیارد تومانی منابع مالی برای تکمیل این پروژه خبر داده بود.

این پروژه که قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران آن را اجرا می‌کند، از سال ۹۲ آغاز شده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بخش شرقی راه‌آهن ایران یکی از طولانی‌ترین خطوط است و ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد. این بخش همچنین برای جمهوری اسلامی اهمیتی استراتژیک دارد.

این راه‌آهن قرار است چابهار را به زاهدان و پس از آن به زرنج در مرز افغانستان وصل کند. و از مسیر دیگری هم چابهار به سرخس در شمال شرق ایران متصل خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز چند بار دستور برداشت از صندوق توسعه ملی برای تأمین بودجه نظامی، بودجه صداوسیما، مقابله با ریزگردها، سیل و مصارف دیگر را داده بود.

صدور اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی در حالی است که در اساسنامه آن قید شده که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌ و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی و نیز حفـظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود».

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیشتر در گزارشی اعلام کرده که ۵۹ درصد از منابع صندوق توسعه ملی «با کسب مجوز و یا تصویب قوانین مختلف، خارج از روال مندرج در اساسنامه صندوق هزینه شده است».

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید حداقل ۳۴ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران به صندوق توسعه ملی واریز شود.

ولی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۸ علی لاریجانی، رئیس مجلس، خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی فرمان داده‌ است سهم «صندوق توسعه ملی» از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد کاهش یابد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy