Thursday, Sep 19, 2019

صفحه نخست » ارائه گزینه‌های نظامی در قبال ایران به ترامپ در روز جمعه

trumpPentegon_092019.jpgرادیو فردا - در ادامه پس‌لرزه‌های حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۲۹ شهریورماه، خبر داد که مقامات پنتاگون قرار است تا ساعاتی دیگر «طیفی وسیع از گزینه‌های نظامی» در قبال ایران را در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار دهند.

این خبرگزاری صبح جمعه به نقل از مقاماتی که نخواستند نام‌شان فاش شود نوشت که در ادامه بررسی راه‌های مختلف واکنش به ایران روز جمعه جلسه امنیت ملی در کاخ سفید برگزار می‌شود.

به گفته این مقامات، در جلسه روز جمعه قرار است «فهرستی از اهداف بالقوه در خاک ایران» برای حملات هوایی به دونالد ترامپ ارائه شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اما همین مقامات اضافه کرده‌اند که در چارچوب این «طیف وسیع از گزینه‌ها» فرماندهان نظامی همچنین به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، «هشدار خواهند داد که اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی می‌تواند به جنگ منتهی شود».

در روز شنبه هفته جاری تاسیسات نفتی بسیار مهمی در خاک عربستان سعودی، متحد ایالات متحده، با پهپاد و موشک هدف قرار گرفت که بلافاصله نیمی از تولید نفت این کشور را کاهش داد.

گرچه ساعتی بعد،‌ حوثی‌های شیعه یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی‌اند مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند، مقامات ریاض و چند مقام عالی‌رتبه آمریکا از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند.

در همین زمینه ساعتی پس از آن که وزیر خارجه آمریکا تهران را به «اقدام جنگی» علیه ریاض متهم کرد، یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داد که حمله به آرامکو در خاک عربستان سعودی با دستور مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است.

سی‌بی‌اس همچنین خبر داد که حمله به عربستان سعودی از «پایگاه هوایی اهواز و از طریق آسمان کویت» انجام شده است.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی از جمله در وزارت خارجه و حسن روحانی،‌ رئیس جمهور، قویا انکار کرده‌اندکه تهران نقشی در این حملات داشته است.

روز پنج‌شنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان هشدار داد که هر گونه حمله نظامی به خاک ایران می‌تواند «به جنگی تمام‌عیار ختم شود».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «طیف وسیع گزینه‌ها» که در اختیار دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت «می‌تواند شامل اقدامات نظامی، سیاسی و اقتصادی باشد» و گزینه‌های نظامی نیز «از حمله نکردن تا حمله هوایی و اقدامات پنهان چون حمله سایبری» را دربرمی‌گیرد.

طبق این گزارش، در نهایت واکنش ایالات متحده بستگی به این خواهد داشت که ارزیابی کارشناسان نظامی این کشور که به عربستان اعزام شده‌اند از منشاء حمله‌های روز شنبه چه خواهد بود.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، روز پنج‌شنبه در همین زمینه گفته است که «اطمینان بسیار زیاد هست» این کارشناسان بتوانند «دقیقا» منشاء حملات را مشخص کنند.

عجالتا خبرها حاکی از این است که کاخ سفید و پنتاگون در راستای ارتقای توان بازدارندگی در حال بررسی ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت و نیروهای نظامی بیشتر به منطقه خاورمیانه هستند.

سی‌بی‌اس نیز به نقل از ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه،‌ از درخواست برای اعزام سه سامانه دفاع موشکی، دو پاتریوت و یک تاد، به عربستان خبر داده بود.

در چند روز اخیر کارشناسان بر یک نکته در نتیجه حملات اخیر تاکید کرده‌اند:‌ این که ریاض برای حفاظت از نقاط استراتژیک در خاک خود آمادگی کامل ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy