Thursday, Sep 26, 2019

صفحه نخست » دونالد ترامپ می‌ماند یا می‌رود؟

ukrain_092419.jpgکاخ سفید می‌خواست مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را پنهان کند

بی بی سی - متن شکایت یک مقام اطلاعاتی آمریکا درباره ادعای تخلف دونالد ترامپ منتشر شده است و در بخشی از آن ادعا شده که کاخ سفید به دنبال پنهان کردن جزئیات مکالمه تلفنی آقای ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین بوده است.

پس از گزارش‌ها از شکایت این مقام افشاگر اطلاعاتی، متن مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین منتشر شده است.

در این مکالمه آقای ترامپ از آقای زلنسکی می‌خواهد تا احتمال فساد اقتصادی پسر جو بایدن را پیگیری کند. پسر آقای بایدن برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرده است.

شکایت مقام اطلاعاتی این است که آقای ترامپ در ازای این اطلاعات علیه رقیب سیاسی خود، وعده افزایش کمک نظامی به اوکراین داده است.

در متن این شکایت آمده که کاخ سفید متن مکالمه با رئیس‌جمهور اوکراین را در سیستم‌های کامپیوتری معمولی ضبط نکرده، بلکه آن را در سیستمی جداگانه و مربوط به اسناد محرمانه ذخیره کرده است.

این افشاگری علیه آقای ترامپ باعث شده که دموکرات‌های کنگره آمریکا روند استیضاح رئیس‌جمهور را به طور رسمی در مجلس نمایندگان آغاز کنند.

رادیو بین المللی فرانسه هم گزارش داد در مکالمات منتشرشده از سوی کاخ سفید، ترامپ در 25 ژوئیه گذشته از زلنسکی خواسته تا درباره دلیل اتمام تحقیقات دادستانی درباره شرکت پسر جو بایدن در اوکراین، اطلاعاتی کسب کند.

جو بایدن از حزب دموکرات آمریکا از سال 2009 تا 2017 معاون رئیس جمهوری بود و اکنون به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا، رقیب ترامپ محسوب می‌شود.

در این گفت‌وگوی سی دقیقه‌ای ترامپ خطاب به رئیس جمهوری اوکراین گفته که بایدن ( به عنوان معاون وقت ریاست جمهوری) به همه اعلام کرده که تعقیب قانونی در این زمینه را متوقف کند.

ترامپ افزوده: " به نظر من که فاجعه است. اگر می‌توانید آن را بررسی کنید."

وی همچنین با بیان اینکه "شنیده‌ام شما دادستان بسیار خوبی دارید که کارش متوقف شده" در ادامه می‌گوید که اگر دادستان در زمینه محاکمه پسر بایدن بتواند کاری انجام دهد، "فوق‌العاده" خواهد شد.

زلنسکی هم در پاسخ به می‌گوید که او دادستان کل جدیدی را منصوب کرده است که " موضوع را بررسی خواهد کرد."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

هانتر بایدن، پسر جو بایدن از آوریل 2014 در حالی که پدرش معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود، به عنوان عضو هیئت مدیره یک شرکت گاز اوکراینی به نام "بوریسما هولدینگز" منصوب شد.

هرچند هانتر بایدن تا اوایل 2019 همچنان در هیئت مدیره بوریسما هولدینگز حضور داشته اما تاکنون باید هرگونه سوء استفاده از نفوذ خود به دلیل جایگاه پدرش در دولت آمریکا برای کمک به شرکت بوریسما هولدینگز را رد کرده است.

در حالی که جو بایدن هم گفته که هرگز با پسرش درباره موضوعات تجاری صحبت نمی‌کند، اما ترامپ و همپیمانان او بر تلاش بایدن در مارس 2016 برای تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین برای اخراج دادستان کل اوکراین تاکید دارند. این دادستان تحقیقاتی را علیه مالک شرکت بوریسما هولدینگز انجام داده بود.

از سوی دیگر دونالد ترامپ به این متهم شده که از رئیس جمهوری اوکراین برای مقاصد سیاسی در داخل آمریکا کمک خواسته است.

روز سه‌شنبه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تحقیقات رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ در این زمینه را آغاز کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy