Sunday, Sep 29, 2019

صفحه نخست » با حذف چهار صفر از پول ایران، تولید هر سکۀ ۵۰۰ تومانی ۸۰۰ تومان خرج دارد

toman_092919.jpgرادیو بین المللی فرانسه - رئیس کل بانک مرکزی ایران در مجلس شورای اسلامی از لایحۀ حذف چهار صفر از پول ملی کشور دفاع کرد و گفت که با اجرای این طرح "کار مردم راحت خواهد شد" و همچنین تعداد کل اسکناس از ۹ میلیارد به ۲.۲ میلیارد کاهش می‌یابد و مسکوکات نیز دوباره وارد چرخۀ اقتصاد کشور خواهد شد. اجرای طرح حذف چهار صفر هنوز قطعیت نیافته است.

روز یکشنبه ٧ مهر/٢٩ سپتامبر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با "اصلاح قانون پولی و بانکی کشور" موافقت کردند. لایحۀ پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان با حذف چهار صفر، در تابستان گذشت مورد تصویب دولت قرار گرفته بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در این لایحه آمده است: "واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است". همچنین پیش‌بینی شده که دورۀ گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این طرح "دوره گذار" نامیده شده، حداکثر دو سال خواهد بود.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دفاع از لایحه گفت: "پول ملی کشور به خاطر تورم عملا خاصیت خود را از نظر ظاهر از دست داده است". او اضافه کرد که مردم نیز هیچگاه از "ریال" اسم نمی‌برند و به طور روزمره از "تومان" استفاده می‌کنند.

همتی گفت که هدف از اجرای این طرح اینست که "کار برای مردم راحت شود"، علاوه بر این که در حال حاضر رابطه با ارزهای خارجی نیز "رابطۀ جالبی نیست".

رئیس بانک مرکزی گوشزد کرد که به علت بی‌ارزش شدن واحد پولی، سکه عملاً از جریان مبادلات مردم خارج شده است و "در حال حاضر برای تولید هر سکۀ ۵۰۰ تومانی، ۸۰۰ تومان هزینه می‌شود".

به گفتۀ همتی مطالعات اقتصادی و بحث‌های کارشناسی لازم در این زمینه صورت گرفته و "اکنون فرصت خوبی است که برای این کار اقدام کنیم زیرا صفرها ارزش خود را از دست داده‌اند و باید اعتبار ظاهر پول را حفظ کنیم". بنا بر ارزیابی وی یک دورۀ چهار ساله برای "ایجاد تعادل در مجموعۀ پولی کشور" نیاز است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy