Wednesday, Oct 2, 2019

صفحه نخست » مذاکره پمپئو با ایتالیا برای فشار بیشتر به تهران و بررسی لغو مجوز پروازهای ماهان به رُم و میلان

italy_US.jpgکیهان لندن - وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر)، در دیدار با مقام‌های ارشد ایتالیا گفته «جمهوری اسلامی یک تهدید است و ما باید در برابر تجاوز ایران متحد شویم.»

مایک پمپئو بر همکاری دولت ایتالیا برای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران تاکید کرده است از جمله مذاکره برای ابطال مجوز پرواز هواپیماهای شرکت «ماهان ایر» به فرودگاه‌‌های ایتالیا.

هواپیمایی ماهان از تهران به دو شهر رم و میلان پرواز می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به فعالیت‌های «ماهان ایر» به نفع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد دولت ایتالیا پرواز هواپیماهای این شرکت هواپیمایی ایرانی را در آسمان این کشور اروپایی ممنوع اعلام کند.

پمپئو در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در رم، خواستار وحدت همه کشور‌ها در برابر «رفتار تهاجمی ایران» شد و تاکید کرد: «باید ایران را از دسترسی به منابع مالی که صرف حمایت از فعالیت‌های تروریستی می‌‌کند، محروم می‌‌کنیم.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

او در این نشست خبری که پس از دیدار با لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا برگزار شد توضیح داد، «رویکرد ما در قبال ایران، به عنوان حامی تروریسم در دو سال گذشته تغییر نکرده است. ایران به شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در برابر تجاوز جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک تهدید، نیاز به وحدت است افزود، با همتای ایتالیایی خود لغو مجوز پروازهای ماهان ایر را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در توییتی نوشت که با همتای ایتالیایی خود در مورد همکاری‌های جدی امنیتی، اقتصادی و فرهنگی و اهمیت وحدت در بخورد با تهدیدات فرامنطقه‌ای گفتگو کرده است.

او پیش از سفر به ایتالیا نقض تحریم‌های اروپا علیه رژیم بشار اسد توسط جممهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده بود که طی آن بیش از ۲ میلیون بشکه نفت وسط نفتکش آدریان دریا به بندر طرطوس در سوریه منتقل و تخلیه شد.

از برنامه‌های دیگر پمپئو در این سفر مصاحبه با روزنامه «لا استامپا» بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا ایتالیا با عدم اعلام ممنوعیت پرواز هواپیماهای ماهان در این کشور با خطر تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد گفت، «امیدوارم دولت ایتالیا تصمیم به توقف این پروازها بگیرد.»

به گزارش صدای آمریکا وی ضمن تاکید بر جدی بودن واشنگتن در اعمال تحریم‌ها علیه تهران افزود، «آمریکا تصریح کرده است که خطوط هوایی ماهان در فعالیت‌هایی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دخالت دارد و ما امیدواریم که دولت ایتالیا این موضوع را در نظر بگیرد.»

پمپئو توضیح داده، آمریکا می‌تواند اطلاعاتی به ایتالیایی‌ دهد که به راحتی بتوانند صحت و اعتبار آن را تایید و تصمیم درست را اتخاذ کنند. او تاکید کرد، «فکر نمی‌کنم رهبری ایتالیا بخواهد از ترور و اینگونه خرابکاری‌هایی که ایران بر جهان وارد می‌کند پشتیبانی کند.»

او تاکید کرد، فعالیت‌های هواپیمایی ماهان بخشی از اقدامات خرابکارانه جمهوری اسلامی و گفت «اطمینان زیادی دارم که دولت ایتالیا تصمیم خوبی در این ارتباط خواهد گرفت.»

شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» شریک سپاه قدس در حمل و نقل مهمات و نیرو به سوریه و عراق متعلق به موسسه خیریه «مولی الموحدین»، بنگاه مالی متعلق به حزب کارگزاران سازندگی است که از احزاب اصلاح‌طلب است. این مؤسسات عملاً بازوی اقتصادی این جناح محسوب می‌شوند.

کشور ایتالیا برای مقام‌های جمهوری اسلامی اهمیت خاصی دارد. این کشور پاتوق آقازاده‌ها و ژن خوب‌‌ها است و ده‌ها نفر از آنها برای تحصیل و تجارت در شهرهای مختلف ایتالیا ساکن‌‌اند.

ایتالیا در سال ۲۰۱۷ با بیش از ۵ میلیارد یورو، مهمترین شریک اقتصادی جمهوری اسلامی در اروپا بود اما در ازای معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا، بنا بر آنچه رسانه‌های این کشور گزارش دادند، تعهداتی را پذیرفته بود که منجمد ساختن سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در جمهوری اسلامی، یکی از آنهاست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy