Friday, Oct 4, 2019

صفحه نخست » هشدار سیستانی در مورد کاربرد خشونت علیه معترضان عراقی؛ ۴۴ نفر کشته شدند

iraq.jpgرادیو فردا - در حالی که گزارش‌های تازه از عراق حاکی از افزایش شمار قربانیان در میان معترضان است، مرجع تقلید شیعیان این کشور روز جمعه در بیانیه‌ای کاربرد خشونت علیه مردم معترض را محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۲ مهرماه، به نقل از منابع بیمارستانی و پلیس خبر داد که آمار قربانیان در پی اعتراضات چند روز اخیر به ۴۴ تن رسیده است.

عمده این افراد در یک روز اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

اعتراض به وضع اقتصادی و معیشت مردم و فساد رایج در عراق روز جمعه در حالی وارد چهارمین روز خود شد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، بامداد جمعه در یک برنامه تلویزیونی ضمن دعوت مردم به آرامش وعده داده بود که دولت او مطالبات مشروع معترضان را پیگیری خواهد کرد.

آقای عبدالمهدی روز چهارشنبه به دنبال کشته شدن هفت نفر در بغداد تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد اعلام کرد.

اما به رغم این مقررات روز پنج‌شنبه دست‌کم چهار هزار معترض در خیابان‌های بغداد دست به تظاهرات زدند و علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی شعار سر دادند.

به نوشته رویترز، بیشترین آمار قربانیان و مجروحان متعلق به شهر ناصریه است که ۱۸ نفر در آن جان خود را از دست دادند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در واکنش به موج خشونت علیه معترضان در عراق، آیت‌الله علی سیستانی روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرده و در مورد عواقب کاربرد خشونت علیه مردم در خیابان‌ها هشدار داد.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه بر لزوم مبارزه با فساد در عراق تاکید کرده و گفت که دادگستری این کشور به وظیفه خود برای مبارزه با فساد «عمل نکرده است».

به نوشته وب‌سایت شفق‌نیوز، بیانیه آیت‌الله سیستانی در خطبه پیش از نماز جمعه در شهر کربلا قرائت شده است.

اعتراضات چندروزه در عراق علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصا قطعی مکرر برق، اتفاق افتاده است.

در واکنش به ادامه اعتراضات، دولت عراق علاوه بر قطع اینترنت، اداره‌های دولتی در پایتخت را نیز تعطیل کرده است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، عراق در بين کشورهای دارای ذخاير اثبات شده نفت خام در جهان در رتبه چهارم قرار دارد، اما بخش اعظم جمعیت ۴۰ میلیونی کشور با مشکلاتی چون فقر، فقدان بیمه خدمات درمانی، عدم دسترسی به آموزش و پرورش رایگان و آب آشامیدن سالم مواجه‌اند.

یکی از شعارهای رایج که در چند روز گذشته از چندین هزار معترض عراقی شنیده شده این است که «بغداد حرة حرة،‌ إیران، برة برة» (بغداد، آزاد، آزاد؛ ایران برو بیرون، بیرون).



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy