Tuesday, Oct 8, 2019

صفحه نخست » بشار اسد از کردها خواست «به آغوش سوریه» برگردند

kurdsAssad_100819.jpgرادیو فردا - یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از شمال سوریه و آماده شدن ترکیه برای حمله به مناطق کردنشین آن، یک مقام ارشد دولت بشار اسد از کردهای این کشور خواسته است که «به آغوش سوریه» بازگردند.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه به شماره روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه روزنامه محلی «الوطن» گفته است آمریکا کردهای این کشور را «بازی داده»، اما دولت سوریه خواهان بازگشت کردها به آغوش کشور است.

وی گفت: «بعد از اینکه آمریکا کردهای سوریه را مقابل تهدید نظامی ترکیه رها کرد، دولت از بازگشت کردها به سوریه استقبال می‌کند».

کردهای سوریه پس از اشغال بخش وسیعی از خاک این کشور توسط داعش، با حمایت آمریکا وارد جنگ با این گروه تروریستی شدند. بدنبال پاکسازی بخش‌هایی از شمال و شمال شرق خاک سوریه توسط کردها، یک نظام خودمختار محلی برای اداره این منطقه مستقر شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای ایالات متحده شمال سوریه را ترک می‌کنند، اما به دولت آنکارا هشدار داد «اگر ترکیه دست به اقدامی بزند که آن را خارج از حد تشخیص بدهم، اقتصاد آن کشور را به طور کامل نابود و محو می‌کنم».

ترکیه ۳۵ سال است که هم در داخل مرزها و هم بیرون آن با «پ‌کا‌کا» در حال نبردی خونین است و از سال گذشته تاکنون دو عملیات علیه این گروه در خاک سوریه انجام داده است و می‌گوید برای عملیاتی تازه در مناطق کردنشین سوریه آماده می‌شود.

در این میان وزارت خارجه ایران توئیتی منتشر کرده که می‌گوید محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه در تماس تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو همتای ترک خود، ضمن مخالفت با اقدام نظامی ترکیه و تاکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و لزوم ‌مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در این کشور، توافق «آدانا» را بهترین راه برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی‌های آنها خواند.

تفاهمنامه آدانا به سال‌های پایانی سده بیستم باز می‌گردد که بر اساس آن سوریه «پ کا کا» را سازمانی تروریستی شناخت و اردوگاه‌های این گروه در خاک سوریه را برچید و اعضایش را از کشور بیرون کرد.

در همین حال، معاون وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است که «ما از همه سرزمین سوریه دفاع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد هیچ منطقه‌ای (توسط ترکیه) اشغال شود».

وی گفت کردهای سوریه توسط دونالد ترامپ «کنار گذاشته شدند» و واشینگتن برای حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه «چراغ سبز» داده است.

وی گفت به همه سوری‌هایی که «گمراه شده» بودند، می‌گوییم «بدون خشونت و با روشی سازنده» بازگردند، چرا که سرنوشت همه سوری‌ها به این کشور گره خورده است.

دولت اسد از کردها می‌خواهد دوباره زیر کنترل دولت مرکزی قرار بگیرند و خودمختاری را رها کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از دلسرد شدن کردها از حمایت آمریکا، آنها مذاکراتی با دولت اسد آغاز کرده‌اند اما هنوز نتیجه‌ای از این مذاکرات منتشر نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy