Friday, Oct 11, 2019

صفحه نخست » منابع خبری رادیو اسرائیل: دو انفجار در نفتکش ایران در دریای سرخ، بدنبال حمله موشکی عربستان بود

sabiti2.jpgرادیو پیام اسرائیل - در رابطه با دو انفجاری که در نفتکش ایرانی در دریای سرخ روی داد، منابع آگاه خبری به رادیو پیام اسرائیل گفتند که احتمال زیاد می‌رود عامل آن، ارتش عربستان بوده که در واکنش به حمله نظامی رژیم ایران به تاسیسات نفت آرامکو در شمال شرق آن کشور صورت گرفته باشد.

به گفته این منابع که نخواستند نامش برده شود، حمله موشکی به نفتکش ایرانی که در فاصله شصت کیلومتری از بندر جده در عربستان رخ داد، هشداری به رژیم ایران است که از این پس اقدامات تجاوزکارانه آن علیه عربستان، بی پاسخ نخواهد ماند.

منابع خبری به رادیو پیام اسرائیل گفتند که این حمله موشکی، در واقع آغاز جنگ بین عربستان و حکومت اسلامی ایران است و ممکن است حوادث بیشتری را به دنبال آورد.

ولی یک تحلیلگر امور خاورمیانه ارزیابی کرد که ممکن است عکس این واقعه نیز رخ دهد و رژیم ایران در برابر چنین واکنشی از جانب عربستان، معتقد گردد که ادامه این تجاوزکاری به سودش نخواهد بود و آن را متوقف سازد.

مقامات ایرانی می‌گویند که گرچه به نفتکش آسیب جدی وارد آمده در آن آتش سوزی گسترده رخ داده، ولی هیچیک از سرنشینان آن آسیب ندیده است.

تحلیگر رادیو پیام اسرائیل نیر بر این باور است که اگر حمله موشکی انجام شده، پس از آن است که عربستان سعودی همه مدارک لازم را برای اثبات مجرم بودن رژیم ایران ارائه داد، ولی پرزیدنت ترامپ به هیچ واکنش نظامی برای مجازات کردن رژیم ایران دست نزد و طبیعتا اروپائیان نیز حاضر به یاری رسانی به عربستان نشدند و در نتیجه، دولت ریاض تصمیم گرفت به تنهایی وارد میدان شود.

احتمال زیاد می‌رود که دستور به اجرای این حمله موشکی از جانب محمد بن سلمان و عادل الجُبِیر گرفته شده باشد.

همین امروز (آدینه) بود که محمد جواد ظریف در حساب توییتری خود نوشت که اگر امنیت برای ایران در خلیج فارس وجود نداشته باشد، برای هیچ کس وجود نخواهد داشت.

رژیم ایران در سه ماه اخیر با یک رشته عملیات خرابکاری توانسته است به چندین نفتکش آسیب برساند و چند نفتکش را برباید و یا برای چند روز توقیف کند.

به گفته تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل، هدف عمده ایران آن است که با سقوط صادرات نفت ایران، به فروش نفت کشورهای خاورمیانه نیز آسیب جدی وارد آید و موجب زیان رسیدن به درآمد آن‌ها و همچنین بالا رفتن بهای نفت در بازار جهانی شود.

در نتیجه انفجارهایی که گفته می‌شود در نتیجه اصابت دو موشک بوده، مقادیر زیادی از نفت داخل کشتی به آب‌های دریا سرازیر شد و باعث آلودگی آن گردید.

چریک‌های حوثی در یمن نیز در یک سال اخیر با کمک موشک‌ها و پهپادهایی که رژیم ایران برایشان فرستاده بود، بارها تاسیسات نفتی عربستان و همچنین نواحی حساس و مواضع نظامی در آن کشور را هدف حمله قرار دادند که آسیب هایی وارد کرد. حوثی‌ها در این هفته‌ها تهدید کردند که نه تنها تعرض علیه عربستان ادامه خواهد یافت، بلکه آن‌ها به زودی عملیاتی را نیز علیه امارات عربی متحده آغاز خواهند کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy