Saturday, Oct 12, 2019

صفحه نخست » پشت پرده انفجار نفتکش ایرانی

safir_101219.jpgسیدجلال ساداتیان - روزنامه آرمان

ساداتیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در حوزه همدان، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در انگلستان است

در خصوص حادثه مشکوک انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ به نظر می‌رسد می‌توان در چنین حادثه‌ای دستان رژیم صهیونیستی را به جهت خرابکاری و تخریب آنچه که در منطقه در حال وقوع است دید.

به دنبال حوادثی که در منطقه به‌وقوع پیوسته و ارتقای موقعیت ایران و ناامیدی امارات و عربستان از آمریکا. بنابراین هیاتی اماراتی به ایران سفر داشت تا مسائل خودشان را تا حدودی با ایران حل و فصل نمایند. همچنین عربستان نیز از طریق نخست وزیر پاکستان و عراق به ایران پیام دادند و در مقابل تهران هم از چنین رویکردی استقبال کرد.


پیشنهاد صلح هرمز از سوی ایران و ارسال پیام‌هایی از سوی عربستان و امارات به تهران به نوعی رفتن به سوی تنش‌زدایی و کاهش اضطراب‌های محلی، به علاوه ناامیدی از آمریکا و بی‌عملی این کشور، ظن قوی را به سمت رژیم صهیونیستی به عنوان جناح تندرو و جنگ‌طلب می‌برد که آنها به دنبال آتش افروزی در منطقه هستند تا بدین ترتیب مانع کاهش تنش احتمالی میان تهران-ریاض باشند. بنابراین به نظر می‌رسد تمامی مسئولان کشورمان در سطوح مختلف نظامی و دیپلماتیک به اندازه کافی هوشیاری دارند و حتما متوجه هستند که این اقدام، می‌تواند اقدامی از سوی صهیونیست‌ها و جناح تندرو باشد که به هیچ وجه مایل نیست آرامش در منطقه برقرار شود.

در نتیجه تهران می‌بایستی که با درایت و به دور از هرگونه احساسی عمل کردن و دور اندیشی نسبت به چنین مساله‌ای عمل نماید. چون چنین عملی دنباله همان تحرکاتی است که رژیم صهیونیستی در سوریه در حمله به مواضع ایران داشت تلقی نماید. در چنین چارچوبی ایران می‌تواند عکس‌العمل از خود نشان دهد. رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا ایالات متحده و ناتو را وارد یک درگیری نظامی احتمالی با ایران کند چون آنها می‌دانند ایران در سایه آرامش کنونی می‌تواند به خود‌سازی و سازندگی کشورش بپردازد.


رژیم صهیونیستی موجودیت خود را در خطر می‌داند. جریانی که حضرت امام آغاز کردند امروز مبدل به یک نهضت جهانی شده است. بنابراین این رژیم کودک‌کش احساس خطر می‌کند ضمن اینکه در همه جای دنیا حتی در میان دیپلمات‌های غربی و آمریکایی نیز انتقاداتی نسبت به صهیونیست‌ها وجود دارد. بنابراین آنها تصور می‌کنند اگر ایران بتواند دست بالا را در منطقه داشته باشد و همچنین روابط ایران و عربستان نیز بهبود یابد، موجودیت این رژیم با خطر جدی مواجه خواهد بود. به همین دلیل به دنبال آنند تا این منطقه را در تنش و بحران نگه دارند. تبعات چنین درگیری احتمالی به نفع کشورهای اسلحه‌سازی نیز است. اما اصل موضوع آینده این موجودیت خبیث در منطقه است.


در نتیجه امروز همگان می‌دانند که این رژیم امروز چه می‌کند. بنابراین دست به هر گونه حربه‌ای می‌زند تا در سایه این بحران‌سازی بتواند خود را نجات دهد. در خصوص سفر نخست وزیر پاکستان به تهران نیز می‌توان گفت ایران این ظرفیت را از خود نشان داده که با تدبیر تصمیم‌گیری می‌کند. سفر عمران‌خان به منظور نزدیکی میان ایران و عربستان و انتقال پیام ریاض به تهران می‌تواند مثبت تلقی گردد. پاکستان کشور دوست و همسایه ایران است. عمران‌خان روابط خوبی نیز با عربستان دارد در نتیجه اسلام‌آباد در پی میانجیگری میان تهران-ریاض است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy